۳ تکنیک جالب برای تشخیص دروغ

۳ تکنیک جالب برای تشخیص دروغ

افراد فریبکار به ندرت داستان‌های خود را به ترتیب معکوس به خاطر می‌سپارند و این عمل می‌تواند تضمین کننده تشخیص فریب باشد.

کد خبر : ۸۶۹۷۵
بازدید : ۱۰۱۶۲
۳ تکنیک جالب برای تشخیص دروغ
راه‌هایی وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید که چه کسی دارد شما را فریب می‌دهد. افزایش بار شناختی شما از یک فرد دروغگو باعث خواهد شد که احتمال تشخیص فریب را در ذهنتان افزایش دهید چراکه یک فرد راستگو به سادگی حقیقت را منتقل می‌کند و به پردازش شناختی کمی احتیاج دارد.
اما در مقابل، افراد دروغگو باید پردازش شناخت و ادراک خود را بالاتر ببرند، زیرا آن‌ها باید مجموعه‌ای از واقعیت‌های ساخته شده در ذهنشان را به خاطر بسپارند و علاوه بر این، باید مراقب کلام و رفتار‌های خود باشند تا قادر به کنترل کردن هدف دروغشان باشند تا بتوانند باورپذیری دروغشان را بالا ببرند.

مطالعات اخیر روی فریب، فعالیت‌هایی را معرفی کرده‌اند که بار ادراک بیشتری از مسئله فریب را به انسان اضافه می‌کند و باعث می‌شود که دریابیم چه کسی در حال دروغ گفتن به ما است و با این فعالیت‌ها می‌توانیم تشخیص دهیم که چه کسی قصد فریب دادن ما را دارد که علائم آن می‌تواند عدم قطعیت، ابهام در جزئیات روایت، تأخیر در پاسخ دادن به سؤالات با مکث مکرر در کلام یا بروز برخی نشانه‌ها در اعضای بدن است که با سه تکنیک مؤثر می‌توان افراد فریبکار را شناخت.

یادآوری وارونه رویداد
اولین تکنیک برای تشخیص این که یک فرد قصد فریب دادن شما را دارد، این است که از او بخواهید تا داستان خود را به ترتیب معکوس تعریف کنید، چون افراد فریبکار تمایل دارند داستان‌های خود را به ترتیب تاریخی طراحی کنند به گونه‌ای که داستان را از ابتدای ماجرا آغاز می‌کنند و واقعیت‌های ساختگی را به ترتیب کنار هم می‌چینند و پس از ساخته شدن، آن را بار‌ها و بار‌ها تمرین می‌کنند تا زمانی که تمام اتفاقات را به خاطر سپردند، آن داستان دروغین را بدون تردید تکرار کنند.

تکنیک‌های تشخیص فریب
افراد فریبکار به ندرت داستان‌های خود را به ترتیب معکوس به خاطر می‌سپارند و این عمل می‌تواند تضمین کننده تشخیص فریب باشد.
در این میان، افراد راستگو در بیان یک داستان به ترتیب معکوس مشکل کمی دارند، اما در مقابل، افراد دروغگو برای اینکه داستان را از آخرین اتفاق به سمت اولین رویداد تعریف کنند، نیاز به پردازش ادراکی بیشتری دارند پس اگر فکر می‌کنید کسی قصد فریب دادن شما را دارد، از او بپرسید: «چه اتفاقی افتاده است؟ اما داستان را از آخرین رویداد شروع کنید.»

تردید در گفتار افراد فریبکار به وضوح مشاهده می‌شود و واقعیت‌هایی که آن‌ها از داستانشان بازگو می‌کنند در ترتیب منطقی قرار نمی‌گیرند و در نهایت خسته می‌شوند که همه این‌ها، علائم دروغ گفتن فرد است.

پرسیدن سؤالات غیر قابل پیش‌بینی
تکنیک دوم این است که از فردی که به او مشکوک شده‌اید، سؤالات غیر قابل پیش‌بینی بپرسید، چون افراد فریبکار به آن‌ها فکر نکرده‌اند و پاسخ آن‌ها را نمی‌دانند.

افرادی که قصد دارند دیگران را فریب دهند، معمولاً جواب سؤالات احتمالی را دارند چراکه آن‌ها را تمرین می‌کنند، اما به ندرت به سؤالاتی درباره احساسشان هنگام وقوع آن حادثه فکر می‌کنند و با مشقت درباره احساساتشان صحبت می‌کنند، زیرا در واقعیت چنین احساسی را تجربه نکرده‌اند و از آنجا که سؤال پرسیده شده از آن‌ها غیر قابل پیش‌بینی بوده، نمی‌توانند احساس خود را بازگو کنند.

تردید در گفتار، پاسخ دادن به سؤال با سؤالی دیگر و استفاده از کلمات پر کننده‌ای مانند «آ» و «آم» همگی نشانه این است که فرد در حال فکر کردن است و دروغ می‌گوید.
۳ تکنیک جالب برای تشخیص دروغ
حفظ ارتباط چشمی
سومین تکنیکی که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که از طرف مقابلتان بخواهید تا ارتباط چشمی خود را با شما حفظ کند چرا که این کار می‌تواند شناخت شما را از فرد مقابل افزایش دهد و این نوع برقراری ارتباط تفاوت‌های چشمگیر بین یک فرد دروغگو و راستگو را مشخص می‌کند، اما باید بدانید که اگر درخواست شما از طرف مقابل برای ارتباط چشمی افزایش پیدا کرد، می‌تواند نشان دهنده این باشد که فرد در حال دروغ گفتن به شما است.

درخواست تماس چشمی باعث تشدید شاخص‌های کلامی و غیرکلامی فریب می‌شود و احتمال تشخیص فریب را افزایش می‌دهد و مدت‌هاست که والدین از این روش برای تعیین دروغ گفتن فرزندان خود استفاده می‌کنند و این خواسته که اغلب شنیده می‌شود "وقتی با من صحبت می‌کنی در چشمانم نگاه کن" شایسته است.

با این حال، هنگام صحبت با دیگران برای درخواست ارتباط چشمی از آن‌ها جانب احتیاط را رعایت کنید، چون فرهنگ‌ها متفاوت است و برخی از افراد با این مقوله مشکل داشته باشند و یا احتمال دارد که افراد خاصی مانند کسانی که از اوتیسم رنج می‌برند، از ارتباط چشمی جلوگیری کنند.

با این روش‌ها و تکنیک‌ها افرادی را که قصد دارند به شما دروغ بگویند شناسایی کنید و دیگر فریب هیچکس را نخورید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید