رکستون G۴؛ گانگستر بی‌تفنگ

رکستون G۴؛ گانگستر بی‌تفنگ

حداکثر توان پیشرانه ۲.۲ لیتری توربو دیزلی سانگ یانگ رکستون ۲۰۲۱ با اندکی رشد از ۱۸۷ اسب بخار قبلی به ۲۰۲ اسب بخار رسیده است. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ساخته مرسدس بنز که پیش‌تر با این پیشرانه کوپل می‌شد، نیز با یک نمونه ۸ سرعته اتوماتیک عوض شده است.

کد خبر : ۸۷۲۰۱
بازدید : ۲۷۷۹۵
فرادید | اواخر سال ۹۵ که هنوز کشور شرایط طبیعی داشت، رکستون محصولی بود که از کره می‌آمد و چیزی در حد یک هیوندای سانتافه بود. ممنوعیت واردات خودرو، رشد سرسام‌آور قیمت ارز و البته موتور قدرتمند و سیستم دودیفرانسیل جالب رکستون جی ۴ کمک کرد تا امروز بهای این محصول سانگ یانگ به ورای ۳ میلیارد تومان برسد.
جی ۴ در حالی این قیمت را برای نسخه‌های صفر کیلومتر خود طلب می‌کند که مدل ۲۰۲۱ این خودرو از ۳۰ مهرماه وارد بازار‌های جهانی شده است.
چنان که در تصویر می‌بینید این خودرو در نمایندگی رسمی سانگ یانگ در سئول در دسترس مشتریان است در حالی که در نمای جلو و برخی نقاط دیگر تحولی چشمگیر را به نسبت مدل اولیه تجربه کرده است. رکستون ۲۰۲۱ حالا واقعا خودرو جذابی است.
اما آیا این خودرو جذاب تاب رقابت با بزرگان این رده از میتسوبیشی اوت‌لندر تا تویوتا هایلندر و فولکس اطلس را دارد؟ بیایید نگاهی به مشخصات این خودرو کره‌ای بیاندازیم.

طراحی
خشونت بصری و عضلانی بودن وجه تمایز سانگ یانگ با دیگر اس‌یووی‌های کره‌ای است. بازطراحی رکستون جی ۴ در نمای جلو با همین استدلال صورت گرفته که خودرو باید طرحی جسورانه داشته باشد. خب این نگرش باعث شده تا در طرح پوزه رکستون، با یک جلو پنجره کرومی بزرگ روبرو شویم که مشابه آن در برخی از محصولات برند‌های معتبر نیز پیش از این دیده شده، ولی در سانگ‌یانگ نظیر ندارد.
چراغ‌های جلو نیز اندکی تغییر شکل یافته‌اند و از گرافیک داخلی جدید با چراغ‌های ال‌ای دی بهره می‌برند. همچنین به نظر می‌رسد که طرح چراغ‌های عقب نیز از نسل گذشته مرسدس A کلاس الگو برداری شده است. طراحی سپر عقب به واسطه حضور چراغ‌های شب‌نمای بازطراحی شده و تزیینات کرومی جدید، دستخوش بازنگری و تحول نسبی شده است.
کابین کماکان همان وضعیت خوشایند قبلی خود را حفظ کرده است. البته پشت آمپرها، غربیلک فرمان و دسته دنده با نمونه‌های جدیدتری تعویض شده‌اند. همه این‌ها یعنی رکستون جی ۴ در آزمون طراحی موفق شده نگاه مارا جلب کند. اما یک محصول چینی از برند گمنام مکسوس یا جی‌تور هم این کار‌ها را قادر است متهورانه‌تر انجام دهد. قبول ندارید؟

وضعیت فنی
قوای فنی رکستون جدید در ایران یکی از مهمترین فوایدی بود که آن را در مقابل سورنتو یا اوت‌لندر می‌نشاند. در نسخه‌های جدید این خودرو کمی تغییرات فنی دارد. البته رکستون ۲۰۲۱ از نظر موتور وضعیت مشخصی دارد. پیشرانه‌های مورد استفاده در این سری دیزلی و بنزینی هستند.
حداکثر توان پیشرانه ۲.۲ لیتری توربو دیزلی سانگ یانگ رکستون ۲۰۲۱ با اندکی رشد از ۱۸۷ اسب بخار قبلی به ۲۰۲ اسب بخار رسیده است. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ساخته مرسدس بنز که پیش‌تر با این پیشرانه کوپل می‌شد، نیز با یک نمونه ۸ سرعته اتوماتیک عوض شده است.
به علاوه پیشرانه ۲ لیتری توربو بنزینی نیز با حداکثر توان ۲۲۵ اسب بخاری و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخته آیسین ژاپن در دسترس خواهد بود. گفتنی است سانگ یانگ رکستون ۲۰۲۱ قیمت پایه حدودا ۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد داشت.
عددی که با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی از بهای ۸۰۰ میلیونی رکستون در کره جنوبی حکایت دارد. خب این یعنی اقلا ورود این خودرو به ایران ۱.۶ میلیارد تومان هزینه در بردارد و با احتساب سود اندکی که به واردکنندگان می‌رسد! قیمت نسخه ۲۰۲۱ قطعا از ۳ میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

ورود به ایران
خیلی باید خوش شانس باشید که رکستون ۲۰۲۱ را در ایران ببینید. این نسخه بعید است در ایران پیدا شود یعنی حداقل تا دو سال آینده نمی‌توان به ورود این خودرو به کشور امیدوار بود. از آن سو، اما به واسطه وجود حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه از این خودرو در کشور، بعید نیست کیت بدنه این کره‌ای جسور به کشور وارد شود و رکستون‌های جی ۴ مدل ۲۰۱۸ به سری ۲۰۲۱ تبدیل شوند.
این کار برای پرادو و لندکروزر دو محصول تویوتا یا ب. ام؛ و سری ۷ رخ داده و بعید نیست برخی کارگاه‌های سطح پایتخت رکستون را هم نونوار کنند! بنابراین اگر این خودرو را با پلاک ملی در کشور یافتید، شک نکنید رکستون ۲۰۲۱ تولید داخل است!

ارزش خرید
چه در ایران و چه هرجای دیگر، اغراق درباره کیفیت رکستون کم نیست! این خودرو محصول جذابی است، اما نه در حدی که کیفیت آفرود آن را با لندکروزر و کابینش را با لکسوس مقایسه کنیم. این محصولی است به روز که چه در نمونه‌های موجود در ایران و چه در نسخه فعلی حد معقولی از عملکرد را دارد. این درباره ایران.

در خارج از ایران رکستون G۴ شانس زیادی در مقابل انبوهی از اس‌یووی‌های ژاپنی، آلمانی و آمریکایی ندارد و تنها به فروش در بازار‌هایی نظیر هند و کره و آسیای جنوب شرقی دلخوش است. این البته نافی توانمندی رکستون نیست. مسئله به بازاری برمیگردد که هرروز رقابتی‌تر می‌شود و تولیدات تازه‌ای به بازی وارد می‌شوند.
این یعنی رکستون هرچقدر تلاش کند در نهایت کمی بهتر از نسل قبل خود خواهد بود و این در حالی است که رقبای هم رده هرلحظه در صدد اعمال انقلابی هستند. ازینرو سانگ‌یانگ در بازار‌های جهانی باید خود را با متر تویوتا و هوندا و فولکس همسطح و همسو کند.
کاری که حداقل در مقطع فعلی شدنی نیست؛ بنابراین تا اطلاع ثانوی رکستون جی ۴ یک بازیگر خوش آتیه در نقش‌های فرعی است. تا کی ستاره اقبالش بدرخشد!
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    هر چی باشه به پای پراید که نمیرسه .

  • حمید رضا ابراهیم نیا ارسالی در

    یه روز همین کره ای ها از خیامی های ایران دعوت میکردن تو کشورشون سرمایه‌گذاری کنن تو صنعت خودروسازیشون.به کجا می رویم چنین شتابان.

    • ناشناس ارسالی در

      کی همچین اتفاقی افتاده
      خودبزرگ بین ها

    • شایان ارسالی در

      از ماست که بر ماست.

  • احمد ارسالی در

    شما اول بیا این دولت رو درست کن بعد بیا تبلیغ از ماشین های دیگه کن

  • ناشناس ارسالی در

    خوبه ولی با ماشینای ایرانی قابل مقایسه نیست خخخ

  • ناشناس ارسالی در

    فقط نیسان گاوی!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید