واکسن کرونا شرکت فایزر؛ سازندگان واکسن کرونا چه کسانی هستند؟

واکسن کرونا شرکت فایزر؛ سازندگان واکسن کرونا چه کسانی هستند؟

شرکت فایزر بزرگترین شرکت داروسازی جهان، با همکاری شرکت بیون تک، شریک آلمانی خود نخستین شرکت‌های داروسازی جهان هستند که نتایج امیدوار کننده‌ای از آزمایش واکسن کرونا در ابعاد بزرگ را به ثبت رسانده‌اند.

کد خبر : ۸۷۰۷۵
بازدید : ۱۲۲۸۵
شرکت فایزر واکسن کرونا و سازندگان واکسن کرونا کیستند؟
فرادید | ساختن واکسن کرونا هدف شرکت‌های داروسازی بزرگ دنیا است. پس از گذشت ۱۱ ماه از شروع همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، در حالی که این ویروس بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ کشانده و اقتصاد جهان را با چالش مواجه کرده است. غول‌های داروسازی تلاش بسیاری را صرف ساختن واکسن ویروس کرونا و جلوگیری از پیشرفت این بیماری کردند؛ که در نهایت شرکت آمریکایی فایزر توانست پیش از رقبا مرحله سوم کارآزمایی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

به گزارش فرادید، شرکت "فایزر"، بزرگ‌ترین شرکت داروسازی آمریکا اعلام کرده که" نتایج اولیه مرحله سوم واکسن کرونا نشان می‌دهد این واکسن بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد، این واکسن دست آوردی بزرگ برای پیروز شدن در جبهه مبارزه با ویروس کرونا است. "

شرکت "فایزر" بزرگترین شرکت داروسازی جهان، با همکاری شرکت بیون تک شریک آلمانی خود، نخستین شرکت‌های داروسازی جهان هستند که نتایج امیدوار کننده‌ای از آزمایش واکسن کرونا در ابعاد بزرگ را به ثبت رسانده اند. موفقیت دانشمندان آمریکایی و آلمانی باعث ایجاد امیدواریِ دیگر شرکت‌های داروسازی، برای رسیدن به نتایج مثبت در آزمایش واکسن‌ها شده است.

این دو شرکت اعلام کردند "هیچ عوارض قابل توجهی در این آزمایشات مشاهده نشده است، بنابراین نگرانی جدی درباره ایمنی این واکسن وجود ندارد. بر این اساس ممکن است تا اواخر ماه جاری درخواست‌های متعددی برای استفاده اضطراری از این واکسن در آمریکا مطرح شود."

البته، حتی در صورت موافقت مقامات بهداشتی با تولید واکسن کرونا، تعداد این واکسن درحال‌حاضر بسیار محدود است و نمی‌توان آن رابه صورت گسترده، به بازار ارائه کرد. دانشمندان در این مورد می‌گویند "هنوز سوالات زیادی درباره این واکسن بی‌پاسخ مانده است. مثلا، هنوز مشخص نشده که این واکسن تا چه زمانی می‌تواند ایمنی را در بدن افراد ایجاد کند."

آلبرت بورلا، مدیر اجرایی شرکت فایزر در مورد واکسن کرونا گفته "امروز روز بزرگی برای علم و انسانیت است. ما زمانی به نقطه عطف تحقیقات خود برای یافتن واکسن کرونا رسیدیم که جهان به شدت شاهد افزایش شمار مبتلایان بوده. همچنین، ظرفیت بیمارستان‌ها در حال تکمیل بوده و مشکلات اقتصادی جهان را درگیر خود کرده است."

شرکت فایزر امیدوار است مقامات بهداشتی امریکا اجازه دهند، افراد ۱۶ تا ۸۰ ساله به صورت اضطراری از این واکسن استفاده کنند. برای انجام این کار، باید دست کم اطلاعات مربوط به ایمنی واکسن تست شده بر روی ۴۴ هزار داوطلب طی دو ماه بررسی شود. این یعنی، اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) احتمال دارد دستور توزیع واکسن صادر شود.

البته، مدت‌ها قبل سازمان غذا و داروی امریکا اعلام کرده بود "در حال‌حاضر به دلیل شرایط اضطراری جهانی به دلیل همه گیری کرونا، واکسنی که بتواند دست کم ۵۰ درصد کارایی و اثرگذاری داشته باشد، از سوی این نهاد مجوز لازم را دریافت می‌کند. خبر خوشحال‌کننده این است که دانشمندان شرکت فایزر، کارایی ۹۰ درصدی این واکسن را اعلام کرده است.

شرکت فایزر و بیون تک، قرار دادی معادل یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار با دولت امریکا برای فروش ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را پیش‌تر به امضا رسانده بودند. با این حال، در صورت تجاری‌سازی این واکسن و تولید انبوه آن در ماه های آینده، امریکا و دیگر کشور‌های غربی در اولویت توزیع قرار می‌گیرند.
هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، ۱۹۱ واکسن ویروس کرونا در کشور‌های مختلف در دست توسعه است که در این میان، حدود ۴۰ واکسن در محله آزمایش انسانی و ۱۰ واکسن در مرحله آزمایش نهایی قرار دارند.
شرکت فایزر واکسن کرونا و سازندگان واکسن کرونا کیستند؟

همه چیز درباره شرکت داروسازی "فایزر"

شرکت داروسازی " فایزر " یک شرکت دارویی چند ملیتیِ آمریکایی است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های دارویی در جهان است و از نظر درآمد کل، در رتبه ۵۷ در فهرست بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده قرار گرفته است.

به گزارش فرارو؛ دفتر مرکزی شرکت "فایزر" در شهر نیویورک است، این شرکت دارو‌ها و واکسن‌هایی را برای طیف گسترده‌ای از رشته‌های پزشکی از جمله ایمونولوژی، انکولوژی، قلب و عروق، غدد درون ریز و مغز و اعصاب تولید و تولید می‌کند.

محصولات آن شامل داروی محبوب لیپیتور "آتورواستاتین" است که برای کاهش کلسترول LDL خون استفاده می‌شود. از دیگر دارو‌های محبوب آن، داروی "آزیترومایسین" است که این روز‌ها برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا بسیار کاربرد دارد.

در دههٔ ۱۸۴۰ یک شیمی‌دان آلمانی به نام "چارلز فایزر" و یک قناد آلمانی به نام "چارلز ارتارت"، در حین مهاجرت از اروپا به ایالات متحدهٔ آمریکا، با یکدیگر آشنا شدند و چند سال بعد، در سال ۱۸۴۹ شرکت "چارلز فایزر اند کمپانی" را برای تولید مواد شیمیایی از جمله ترکیبات یُد، اسید سیتریک و اسید بوریک به وجود آوردند.

مطالعات و تلاش آن‌ها موجب رشد فناوری تخمیر و تولید اسید سیتریک در مقادیر زیاد شد. از جمله موفقیت‌های اولیهٔ "فایزر " و "ارتارت"، تولید داروی سانتونین بود، که امروزه همچنان در درمان کرم‌های انگل، دارویی مؤثر است.

شرکت "فایزر" سال ۱۹۶۴، شرکتی را با نام "لابراتوار‌های فایزر"، تحت مالکیت خود در "ایران" راه‌اندازی کرده بود. پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷، در جریان مصادرهٔ اموال و دارایی‌ها، سهام و دارایی‌های این مجموعه به همراه پانزده شرکت دیگرِ داروسازی بین‌المللی در ایران، مصادره شد.

این شرکت به سازمان "صنایع ملی ایران" انتقال و نام آن نیز به شرکت "لابراتوار‌های رازک" تغییر یافته بود، در حال حاضر شرکت "رازک" به صورت یک شرکت سهامی عام فعالیت می‌کند و بخشی از سهام آن نیز در بورس اوراق بهادار تهران، درحال معامله است. در حال حاضر سهامدار عمده این مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بوده و همچنین ۱۳ درصد از سهام این شرکت به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام در گروه دارویی برکت رسیده است.

شرکت فایزر واکسن کرونا و سازندگان واکسن کرونا کیستند؟ کاشفان واکسن کرونا کیستند؟

بر اساس گزارش ها، مالک شرکت "بیون تک" یک زوج ۵۵ و ۵۳ ساله‌ به نام‌های " اوگور شاهین " و " اوزلام توریجی " هستند و اصالت آنان به کشور ترکیه برمی گردد. شاهین و توریجی، شرکت "بیون تک" را سال ۲۰۰۸ با حمایت مالی مؤسسه "بیل گیتس" به ارزش ۵۵ میلیون دلار تأسیس کردند.

"اوگور شاهین" چهار سال داشت که با پدرش که در کارخانه تولید خودرو کار می‌کرد، به آلمان آمده بود و در آنجا بزرگ شد، او درس خواند و به دانشگاه رفت و در آنجا با "اوزلام توریجی" آشنا شد و با هم ازدواج کردند. "اوزلام توریجی" دختر یک پزشک ترکیه‌ای است، او به آلمان آمد و زندگی خود را وقف کار در آزمایشگاه «پزشکی» کرده است.

ساخت واکسن کرونا به عنوان دومین تجربه موفق این زوج آلمانی ترک تبار محسوب می‌شود، آن‌ها در سال ۲۰۰۱ نیز شرکت دارویی را تأسیس کرده بودند که سرانجام سال ۲۰۱۶، آن را به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به یک شرکت ژاپنی فروختند.

همچنین، این زوج سال‌هاست درحال تحقیق برروی چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان هستند، ویروس کرونا در پایان سال ۲۰۱۹، شیوع پیدا کرد و این دو پزشک از ژانویه ۲۰۲۰، تصمیم گرفتند توجه خود را روی شرکت جدیدشان، "بیون تک" و تولید داروی ضد کووید-۱۹ بگذارند.

پس از ماه‌ها تحقیق و تلاش سخت، "اوگور شاهین" و "اوزلام توریجی" پزشکان آلمانیِ ترک تبار موفق شدند به واکسن کرونا دست یابند، دست آوردی که شرکت آمریکایی "فایزر" هفته‌ی گذشته آن را اعلام کرد و در انتظار دریافت مجوز تولید و فروش آن هستند.

این زوج سال‌های بسیاری است که در آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های آلمانی اشتغال دارند، حالا پس از آن که ارزش مالی شرکت تحت مالکیت "شاهین" که همسر او "اوزلام" نیز به عنوان پزشک ارشد در آن فعالیت می‌کند، به ۲۱ میلیارد دلار رسیده است، این دو در فهرست ۱۰۰ ثروتمند نخست آلمان قرار دارند.

شرکت داروسازی "فایزر" آمریکا در جدیدترین گزارش خود در هفته گذشته اعلام کرده با همکاری شرکت بیون تک، شریک آلمانی خود به واکسن کرونا دست یافته اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید