"ویتامین دی"؛ پیشگیری یا درمان کرونا؟

"ویتامین دی"؛ پیشگیری یا درمان کرونا؟

گزارش‌هایی به دست رسیده مبنی بر آن که ویتامین دی خطر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. اما در حال حاضر مدارک کافی وجود ندارد که بتوان نتیجه گرفت ویتامین دی می‌تواند جلوی ابتلا به کووید-۱۹ را بگیرد یا باعث درمان آن شود.

کد خبر : ۸۶۹۵۳
بازدید : ۱۰۲۱۷

ویتامین دی جلوی ابتلای شما ویروس کرونا را نمی‌گیرد، ولی باعث نتیجه بهتر و وخامت کمتر بیماری می‌شود

میلیون‌ها نفر در سراسر بریتانیا مجبور به سپری کردن زمان بیشتری در خانه شده‌اند چرا که تمهیدات قرنطینه کووید-۱۹ با شروع ماه‌های سرد سال دوباره برقرار شده است. سپری کردن زمان بیشتر در خانه بدین معنی است که بسیاری از ما دیگر آن ویتامین دی طبیعی حاصل از نور خورشید را هنگام رفتن سر کار، ورزش کردن در فضای آزاد، یا دیدار خانواده و خویشان دریافت نخواهیم نکرد.

نه تنها این امر به دلیل کمبود ویتامین دی می‌تواند منجر به بد شکل‌گیری استخوان، مانند بیماری راشیتیسم در کودکان، شود و همچنین به گفته سرویس بهداشت همگانی، باعث درد استخوان در بزرگسالان شود که بیماری نرم‌استخوانی نام دارد، بلکه همچنین با عواقب و وخامت کووید-۱۹ هم در ارتباط است.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان در راهنمایی که منتشر کرده است افراد را تشویق به استفاده از مکمل‌های ویتامین دی می‌کند. این راهنما می‌گوید: «مصرف ویتامین دی مهم است چرا که بیشتر از حالت عادی در سال جاری در محیط‌های سربسته قرار دارید.»

پس ویتامین دی چیست و چگونه می‌تواند به سلامت ما طی قرنطینه ویروس کرونا کمک کند؟
ویتامین دی نوعی ماده معدنی است که به تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن کمک می‌کند. بنا به راهنمای رسمی سرویس بهداشت همگانی، این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها ضروری است.

پوست ما وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ویتامین دی می‌سازد.

دکتر عصیف موناف از سرویس بهداشت همگانی به ایندیپندنت گفت: «ماده متشکله ویتامین دی در سلول‌های پوست (کراتینوسیت) یافت می‌شود و از طریق نور خورشید ترکیب‌های پیچیده‌ای شکل گرفته و آن را تبدیل به شکل فعال آن می‌کند تا بتواند به وسیله بدن استفاده شود. ویتامین دی برای مصونیت در برابر بیماری‌ها اساسی است و می‌دانیم که تاثیر ضدالتهابی هم دارد.»

چرا از ما خواسته می‌شود ویتامین دی بیشتری مصرف کنیم؟
علاوه بر محافظت از استخوان‌ها و دندان‌ها، ویتامین دی همچنین به ما در جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک می‌کند، امری که به ویژه در دوران شیوع یک بیماری عالم‌گیر حیاتی است. سازمان بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید ما باید روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنیم تا خود را سلامت نگه داریم. اسکاتلند و ولز نیز راهنما‌هایی مشابه صادر کرده‌اند.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان پیشنهاد می‌کند در طول سال ویتامین دی مصرف کنید اگر: خیلی بیرون نمی‌روید، برای مثال اگر به سبب قرنطینه در خانه گیر افتاده‌اید یا وقتی بیرون می‌روید لباس‌های زیادی می‌پوشید که کل بدن‌تان را می‌پوشاند یا اگر در خانه سالمندان زندگی می‌کنید.

سارا استانر از بنیاد مواد مغذی بریتانیا گفت: «متاسفانه با ادامه تاثیرات و تمهیدات ویروس کرونا بسیاری از ما زمان خیلی محدودی را در فضای باز سپری می‌کنیم. پیروی از قوانین دولت مبنی بر ماندن در خانه، بسیار مهم است و در حالی که بسیاری از ما دسترسی محدودی به نور خورشید داریم باید کمی بیشتر از خود مراقبت کنیم و سطوح ویتامین دی بدن خود را به میزان کافی نگه داریم.»

مطالعه‌ای در ماه اکتبر که در مجله سلامت، جلوگیری و مواد مغذی بی‌ام‌جی منتشر شد نتیجه گرفت افرادی که بیش از همه به عواقب وخیم کووید-۱۹ دچار شده‌اند در مقایسه با سایرین دو برابر احتمال بیشتری دارد که دچار کمبود ویتامین دی باشند. در میان بیماران اسپانیایی، ۸۲ درصد دچار کمبود ویتامین دی هستند.

نتایج این تحقیق که از ۲۱۶ بیمار اسپانیایی گرفته شد، آخرین موردی است که نشانگر ارتباط میان سطوح پایین ویتامین دی با موارد وخیم کووید-۱۹ است.

تحقیق مجزای شش هزار فرد بزرگسال دیگر به این نتیجه رسید که دریافت سطوح بالای ویتامین آ،‌ای و دی با ابتلای کمتر به بیماری‌های تنفسی در ارتباط است، بیماری‌هایی نظیر سرفه خشک از سینه، و موارد طولانی‌مدت‌تر مانند آسم و بیماری ریوی.

سرویس بهداشت همگانی می‌گوید: «گزارش‌هایی به دست رسیده مبنی بر آن که ویتامین دی خطر ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. اما در حال حاضر مدارک کافی وجود ندارد که بتوان نتیجه گرفت ویتامین دی می‌تواند جلوی ابتلا به کووید-۱۹ را بگیرد یا باعث درمان آن شود.»

گرچه ویتامین دی جلوی ابتلای شما را به این ویروس نمی‌گیرد، ولی ممکن است باعث نتیجه بهتر و وخامت کمتر بیماری شود و به طور کلی در طول ماه‌های سردتر زمستان به حفظ بهداشت عمومی کمک کند.

چقدر ویتامین دی باید مصرف کرد؟
گرچه مکمل‌های ویتامین دی کاملا مطمئن و قانون‌گذاری شده‌اند، اما مصرف بیش از حد آن‌ها در طولانی‌مدت ممکن است خطرناک باشد. دولت می‌گوید نباید روزانه مکملی بیش از ۱۰ میکروگرم مصرف کرد، مگر آن که به تجویز دکتر انجام شود.

راهنمای سرویس بهداشت همگانی می‌گوید: «کودکان تا سن یک سالگی به ۸.۵ تا ۱۰ میکروگرم ویتامین دی در روز نیاز دارند. اطفال بزرگ‌تر از یک سال و بزرگسالان نیز روزانه به ۱۰ میکروگرم ویتامین دی نیاز دارند. این امر شامل زنان باردار و شیرده و همچنین افراد در معرض کمبود ویتامین دی می‌شود.»

دولت همچنین از مردم خواست تا بیش از نیاز خود ویتامین دی نخرند.

کجا می‌شود ویتامین دی تهیه کرد؟
مکمل‌های ویتامین دی به طور گسترده در فروشگاه‌ها و داروخانه‌های محلی در دسترس است. همچنین می‌توان از مغازه‌های مواد بهداشتی مانند هلند و بارت و بوتانیکال نیز این مکمل‌ها را خرید. آن‌ها می‌توانند بخشی از قرص مولتیویتامین باشند یا به تنهایی تولید شوند که معمولا در شکل قرص‌های کوچک‌تری است.

اگر مردم به احتکار ویتامین دی دست نبرند به اندازه کافی برای خرید همه وجود دارد، به همین دلیل کارشناسان می‌گویند بیش از نیاز خود خریداری نکنید.

ماده اصلی که روی اکثر مکمل‌های ویتامین دی نوشته شده ویتامین دی۳ است. ویتامین دی۲ توسط گیاهان تولید شده و ویتامین دی۳ گونه‌ای است که از طریق پوست شما تولید می‌شود. قطرات ویتامین هم برای کودکان وجود دارد.

به گفته سرویس بهداشت همگانی، ویتامین دی همچنین می‌تواند در مواد غذایی محدودی پیدا شود، از جمله:

- ماهی چرب، نظیر سالمون، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال‌مخالی
- گوشت قرمز
- جگر
- زرده تخم مرغ
- غذا‌های مغذی، مانند اکثر کره‌ها و غلات و حبوبات صبحانه
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید