شناسایی و بستری بیمار کرونایی با الگوریتم جدید

شناسایی و بستری بیمار کرونایی با الگوریتم جدید

محققان اشاره کردند که ابزار پیش‌بینی صرفا میزان خطر را ارزیابی می‌کند و توضیحی ارائه نمی‌دهد که کدام یک از عوامل مذکور به تنهایی باعث آسیب‌پذیری فرد در برابر کووید-۱۹ می‌شود.

کد خبر : ۸۶۳۵۵
بازدید : ۹۱۵۸
شناسایی و بستری بیمار کرونایی با الگوریتم جدید
با استفاده از سن، قومیت و شاخص توده بدنی، بیماران بالقوه شناسایی خواهند شد

محققان بریتانیا ابزاری جدید برای پیش‌بینی خطر ویروس کرونا طراحی کرده‌اند که میزان احتمال بستری شدن افراد در بیمارستان یا مرگ در اثر کووید-۱۹ را تخمین می‌زند.

این الگوریتم که متشکل از اطلاعات بیش از هشت میلیون نفر در سراسر انگلستان است، با مطالعه عوامل کلیدی مانند سن، قومیت و شاخص توده بدنی افراد، بنا دارد تمام افرادی که در بریتانیا احتمال ابتلای وخیم را به این بیماری دارند شناسایی کند.

امید می‌رود این ابزار پیش‌بینی خطر که کیوکووید نام گرفته است در باقی مانده دوران شیوع این بیماری عالم‌گیر به کار نهاد‌های مشغول در زمینه بهداشت عمومی آید و به سیاست‌گذاری‌های این عرصه کمک کند که شامل مواردی نظیر تصمیمات درباره محافظت از اقشار آسیب‌پذیر، مداوای مبتلایان و اولویت دریافت واکسن است.

این تحقیق که در نشریه «بی‌ام‌جی» منتشر شده است توسط تیمی از دانشمندان سراسر بریتانیا انجام شده و برای عمق و دقت یافته‌هایش مورد ستایش قرار گرفته است.

اطلاعات آن از ۱۲۰۵ مورد از ملاقات‌های پزشکی در سراسر انگلستان به علاوه پاسخ آزمایشات کووید-۱۹ و همچنین آمار مقطعی بیمارستان‌ها گردآوری شد که بانکی اطلاعاتی شامل آمار تمام موارد پذیرش در بیمارستان‌ها، واحد‌های پذیرش اضطراری و ترخیص بیماران از بیمارستان‌های سراسر نظام بهداشتی بریتانیا است.

از اطلاعات شش میلیون بیمار استفاده شد تا طی ۹۷ روز، از ۲۴ ژانویه تا ۳۰ آوریل، این ابزار طراحی و تولید شود و اطلاعات تکمیلی از ۲.۲ میلیون مریض دیگر کارکرد این ابزار را طی دو دوره مجزا در دوران موج اول شیوع این بیماری تایید کرد.

عوامل شناخته شده‌ای نظیر سن، قومیت، سوءتغذیه، شاخص توده بدنی و طیفی از بیماری‌های مزمن (بیماری‌های چند ابتلایی) در تخمین میزان احتمال و مدت زمان بستری در بیمارستان یا مرگ در اثر کووید-۱۹ یاری‌رسان است.

در مجموع ۴۳۸۴ مورد مرگ در اثر کووید-۱۹ در گروه استفاده شده برای طراحی این ابزار گزارش شد، ولی این عدد در دور اول و دوم تایید داده‌های این ابزار به ترتیب به ۱۷۲۲ و ۶۲۱ نفر رسید.

تحقیق منتشرشده در نشریه بی‌ام‌جی نشان می‌دهد پنج درصد از افرادی که طی دوره ۹۷ روزه این تحقیق در پرخطرترین گروه دسته‌بندی شده بودند، ۷۵ درصد مرگ‌های این دوره را تشکیل می‌دادند. در همین حال افرادی که در ردیف ۲۰ درصد از پرخطرترین گروه‌ها قرار داشتند ۹۴ درصد از مرگ‌های کووید-۱۹ را در خود جای دادند.

در کل، این ابزار قادر بود ۷۳ درصد و ۷۴ درصد از مدت زمان مرگ در اثر کووید-۱۹ را به ترتیب در مردان و زنان پیش‌بینی کند. محققان اشاره کردند که ابزار پیش‌بینی صرفا میزان خطر را ارزیابی می‌کند و توضیحی ارائه نمی‌دهد که کدام یک از عوامل مذکور به تنهایی باعث آسیب‌پذیری فرد در برابر کووید-۱۹ می‌شود.

آن‌ها همچنین افزودند این ابزار می‌تواند برای دوران مختلف شیوع این بیماری تنظیم شود و بسته به میزان شیوع، چه کاهش یا افزایش، کووید-۱۹ در میان افراد یا با تغییر رفتار جمعیت می‌تواند به‌روز شود.

محققان گفتند: «این تحقیق ابزار پیش‌بینی خطر قدرتمندی را ارائه می‌کند که می‌تواند در زمینه بهداشت عمومی برای طبقه‌بندی خطر در میان جمعیت به کار بسته شود و در صورت شیوع موج دوم این بیماری عالم‌گیر به مدیریت خطر یاری رساند.
ما پیش‌بینی می‌کنیم این الگوریتم با افزایش درک ما از کووید-۱۹، با دسترسی به اطلاعات بیشتر، با تغییر رفتار مردم یا در واکنش به سیاست‌های جدید برای مقابله با بیماری، به طور مرتب به‌روز شود.»

مارک وولهاوس، استاد دانشگاه ادینبورا در رشته مطالعات بیماری‌های مسری گفت این تحقیق «دستاوردی مهم» در درک مقامات بهداشتی از کووید-۱۹ است و افزود این تحقیق «راه را برای اتخاذ تمهیداتی برای واکنش هدفمند و براساس خطر و همچنین مدیریت تهدیدات علیه بهداشت عمومی طی ماه‌ها و سال‌های آینده هموار می‌کند.»

دکتر دیوید استرین، استاد ارشد دانشگاه اگزتر این تحقیق را به عنوان پژوهشی «عالی» توصیف کرد و گفت که «با شیوع موج دوم کووید به تسهیل محافظت از کارمندان کلیدی که در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری قرار دارند» کمک خواهد کرد.

او افزود: «البته نقاط ضعفی هم دارد. این اطلاعات از آمار پذیرش در بیمارستان‌ها و موارد مرگ در دوران موج اول شیوع این بیماری جمع‌آوری شده است. رفتار ما (و در نتیجه نرخ انتقال) طی این زمان به نحوی قابل توجه تغییر کرده است، که بعضی تغییرات مثبت (مانند استفاده گسترده از ماسک) و برخی تغییرات منفی بوده‌اند.
به طور ویژه، طرح پناهگیری که برای مراقبت از افراد شدیدا پرخطر تعبیه شده بود متوقف شده است. هر ابزاری که طی این زمان که میزان قرارگیری در معرض این ویروس به طور مصنوعی کم شده بود ممکن است خطر آن برای مردم را کمتر از میزان واقعی آن تخمین زند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید