از پورشه‌های عجیب تا پیشرفته تربن مدل ب ام و

از پورشه‌های عجیب تا پیشرفته تربن مدل ب ام و

قرار نیست همه پروژه‌های تحقیقاتی شرکت به تولید یک ماشین منجر شود. این پروژه‌ها قرار است فضایی برای خلاقیت فراهم کرده و شرکت را برای آینده آماده کند.

کد خبر : ۸۷۰۴۹
بازدید : ۱۵۴۰۹
ب‌ام‌و iX؛ پیشرفته‌ترین خودروی الکتریکی
ب‌ام‌و iX دو موتور الکتریکی با قدرت ۵۰۰ اسب بخار دارد
ب‌ام‌و، یک شاسی‌بلند الکتریکی رونمایی کرده که به گفته مدیرانش پیشرفته‌ترین ماشینی است که این کارخانه تاکنون ساخته است. ب‌ام‌و iX قرار است از سال آینده به بازار عرضه شود. این ماشین اولین مدل از مجموعه تازه‌ای از ماشین‌های الکتریکی ب‌ام‌و است که در چند سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

«iX» دو موتور الکتریکی دارد که ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا حداکثر ۴۸۰ کیلومتر حرکت کند. باتری‌ها قابلیت شارژ سریع دارند و در ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند.

«ب‌ام‌و iX» را براساس الگوی جدید مدل‌هایش طراحی کرده که در آن چراغ‌ها باریک و جلوپنجره بزرگ و کشیده است. جلوپنجره رادار‌ها و حس‌گر‌هایی را پوشانده که سیستم خودران ماشین از آن استفاده می‌کند.

ب‌ام‌و iX؛ پیشرفته‌ترین خودروی الکتریکی
دکمه‌های لمسی ماشین روی سطحی چوبی قرار دارد

ب‌ام‌و می‌گوید قدرت پردازش کامپیوتری که ماشین را کنترل می‌کند بیست برابر مدل‌های دیگر کارخانه است. اما طراحان این فن‌آوری پیشرفته را تا حد ممکن پشت طرحی ساده و شیک مخفی کرده‌اند. مثلا دستگیره‌ها و دکمه‌ها از کریستال ساخته شده و دکمه‌های لمسی روی سطحی چوبی قرار دارند.

در این ایده طراحی که "فن‌آوری خجالتی" نام دارد، تکنولوژی تا حد ممکن از دید سرنشینان دور است تا آن‌ها بتوانند راحت‌تر با ماشین ارتباط برقرار کنند و آرامش بیشتری داشته باشند.

ب‌ام‌و iX؛ پیشرفته‌ترین خودروی الکتریکی
iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب‌ام‌و است

قیمت iX هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که ارزان‌ترین مدل حدود ۸۰ هزار دلار باشد. با این قیمت رقیب اصلی این ماشین تسلا مدل X است که اگرچه باتری‌های بهتری دارد، اما چند سال از عمرش می‌گذرد. کادیلاک، آئودی و بنز هم شاسی‌بلند‌های لوکس الکتریکی در راه دارند و فورد، فولکس‌واگن و نیسان هم در تدارک ساخت مدل‌های الکتریکی با قیمت کمتر هستند.

iX دومین ماشین کاملا الکتریکی ب‌ام‌و است. این کارخانه در سال ۲۰۱۳ از اولین شرکت‌هایی بود که با مدل i۳ به بازار ماشین‌های الکتریکی وارد شد. ب‌ام‌و در سال‌های بعد در سرمایه‌گذاری در ساخت ماشین‌های الکتریکی تردید کرد و از قافله عقب ماند و حالا تلاش می‌کند با سرعت خود را به رقیبان برساند.

فراری بدون سقف

ب‌ام‌و iX؛ پیشرفته‌ترین خودروی الکتریکی
موتور‌های SF۹۰ اسپایدر در مجموع ۱۰۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند

فراری در گامی دیگر در جهت ساخت ماشین‌های الکتریکی، نمونه روبازی از قوی‌ترین مدل خود SF۹۰ را رونمایی کرد. "SF۹۰ اسپایدر" از نظر فنی با مدل سقف‌دار که سال گذشته عرضه شد فرقی ندارد. یک موتور هشت سیلندر و دو موتور الکتریکی با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار به ماشین نیرو می‌دهد. ماشین می‌تواند با قوای الکتریکی تا ۲۵ کیلومتر حرکت کند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت SF۹۰ اسپایدر ۲/۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است. قیمت پایه ماشین در ایتالیا ۴۷۳ هزار یورو (۵۶۰ هزار دلار) است که حدود ۴۰ هزار یورو از مدل سقف‌دار SF۹۰ گران‌تر است.

ب‌ام‌و iX؛ پیشرفته‌ترین خودروی الکتریکی
حداکثر سرعت SF۹۰ اسپایدر ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است

فراری می‌خواهد تا سال ۲۰۲۲ شصت درصد فروشش را ماشین‌های هیبرید تشکیل دهد. مدیران شرکت معتقدند که فن‌آوری کنونی باتری‌ها برای ساخت یک فراری کاملا الکتریکی مناسب نیست و بعید است تا قبل از سال ۲۰۲۵ یک مدل الکتریکی به بازار عرضه شود.

خودروساز ایتالیایی امیدوار است که با مدل‌های هیبرید بتواند از یک سو با سوپرکار‌های الکتریکی رقابت کند و از سوی دیگر سوپرکار‌هایی با موتور دوازده سیلندر را به چالش بکشد.

پورشه‌های عجیب

ب‌ام‌و iX؛ پیشرفته‌ترین خودروی الکتریکی
کانسپت ون پورشه در سال ۲۰۱۸ طراحی شد

پورشه مجموعه‌ای از کانسپت‌هایی را که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ ساخته در کتابی به نام "دیده نشده" معرفی کرد. در مجموع پانزده ماشین در این کتاب معرفی شده که همگی مراحل تحقیقات و طراحی را طی کرده و تا مرحله ساخت رسیده بودند، اما تولید نشدند.

در بین این مدل‌ها، از همه عجیب‌تر یک مینی‌ون به نام رندینست (renndienst) است که در سال ۲۰۱۸ ساخته شد. در این پروژه مدیران کارخانه از طراحان خواستند تا ماشینی خانوادگی را در آینده تصور کنند و ببینند آیا می‌توان چنین ماشینی را با شخصیت و هویت پورشه خلق کرد.

ب‌ام‌و iX؛ پیشرفته‌ترین خودروی الکتریکی
شاسی‌بلند دو در براساس مدل ماکان از کانسپت‌هایی است که در کتاب معرفی شده است

مایکل مائر، مدیر طراحی پورشه می‌گوید: "قرار نیست همه پروژه‌های تحقیقاتی شرکت به تولید یک ماشین منجر شود. این پروژه‌ها قرار است فضایی برای خلاقیت فراهم کرده و شرکت را برای آینده آماده کند. "یک مدل اسپرت با موتور دو سیلندر، یک شاسی‌بلند دو در براساس مدل ماکان و یک نمونه شاسی‌بلند از مدل ۹۱۱ از جمله کانسپت‌های غیرعادی دیگری است که در این کتاب معرفی شده است.

دایملر کوچک

ب‌ام‌و iX؛ پیشرفته‌ترین خودروی الکتریکی
مدیر دایملر می‌گوید تعریف جامعه از لوکس‌بودن تغییر کرده است

اولا کالینوس، مدیر گروه دایملر می‌خواهد این شرکت را در پنج سال آینده کوچک‌تر کرده و بر کسب درآمد بیشتر از ارائه خدمات نرم‌افزاری تمرکز کند. کالینوس در نشستی که توسط خبرگزاری رویترز برگزار شد، گفت که حجم کارخانه در بخش ساخت قوای محرکه به طور اساسی تغییر خواهد کرد.

ساخت ماشین‌های الکتریکی از ماشین‌های معمولی ساده‌تر است. تحقیقات بانک هلندی ING نشان داده که باتری و موتور هر ماشین الکتریکی ۲۰۰ قطعه دارد، در حالی که این تعداد در موتور و گیربکس یک ماشین معمولی ۱۴۰۰ قطعه است، در نتیجه کارگر کمتری برای ساخت یک ماشین الکتریکی لازم است.

دایملر همچنین برای آزاد کردن سرمایه برای ساخت ماشین‌های الکتریکی ناچار است تا حد ممکن هزینه‌های اضافه را کم کند. در نتیجه حجم شرکت در میان‌مدت کاهش خواهد یافت.

کالینوس می‌گوید که سرمایه‌گذاری تازه، باعث استخدام تعداد زیادی مهندس نرم‌افزار و متخصص باتری و خودرو‌های الکتریکی خواهد شد. به گفته مدیر دایملر، تعریف لوکس‌بودن در حال تغییر است و حفظ محیط زیست و سادگی به رکنی اصلی از یک کالای لوکس تبدیل شده است.

دایملر همچنین می‌خواهد با ارائه خدمات نرم‌افزاری درآمد بیشتری کسب کند. در این روش، مشتریان دایملر با پرداخت حق اشتراک می‌توانند از خدماتی نظیر سیستم‌های کمک به راننده یا برنامه‌هایی در ماشین خود استفاده کنند. این خدمات اضافی از سال ۲۰۱۴ در ماشین‌های بنز به مشتریان ارائه خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید