افزایش "فناوری‌های پوشیدنی" در دوران کرونا

افزایش "فناوری‌های پوشیدنی" در دوران کرونا

فناوری‌های پوشیدنی حالا دیگر در خط مقدم تشخیص بیماری کرونا قرار گرفته‌اند و حتی در نگهداری از بیماران و تحقیقات بیمارستانی برای ساخت واکسن یا داروی کرونا نیز از ابزار‌های اصلی محققان به شمار می‌روند.

کد خبر : ۸۶۳۳۷
بازدید : ۱۰۲۵۰
افزایش
میترا جلیلی | با شیوع کرونا بخش‌های مختلفی از اقتصاد کشور‌های جهان تحت تأثیر کووید۱۹ قرار گرفت و صنعت فناوری هم از این مشکلات درامان نماند، اما جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد بخشی از این صنعت یعنی فناوری‌های پوشیدنی به‌دلیل استقبال مردم، همچنان بازار خود را حفظ کرده و حتی روندی رو به رشد دارد.
فناوری‌های پوشیدنی حالا دیگر در خط مقدم تشخیص بیماری کرونا قرار گرفته‌اند و حتی در نگهداری از بیماران و تحقیقات بیمارستانی برای ساخت واکسن یا داروی کرونا نیز از ابزار‌های اصلی محققان به شمار می‌روند.

فروش ۳۹۶میلیون گجت پوشیدنی
در طول بحران کرونا، مؤسسات پژوهشی مختلف به انتشار مقالات تحقیقی و ارائه آمار‌های مختلف اقدام کرده‌اند که یکی از این مؤسسات، IDC است. مؤسسه پژوهشی IDC در تازه‌ترین گزارش خود از رشد ۱۴.۵درصدی فروش محصولات فناوری پوشیدنی در سال ۲۰۲۰ خبر داده است.
در این گزارش آمده است: با این که گمان می‌رفت پاندمی کرونا بر میزان فروش فناوری‌های پوشیدنی تأثیری منفی بگذارد، اما شاهد رشد ۱۴.۵درصدی فروش این محصولات هستیم.

طبق تحقیقات مؤسسه پژوهشی IDC، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۰ رقمی معادل ۳۹۶میلیون عدد فناوری پوشیدنی در جهان به فروش برسد که هرچند این عدد از رقم پیش‌بینی شده قبلی توسط مؤسسه IDC کمتر است، ولی نسبت به‌رقم ۳۴۵.۹میلیونی سال ۲۰۱۹ رشدی ۱۴.۵درصدی نشان می‌دهد. همچنین انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ تعداد گجت‌های پوشیدنی به فروش رسیده به ۶۳۷.۱میلیون عدد برسد.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که در سه ماهه نخست امسال به‌دلیل قرنطینه و بیکار شدن بسیاری از مردم جهان و بالطبع حذف کالا‌های غیرضروری از سبد خرید مردم، میزان فروش فناوری‌های پوشیدنی تا حد زیادی کاهش یافت، اما کمی بعد با توجه به این که مردم متوجه اهمیت استفاده از این فناوری‌ها برای مقابله با ویروس کرونا، اطلاع زودهنگام از بیماری کرونا و... شدند، این فروش بالاتر رفت.
درواقع می‌توان گفت با وجود ناکامی بازار فناوری‌های پوشیدنی در سه ماهه نخست سال‌جاری میلادی، از سه ماهه دوم سال، کووید۱۹ عاملی برای رشد تقاضا برای فناوری‌های پوشیدنی به‌شمار رفت و این روند ادامه دار شد. هرچند درنهایت میزان رشد فروش این فناوری‌ها مطابق پیش‌بینی‌ها نبود، اما به هرحال این میزان رشد فروش در بحران کرونا، یک موفقیت بزرگ به‌شمار می‌آید.

همچنین اطلاعات مؤسسه GlobalData نشان می‌دهد با افزایش استقبال از پیش‌بینی علائم بیماری، سیستم‌های ردیاب بیماری و همچنین سیستم‌های مانیتورینگ بیماران، بازار فناوری‌های پوشیدنی از ۲۷میلیارد دلار سال ۲۰۱۹ به ۶۴میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید که نشان از نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۱۹درصدی و رشد سرمایه دارد. همچنین در این گزارش آمده است ارزش بازار فناوری‌های پوشیدنی در سال ۲۰۲۳ به ۵۴.۴میلیارد دلار می‌رسد

مقابله هوش مصنوعی با کرونا
در گزارش مؤسسه پژوهشی IDC آمده است فناوری‌های پوشیدنی از تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی (machine learning)، اینترنت اشیا و آنالیز بیگ دیتا (ابر داده) استفاده می‌کنند تا با نظارت بر الگوی خواب، ضربان قلب، دمای بدن و... نقشی عمده در تشخیص زودهنگام علائم کرونا داشته باشند.
این موضوع بویژه در زمستان که علائم این بیماری با آنفلوانزا و سرماخوردگی‌های معمولی ممکن است اشتباه گرفته شود از اهمیت بیشتری برخوردار است. پیش از این نیز با توجه به حجم خستگی بدن و میزان ضربان قلب، از محصولات فیت بیت برای شناسایی آنفلوانزا استفاده شده و نتیجه رضایتبخش بوده است، حالا هم این محصولات در همه‌گیری کرونا به یاری بشر آمده‌اند.
یکی دیگر از فناوری‌های پوشیدنی که در بحران کرونا یاریگر مردم بوده، انگشتر Oura است. این فناوری پوشیدنی که برای ردیابی کیفیت خواب و نظارت بر فعالیت کاربر طراحی شده می‌تواند با یک اپلیکیشن ویژه همراه و سازگار شود و درنهایت، علائمی ازجمله میزان دمای بدن را اندازه‌گیری کند.
به این ترتیب اگر فرد، احتمالاً به کووید۱۹ آلوده شده باشد، می‌تواند سه روز قبل از بروز تظاهرات بیماری، موضوع را به کاربر یادآوری کند تا زنجیره انتقال ویروس سریع‌تر قطع شود.
از دیگر فناوری‌های پوشیدنی پرطرفدار در بحران کرونا، گجت‌هایی هستند که در اختیار پزشکان و کادر درمان قرار دارد تا بتوانند نظارت بر بیماران مبتلا به کرونا را از راه دور انجام دهند این موضوع سبب می‌شود تا احتمال بیمار شدن کادر درمان و وقوع بحران در این بخش به‌حداقل ممکن برسد.
افزایش
حلقه هوشمندی که می‌تواند بیماری کرونا را دو یا سه روز زودتر از آغاز علائم آن تشخیص دهد
رونمایی زودهنگام از محصولات
در طول پاندمی کرونا، کمپانی‌ها به‌دنبال راه‌های ابتکاری برای کاهش میزان انتشار ویروس بوده‌اند و به‌طور کلی تمرکز آن‌ها بر تشخیص زودهنگام بیماری، درمان، نظارت و کنترل و همچنین پیشگیری بوده است. یکی از تلاش‌های کمپانی‌های فناوری‌های پوشیدنی در راستای حذف پول نقد بوده است تا میزان انتقال ویروس به‌حداقل برسد.
همچنین فناوری‌های پوشیدنی به‌دنبال ردیابی دقیق تماس بیماران با اطرافیان ضمن حفظ حریم خصوصی فرد بوده‌اند که این عملکرد، تاکنون نقش مهمی در مهار انتشار این ویروس داشته است. همچنین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط فناوری‌های پوشیدنی به پیش‌بینی درباره رفتار ویروس و نحوه انتشار آن نیز کمک شایان توجهی کرده است.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ فروش فناوری‌های پوشیدنی ازجمله ساعت‌های هوشمند، وسایل ردیاب سلامت و ورزشی رشد مناسبی داشته‌اند هرچند بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند از گجتی استفاده کنند که بیشتر به سلامت مرتبط باشد. در همین راستا کمپانی‌های بزرگی همچون اپل، سامسونگ، Fitbit, Withings و همچنین Oppo فناوری‌های پوشیدنی خود را زودتر از موعد انتظار روانه بازار کردند تا بخشی از کاهش درآمد ناشی از کرونا را جبران کنند.
هرچند کرونا هم بر قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته و هم با دورکاری و بسته شدن تعدادی از کارخانه‌ها، تا مدتی این کمپانی‌ها به قطعات و لوازم مورد نیاز خود دسترسی نداشتند و نمی‌توانستند محصولاتشان را تولید کنند، اما اکنون این کمپانی‌ها فناوری‌های پوشیدنی مجهز به ECG، شناسایی آریتمی قلب، سنجش میزان اکسیژن خون، سنجش قدرت ریه‌ها در تنفس و... را به بازار ارائه کرده یا در حال طراحی و تولید آن هستند.
ازسوی دیگر این کمپانی‌ها تلاش دارند تا چند فناوری پوشیدنی را در قالب یک محصول ارائه دهند به‌عنوان مثال ساعت هوشمندی که به کاربر کمک می‌کند تا به‌جای استفاده از چند وسیله و سنسور، تنها از یک محصول استفاده کند و بیشتر نیازهایش برطرف شود.
کووید۱۹ در سه ماهه نخست ۲۰۲۰ بر زنجیره تأمین قطعات مورد نیاز ساعت‌های هوشمند، تلفن‌های هوشمند و کامپیوتر‌های خانگی (PC) تأثیرگذار بود، اما برند‌هایی همچون هوآوی، گارمین و هوآمی (Huami) به‌دلیل اتکای کمتر به بازار چین و حضور در بازار‌هایی همچون امریکا، اروپا و بخش‌هایی از آسیا کمتر از سایر برند‌ها متضرر شدند.

این برند‌های موفق
اما در بحران کرونا کدام برند‌ها در ارائه فناوری‌های پوشیدنی و فروش آن موفق‌تر بوده و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده اند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت گزارش IDC نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال اپل در رأس فروش فناوری‌های پوشیدنی قرار گرفت و موفق شد ۲۹.۳درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.
برند شیائومی هم با ۱۴درصد سهم بازار در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن، سامسونگ با سهم ۱۱.۹درصدی سومین کمپانی برتر در فروش این گجت‌های پوشیدنی به‌شمار می‌رود. البته باید گفت سامسونگ این موقعیت را مدیون ارائه نسل تازه ایرباد‌های Galaxy Buds خود است.
پس از آن هوآوی و Honor از زیرمجموعه‌های این برند با سهم ۸.۱درصدی در جایگاه چهارم این جدول ایستاده است. با وجود بسته بودن بازار‌ها در طول قرنطینه، هوآوی به‌دلیل ارائه قدرتمند خدمات آنلاین و ارتباط مناسب با مشتریان و فروشندگان موفقیت‌های بزرگی در چین کسب کرد.
هرچند دونالد ترامپ موانع بسیاری بر سر راه این غول دنیای فناوری ایجاد کرد، اما این برند حتی بیرون از چین هم در اروپا، امریکای لاتین و برخی بازار‌های آسیایی موفقیت‌هایی به‌دست آورد. فیت بیت هم پس از هوآوی با سهم ۳درصدی بازار قرار گرفت و سایر برند‌ها هم ۲۲.۳درصد بازار فناوری‌های پوشیدنی را به خود اختصاص دادند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید