"انگشت‌های کوویدی"؛ علامت جدید کرونا

"انگشت‌های کوویدی"؛ علامت جدید کرونا

افزون بر عارضه «انگشت کوویدی»، مردم در سراسر جهان عوارض جانبی دیگر ویروس، از جمله هذیان مغزی، عفونت چشم و اسهال را نیز تجربه کرده‌اند.

کد خبر : ۸۶۵۱۷
بازدید : ۱۰۲۶۵
در برخی موارد التهاب انگشتان تا ۱۵۰ روز ادامه می‌یابد


در تمام طول همه‌گیری ویروس کرونا مقامات پزشکی گفته‌اند که علایم اصلی ابتلا به بیماری، تب شدید، سرفه خشک مداوم، و تغییر یا از دست رفتن حس بویایی و چشایی است. اما اکنون دانشمندان معتقدند که یک عارضه جنبی دیگر موسوم به «انگشتان کوویدی» نیز می‌تواند به این بیماری مرتبط باشد.

پژوهش‌های «لیگ بین‌المللی انجمن‌های بیماری‌های پوستی» و «آکادمی بیماری‌های پوستی آمریکا» نشان داده است که برخی مبتلایان به ویروس کرونا دچار التهاب در انگشتان پا شبیه به سرمازدگی می‌شوند که گاه تا چند ماه طول می‌کشد.

پژوهشگران این تیم خاطرنشان می‌کنند که این علایم معمولا میان یک تا چهار هفته پس از عفونت آغاز می‌شود و به تورم و تغییر رنگ انگشت‌های پا می‌انجامد. گفته می‌شود که این عارضه ملایم است و پای بیمار باردیگر ظرف چند هفته به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

اما دانشمندان می‌گویند در برخی موارد التهاب انگشتان تا ۱۵۰ روز ادامه می‌یابد و موجب بروز این نگرانی شده است که این عارضه به گفته آن‌ها، «تن‌ها نوک کوه یخ» باشد.

دکتر استر فریمن، رئیس تیم پژوهشی «ثبت بین‌المللی عوارض پوستی کووید-۱۹» که ادغام میان دو نهاد تحقیقاتی یادشده است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد یک گروه ثانوی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ وجود دارد که پس از ابتلا، دچار التهاب انگشتان پا می‌شوند که موجب می‌شود انگشت‌ها قرمز و متورم و نهایتا بنفش شوند.»

«در بسیاری موارد، این عارضه که نسبتا ملایم است، پس از حدود ۱۵ روز به خودی خود برطرف می‌شود، اما در برخی بیماران یک یا دو ماه طول می‌کشد.»

او افزود: «آنچه جای تعجب دارد، ادامه این عارضه پس از گذشت ۶۰ روز است. برخی از این گونه بیماران پس از ۷۰ روز عارضه هم بهبود نمی‌یابند، و علایم این عارضه در بیمارانی که بیش از ۱۵۰ روز گرفتار آن هستند، این است که انگشت‌های پا‌های آنان تا ماه‌ها متورم و سرخ یا بنفش باقی می‌ماند.»

آمار نشان می‌دهد که حدود نیمی از بیمارانی که در فهرست پژوهش‌های این تیم قرار دارند، دچار عارضه «انگشت کوویدی» شده‌اند که در نتیجه آن شانزده درصد از آن‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند. دکتر فریمن می‌گوید شناسایی بیماران مبتلا به «انگشت کوویدی» که برخی از آن‌ها ساکن بریتانیا هستند، «به دانشمندان کمک می‌کند تا عوارض مرتبط با ویروس کرونا را در دیگر اندام‌های بدن بهتر درک کنند.»

او می‌افزاید: «ما در حال کشف (حضور و عوارض) کووید بلندمدت در دیگر اندام‌های بدن هستیم و این نخستین باری است که می‌بینیم این عوارض می‌تواند شامل پوست بدن هم بشود. فکر می‌کنیم این امر سوال‌های بسیاری را پیرامون کیفیت التهاب‌ها (ی ناشی از کووید) در دیگر قسمت‌های بدن مطرح می‌کند. ما هنوز پاسخ به این سوال‌ها را نمی‌دانیم.»

«پوست بدن دریچه‌ای به سایر اندام‌هاست، زیرا (نمایانگر) التهابی است که می‌توانید آن را ببینید و نشانه وجود التهاب دردیگر قسمت‌های بدن است.»

آمار (مربوط به عارضه پوستی کووید) توسط پزشکان معالج بیماران از چند کشور جهان به این تیم پژوهشی ارسال می‌شود که به معنای آن است که تعداد بالقوه بسیاری از مبتلایان به «انگشت کووید» وجود دارند که تحت درمان قرار نگرفته‌اند.

دکتر فریمن می‌گوید گزارش‌های تیمش احتمالا «نوک کوه یخ» است.

اگر دچار هریک از عوارض زیر شدید، آزمایش کووید-۱۹ بدهید:

- تب شدید
- سرفه مداوم و بی‌سابقه
- تغییر یا از دست دادن حس چشایی و بویایی
بسیاری از کسانی که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند، دستکم دارای یکی از این علایم هستند.

دکتر فریمن گفت: «احتمالا این موارد بسیار بیشتر از میزان گزارش‌های منتشر شده است، اما فکر می‌کنم با انتشار این گزارش‌ها افراد بیشتری متوجه آن خواهند شد.» این آمار در هفته جاری در آکادمی بیماری‌های پوستی اروپا و کنگره ویروس شناسی سوئیس مطرح شده است.

این نخستین باری نیست که پژوهشگران به عارضه «انگشت کوویدی» به عنوان یکی از علایم بالقوه ویروس کرونا اشاره می‌کنند.

روز ۲۹ آوریل، پژوهشگران اسپانیایی گزارشی تحت عنوان «علایم پوستی کووید-۱۹» منتشر کردند که بر اساس آن ۳۷۵ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به التهاب‌های پوستی متفاوتی دچار شده بودند. دانشمندان متوجه پنج نوع مختلف تحریکات پوستی در ۳۷۵ بیمار مبتلا به کووید شده‌اند.

این تحریکات شامل زخم‌های دردناک و خارشی شبیه به سرمازدگی روی دست و پا، از جمله عارضه موسوم به «انگشت کوویدی»، تاول‌های کوچک روی سینه و پشت، برجستگی‌ها یا نقاط بدون برجستگی قرمز، تکه‌های سرخ یا آبی رنگ روی پوست، و برجستگی‌های سفید یا صورتی پوستی شبیه به تاول‌های ناشی از تماس با گیاه گزنه است.

دکتر جان اینگرَم، سردبیر نشریه «بریتیش جورنال آو درماتولوژی»، در آن هنگام گفت که این پژوهش «قاطع‌ترین تحقیقات تا این تاریخ پیرامون علایم پوستی مرتبط با کووید-۱۹ است.»

او افزود: «مدتی این تصور وجود داشت که این ویروس عامل بروز علایم پوستی است، اما تاکنون این گزارش‌ها منفرد یا محدود بوده است. این پژوهش شامل علایمی بسیار سیستماتیک‌تر و طبقه‌بندی شده‌تر است.»

افزون بر عارضه «انگشت کوویدی»، مردم در سراسر جهان عوارض جانبی دیگر ویروس، از جمله هذیان مغزی، عفونت چشم و اسهال را نیز تجربه کرده‌اند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید