۱۰ دلیل احساس درد مداوم در مفاصل

۱۰ دلیل احساس درد مداوم در مفاصل

بورسیت می‌تواند موجب تورم و درد اطراف عضلات، استخوان‌ها و مفاصل شود. بورس در بخش‌های زیادی از بدن وجود دارد، اما بورسیت بیشتر در شانه، آرنج، مچ، زانو، کفل و قوزک پا رخ می‌دهد.

کد خبر : ۸۷۰۲۱
بازدید : ۱۰۹۳۲
۱۰ دلیل احساس درد مداوم در مفاصل
اگر به کم کاری تیروئید مبتلا باشید، غده تیروئید به میزان کافی هورمون‌هایی که بدن به آن‌ها نیاز دارد را تولید نمی‌کند. این می‌تواند اثر منفی بر مفاصل داشته و شما را نسبت به ناراحتی یا آسیب دیدگی مفصل آسیب پذیرتر سازد.

چه در انجام بازی تنیس زیاده‌روی کرده یا بیش از حد تایپ کرده باشید، دلایل بسیاری وجود دارند که می‌توانند موجب احساس درد در یک یا تعداد بیشتری از مفاصل شوند.
مفصل درد شرایطی شایع در جهان است. طبق مفاهیم کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، این شرایط به عنوان تجربه ناراحتی اطراف یک یا تعداد بیشتری از مفاصل تعریف می‌شود. در شرایطی که درد یک نشانه مشترک است، شما ممکن است با تورم، گرما، حساسیت به لمس و قرمزی در اطراف ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته نیز مواجه شوید.

زمانی که دلیل ناراحتی مشخص است، به طور معمول دلیل برای نگرانی و وحشت وجود ندارد و در صورت از بین نرفتن آن باید به پزشک مراجعه کنید. اما در مورد احساس درد در مفصل که دلیل مشخصی برای آن نمی‌یابید شرایط چگونه است؟ یا زمانی که علائم عجیب دیگری نیز دارید که نمی‌توانید دلیل آن‌ها را توضیح دهید؟

در موارد نادر، مفصل درد ممکن است نشانه‌ای از در جریان بودن مساله‌ای جدی‌تر مانند بیماری‌های آمیزشی یا یک اختلال خودایمنی باشد. اما در بیشتر موارد، درد مفاصل احتمالا به واسطه مساله‌ای شایع‌تر شکل گرفته است. در ادامه با برخی شرایط که می‌توانند موجب احساس درد در مفاصل شوند، بیشتر آشنا می‌شویم.

پیری
مفاصل از شما در طول زندگیتان پشتیبانی می‌کنند و با گذشت زمان و بروز فرسودگی، شرایط برای آن‌ها به ویژه مفاصلی که وزن بدن را تحمل می‌کنند مانند زانو و کفل می‌تواند دشوارتر شود. غضروف ماده‌ای ژل مانند که به محافظت و حرکت روان مفاصل کمک می‌کند، با گذشت زمان فرسوده می‌شود.

تجربه مفصل درد با افزایش سن بسیار شایع است. بیشتر افراد اگر به اندازه کافی عمری طولانی داشته باشند، به نوعی از درد مفاصل مبتلا خواهند شد.

افزون بر زانو‌ها و کفل ها، احتمال تجربه درد در مفاصل شانه با افزایش سن بیشتر می‌شود.

یک آسیب دیدگی قدیمی
تجربه یک آسیب دیدگی در اوایل زندگی - چه درمان شده باشد و چه نشده باشد - می‌تواند خطر مفصل درد در ادامه زندگی فرد را افزایش دهد.

مسائلی مانند پارگی رباط، مشکلات تاندون، یا شکستگی استخوان می‌تواند با گذشت زمان به بروز التهاب منجر شود. اگرچه پزشکان می‌توانند به شما در مدیریت علائم کمک کنند، اما نمی‌توانند به گذشته بازگشته و آسیب دیدگی را به طور کامل پاک کنند. به عنوان مثال، اگر یک آسیب دیدگی مانند پارگی رباط زانو را در ۲۰ سالگی خود تجربه کرده اید، این احتمال وجود دارد که در ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ سال بعد با آرتریت مواجه شوید.
۱۰ دلیل احساس درد مداوم در مفاصل
بورسیت
بورسیت به تورم بورس، کیسه‌های کوچک و حاوی مایع که به عنوان بالشتک بین استخوان و دیگر بخش‌های متحرک مانند عضلات، تاندون‌ها یا پوست عمل می‌کنند، گفته می‌شود.

بورسیت می‌تواند موجب تورم و درد اطراف عضلات، استخوان‌ها و مفاصل شود. بورس در بخش‌های زیادی از بدن وجود دارد، اما بورسیت بیشتر در شانه، آرنج، مچ، زانو، کفل و قوزک پا رخ می‌دهد. در بورس، تراکم بالایی از اعصاب وجود دارد که در زمان متورم و ملتهب بودن ناشی از یک آسیب تروماتیک یا استفاده بیش از حد موجب درد می‌شود.

این امکان وجود دارد که به واسطه یک آسیب دیدگی غیرمرتبط مانند لنگیدن پس از کمر درد که می‌تواند به بورسیت در زانو یا کفل منجر شود، به این شرایط مبتلا شوید.

مشکلات تیروئید
تیروئید غده‌ای کوچک و پروانه‌ای شکل در جلوی گردن است و هورمون‌هایی را تولید می‌کند که نحوه استفاده بدن از انرژی را کنترل می‌کنند. این هورمون‌ها بر علمکرد‌های بسیاری در بدن تاثیرگذار هستند و امکان روانسازی و سالم باقی ماندن مفاصل و عضلات را فراهم می‌کنند.

اگر به کم کاری تیروئید مبتلا باشید، غده تیروئید به میزان کافی هورمون‌هایی که بدن به آن‌ها نیاز دارد را تولید نمی‌کند. این می‌تواند اثر منفی بر مفاصل داشته و شما را نسبت به ناراحتی یا آسیب دیدگی مفصل آسیب پذیرتر سازد.
۱۰ دلیل احساس درد مداوم در مفاصل
آرتریت روماتوئید
آرتریت روماتوئید با فرسایش مفاصل که به طور معمول ناشی از افزایش سن است و به نام آرتروز شناخته می‌شود، متفاوت است. آرتریت روماتوئید یک اختلال خودایمنی است و بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مفاصل متورم، حساس به لمس و سفت هنگام صبح از علائم کلاسیک آرتریت روماتوئید محسوب می‌شوند. همچنین، ممکن است خستگی، تب، یا کاهش وزن ناخواسته را تجربه کنید.

اگرچه علائم آرتریت روماتوئید به طور کامل قابل درمان نیستند، اما امکان مدیریت آن‌ها وجود دارد. برخی افراد ممکن است یه یک دوره مصرف آنتی بیوتیک یا دارو‌های تجویزی دیگر نیاز داشته باشند. برخی دیگر ممکن است با گذشت زمان و استراحت بهبود را تجربه کنند. اما هرگونه درد پایدار در مفاصل باید مورد توجه قرار گرفته و برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کرد.

آرتریت عفونی (سپتیک)
اگر یک زخم باز داشته و آن را به خوبی تمیز و پانسمان نکرده باشید، مفصلی که در نزدیکی این زخم وجود دارد ممکن است با باکتری‌هایی شایع مانند استافیلوکوک اورئوس یا استرپتوکوک آلوده شود. در این شرایط متوجه تورم و درد شدید در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته خواهید شد و در پی آن ممکن است تب و لرز شکل بگیرد.

زانو‌ها به طور معمول بیشتر از سایر مفاصل تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما کفل، قوزک پا و مچ دست نیز از اهداف احتمالی هستند. برای درمان آرتریت عفونی ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید و پزشک ممکن است مجبور به تخلیه مایع از مفصل تحت تاثیر قرار گرفته باشد. در صورت عدم درمان، آرتریت عفونی می‌تواند به گندخونی (سپسیس) در تمام بدن منجر شود که شرایطی مرگبار محسوب می‌شود.

نقرس
پروتئین یک ماده مغذی ضروری برای کمک به تقویت احساس سیری، ساخت عضلات و افزایش انرژی بدن محسوب می‌شود، اما میزان بیش از حد از یک چیز خوب نیز می‌تواند مضر باشد. اگر بیش از حد پروتئین مصرف کنید، بدن شما اسید اوریک زیادی تولید خواهد کرد و توانایی دفع کامل آن را نخواهد داشت. این شرایط موجب یک واکنش التهابی شدید و ابتلا به نقرس می‌شود.

نقرس یکی از دردناک‌ترین انواع آرتریت است. از جمله علائم آن می‌توان به گرما، تورم، قرمزی، و درد اشاره کرد که به طور معمول ابتدا در انگشت شست پا شکل گرفته و سپس به مفاصل دیگر سرایت می‌کند.

مصرف بیش از حد پروتئین تنها عامل خطر برای نقرس محسوب نمی‌شود. نوشیدن بیش از حد الکل یا نوشیدنی‌های شیرین، کم آبی بدن، یا مصرف برخی دارو‌ها مانند مسدود کننده‌های بتا نیز می‌توانند در ابتلا به نقرس موثر باشند. همچنین، حمل وزن بیش از حد می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار دهد.
۱۰ دلیل احساس درد مداوم در مفاصل
بیماری لایم
هر ساله افراد بسیاری توسط کنه حامل باکتری Borrelia Burgdorferi یا Borrelia Mayonii گزیده می‌شوند که این باکتری دلیل بیماری لایم است.

کنه برای مکیدن خون به پوست میزبان می‌چسبد و موجب ورود عفونت به جریان خون وی می‌شود. از علائم اولیه بیماری لایم می‌توان به خستگی، تب، سردرد، و در بسیاری موارد راش گرد پوستی شبیه به تخته هدف اشاره کرد.

در صورت عدم تشخیص بیماری لایم و درمان مناسب، باکتری می‌تواند به مفاصل، به ویژه زانو‌ها گسترش یابد. شما ممکن است سفتی گردن یا درد در دست‌ها و پا‌های خود را نیز تجربه کنید. با گذشت زمان، قلب و سیستم عصبی نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند.

لوپوس
لوپوس یک اختلال خودایمنی است که در صورت عدم درمان می‌تواند موجب از بین رفتن تمام مفاصل بدن شود. افراد مبتلا به لوپوس دارای یک سیستم ایمنی بیش از حد فعال هستند که به اشتباه مفاصل بدن و همچنین پوست، خون، کلیه‌ها و اندام‌های دیگر را هدف قرار می‌دهد.

درکنار مفاصل متورم و دردناک، شما ممکن است با یک راش پروانه‌ای شکل روی صورت خود مواجه شوید، اما علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. ریزش مو، دشواری در تنفس، مشکلات حافظه، زخم‌های دهان و خشکی چشم‌ها و دهان از دیگر نشانه‌های ابتلا به لوپوس هستند.

سوزاک
سوزاک یک بیماری آمیزشی است که تنها بر اندام‌های تناسلی تاثیر نمی‌گذارد و می‌تواند مفاصل را نیز درگیر کرده و موجب شرایط دردناکی به نام آرتریت گونوکوکی شود. این شرایط زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در صورت ابتلا به این شرایط ممکن است قرمزی، گرما و تورم در یک مفصل را تجربه کنید، اگرچه برخی افراد با احساس درد در چند مفصل همراه با دیگر علائم بیماری آمیزشی از جمله احساس سوزش هنگام دفع ادرار، و خروج ترشحات از آلت تناسلی مردان یا واژن مواجه می‌شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید