به نوزاد آب بدهیم یا نه؟

به نوزاد آب بدهیم یا نه؟

برای نوزادان زیر شش ماه، نباید از آب شیر استفاده کرد، زیرا ضدعفونی نشده است. باید نخست آب شیر را جوشاند و خنک کرد. آب آشامیدنی کودکان بالای شش ماه نیازی به جوشاندن ندارد.

کد خبر : ۸۶۵۱۸
بازدید : ۱۰۱۷۹
به نوزاد آب بدهیم یا نه؟
شیر مادر می‌تواند آب مورد نیاز نوزاد را در شش ماه نخست زندگی تامین کند
نوزادان حتی در روز‌های گرم تابستان به اندازه کودکان و بزرگسالان به آب آشامیدنی نیاز ندارند. بنا به گزارش نظام درمان عمومی گلاسگو و کلاید (در بریتانیا)، شیر مادر مملو از آب و میزان اندک الکترولیت‌ها است. این بدان معنی است که شیر مادر می‌تواند آب مورد نیاز نوزاد را در شش ماه نخست زندگی تامین کند.

اما برخی والدین از عواقب بالقوه دادن آب اضافی به نوزادانشان بی‌اطلاعند.

دانیل استرینگر، متخصص بیماری‌های کودکان که به «کیدنرس» معروف است، در بلاگش دلایل اجتناب از دادن آب به نوزادان را عنوان کرده است و می‌گوید: «نوزادان مثل بزرگسالان به آب احتیاج ندارند. در واقع، نباید به نوزاد تا شش ماهگی آب داد.

این واقعیتی است که بسیاری از والدین نمی‌دانند: شیر مادر از ۸۸ درصد آب تشکیل شده است. شیر مادر یا شیر‌های مصنوعی تمام آبی را که نوزاد احتیاج دارد تامین می‌کنند.» استرینگر می‌گوید دادن آب اضافی به نوزاد موجب ایجاد «مسومیت آب» در او می‌شود.

او می‌نویسد: «مسمومیت آب عارضه‌ای است که بر اثر دادن آب بیش از حد به نوزاد ایجاد شده و موجب می‌شود سدیم (نمک) خون او رقیق شود.» استرینگر توصیه می‌کند که به نوزادان زیر شش ماه باید در ۲۴ ساعت تنها ۵۹ صدم لیتر آب داد تا یک ساله شوند. اما باید همواره نظر پزشک را هم در این مورد جویا شد.

نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید: «نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند تا هنگامی که به غذا نیفتاده‌اند، نیازی به نوشیدن آب اضافی ندارند. نوزادانی که به آن‌ها شیر مصنوعی داده می‌شود ممکن است در هوای گرم نیازمند نوشیدن آب اضافی باشند.

برای نوزادان زیر شش ماه، نباید از آب شیر استفاده کرد، زیرا ضدعفونی نشده است. باید نخست آب شیر را جوشاند و خنک کرد. آب آشامیدنی کودکان بالای شش ماه نیازی به جوشاندن ندارد.»

نظام درمان عمومی بریتانیا همچنین توصیه می‌کند برای ترکیب شیر خشک از آب‌های معدنی استفاده نشود، زیرا این گونه آب‌ها «ممکن است حاوی نمک (سدیم) یا سولفات بیش از حد باشند». در ادامه این توصیه گفته شد که همواره از آب جوشیده در حرارت ۷۰ درجه برای آماده کردن شیر خشک استفاده کنید و به یاد داشته باشید شیر را پیش از دادن به نوزاد ولرم کنید.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید