راه‌های درمان خانگی سوختگی و تاول؛ برای سوختگی چی خوبه؟

راه‌های درمان خانگی سوختگی و تاول؛ برای سوختگی چی خوبه؟

راه‌های درمان خانگی سوختگی و تاول؛ برای سوختگی چی خوبه؟ درمان تاول سوختگی وقتی که پوست دچار آسیب‌هایی مانند سوختگی با روغن داغ، آتش، اسید، آب جوش و نظایر آن می‌شود با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بعضی از این درمان‌ها دارویی بوده و در مواردی که سوختگی شدید باشد بهتر است که از درمان‌های دارویی استفاده شود. اما در موارد سوختگی سطحی و تاول‌های کوچک می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود در منزل استفاده کنید.

کد خبر : ۸۷۳۶۳
بازدید : ۱۲۹۸۷

راه‌های درمان خانگی سوختگی و تاول؛ برای سوختگی چی خوبه؟

فرادید | مواقعی که افراد دچار سوختگی می‌شوند در اغلب موارد تاول در پوست آن‌ها ظاهر می‌شود که با روش‌های مختلفی درمان می‌شود. اگردرمان تاول سوختگی به موقع انجام نشود باعث عفونت پوست می‌شود و یا اثر سوختگی بر روی پوست باقی می‌ماند. درمان تاول سوختگی کار سختی نیست فقط باید بعضی از نکات ساده را رعایت کرد. اگر سوختگی عمیق باشد حتما باید به پرشک مراجعه شود، اما در سوختگی‌های سطحی با روش‌های خانگی هم می‌توان آن را درمان کرد. اما بهترین راه درمان تاول سوختگی چیست؟

درمان تاول سوختگی وقتی که پوست دچار آسیب‌هایی مانند سوختگی با روغن داغ، آتش، اسید، آب جوش و نظایر آن می‌شود با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بعضی از این درمان‌ها دارویی بوده و در مواردی که سوختگی شدید باشد بهتر است که از درمان‌های دارویی استفاده شود. اما در موارد سوختگی سطحی و تاول‌های کوچک می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود در منزل استفاده کنید.

یکی از اولیه‌ترین روشدرمان تاول سوختگی این است که از دستکاری آن بپرهیزید. تا حد امکان از ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید به جز در مواردی که اندازه تاول‌ها بزرگ بوده و باعث ایجاد ناراحتی شود در این صورت خالی کردن تاول‌ها باید تحت نظر پزشک انجام شود. پزشک با استفاده از یک سرنگ استریل اقدام به خالی کردن تاول می‌کند.

در صورتی که پوست تاول دچار آسیب یا خراش شد، از کندن باقی مانده پوست خودداری کرده تا باعث عفونت نشود. در این شرایط با استفاده از یک پماد ضدعفونی کننده و پارچه استریل تاول را ببندید تا در معرض هوای محیط قرار نگیرد. بانداژ آن را مرتبا تعویض کنید و آن را به صورت شل روی تاول ببندید تا از وارد شدن فشار و ترکیدن آن جلوگیری شود. اطراف تاول و روی آن باید خشک و تمیز باشد بنابراین تا حد امکان از تماس مواد مرطوب با تاول خودداری کنید.

از فشار دادن تاول پوستی خودداری کنید. اگر تاول بر روی پا می‌باشد تا حد امکان باید مراقب راه رفتن و فشار وارد بر آن باشید. می‌توانید از مقداری نمد یا اسفنج برای پوشاندن اطراف تاول پا استفاده کنید. این کار از ترکیدن تاول جلوگیری می‌کند. همچنین پوشیدن کفش مناسب نیز باعث جلوگیری از زدن تاول و یا ترکیدن آن می‌شود.

اگر تاول ترکید با استفاده از گاز وازلین سطح آن را بپوشانید و با گاز استریل نیز آن را باند پیچی کنید. همچنین قبل از عوض کردن بانداژ و یا دست زدن به تاول حتما دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
از آنجایی که تعداد زیادی از سوختگی‌ها و تاول‌های ناشی از آن در محیط خانه اتفاق می‌افتد بنابراین ابتدایی‌ترین درمان‌ها نیز باید در منزل انجام شود. معمولا اکثر این تاول‌ها از این طریق درمان می‌شوند. یکی از درمان‌هایی که در کاهش سوزش نیز موثر است استفاده از آب ولرم است. توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از سوختگی به مدت یک ربع قسمتی که دچار سوختگی شده است را با آب تماس دهید. این کار از عمیق شدن سوختگی جلوگیری می‌کند و از آسیب به لایه‌های زیرین پوستی جلوگیری می‌شود.

راه‌های درمان خانگی سوختگی و تاول؛ برای سوختگی چی خوبه؟

خیساندن پوست در شیر

غوطه‌ور کردن پوست در شیر اثر مفیدی بر درمان آفتاب سوختگی پوست دارد. البته، باید از شیر سرد استفاده کنید. چربی شیر و pH مناسب آن، برای آفتاب سوختگی خیلی مفید است.

اگر شیر کافی ندارید که ظرفی را پر کند تا بتوانید پوستتان را در آن شناور کنید، می‌توانید، ابتدا یک حوله‌ی کوچک را در یک کاسه شیر سرد بگذارید. سپس، آن را به شیر آغشته کنید و به آرامی، در نقاطی از پوستتان که آفتاب سوخته شده بگذارید.

با کمک شیر یک لایه‌ی پروتئینی روی پوست شما به وجود می‌آید. این لایه گرما، درد و حساسیت را کاهش می‌دهد.
راه‌های درمان خانگی سوختگی و تاول؛ برای سوختگی چی خوبه؟

سرد کردن یک کیسه وازلین در یخچال

وقتی که آفتاب سوخته می‌شوید، خیلی مهم است که پوست خود را کاملاً آبرسانی کنید و آن را مرطوب نگه دارید. زیرا، رطوبت درد را بهبود می‌بخشد و به روند بهبود پوست سرعت می‌دهد.

یک ترفند بسیار عالی این است که وازلین را برای چند دقیقه در یخچال بگذارید تا کاملاً سرد شود.

سرما شدت آفتاب سوختگی را کم می‌کند و درد شما را تسکین می‌دهد. وازلین لایه‌ی محافظ پوست شما را بازسازی می‌کند و روند بهبودی و ترمیم آن را سرعت می‌بخشد.

استفاده از حمام بلغور جو دوسر

یکی از بدترین عوارض آفتاب سوختگی، خارش بیش از حد پوست است. این در حالی است که پوست در حال پوسته پوسته شدن است و اگر آن را بخارانید، وضع آن بدتر می‌شود.

حمام کردن با آب ولرم فقط یکی از درمان آفتاب سوختگی است که خارش شدید آن را آرام می‌کند و سوختگی پوست را تسکین می‌دهد.

یک یا چند فنجان بلغور جو دوسر آسیاب شده را در آب حمام بریزید و با دستانتان آن را در وان حمام با آب مخلوط کنید. سپس، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدن خود را در وان غوطه ور کنید.

بلغور جوی دوسر، رطوبت را جذب می‌کند و آن را نگه می‌دارد. به این ترتیب به رطوبت رسانی پوست کمک می‌کند. افزون بر این، بلغور جوی دوسر ترکیباتی دارد که التهاب، سوزش و خارش پوست را تسکین می‌دهد.

اگر یک بار این ترکیب را امتحان کنید، از برطرف شدن خارش پوست خود لذت می‌برید و احتمالاً می‌خواهید این حمام را چند بار در طول روز تکرار کنید.
راه‌های درمان خانگی سوختگی و تاول؛ برای سوختگی چی خوبه؟

خودتان یک کرم موضعی بسازید.

برای درمان آفتاب سوختگی یک منطقه از پوستتان (مثل انگشت یا لب‌هایتان)، می‌توانید یک قرص آسپیرین بدون روکش (مثلاً آسپیرین ۱۰۰ یا ۳۲۵ میلی گرم) را در یک قاشق غذاخوری خرد کنید. بعد آن را در آب خنک حل کنید و یک خمیر بسازید.

در پایان، این خمیر را روی منطقه آسیب دیده بمالید. البته، مراقب باشید لب‌هایتان را با زبانتان خیس نکنید. زیرا این خمیر بسیار تلخ است.

بگذارید این خمیر ۵ دقیقه روی محل آسیب دیده باقی بماند. سپس، آن را با آب بشویید.
زمانی که منتظرید تا ترکیبات این خمیر جذب شود، می‌توانید برای کاهش درد و التهاب خود یکی از همان قرص‌های آسپیرین را بخورید.

استفاده از خاصیت ضد باکتری ماست

نگران نباشید، اگر آلوئه ورا در دسترس‌تان نیست. عناصر زیادی در آشپزخانه هستند که جایگزین خوبی برای آلوئه ورا هستند و تأثیر زیادی در از بین بردن آفتاب سوختگی دارند.

ماست غلیظ، یک ماده‌ی خنک کننده و آبرسان سریع پوست است. برای درمان آفتاب سوختگی خود می‌توانید از آن به صورت موضعی استفاده کنید.

افزون بر این، خواص ضد باکتری ماست از ایجاد عفونت در قسمت‌هایی از پوست که نمی‌توانید از خارش آن دست بردارید، جلوگیری می‌کند.

سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب در درمان آفتاب سوختگی و راش (بثورات) پوستی معجزه می‌کند. سرکه‌ی سیب یک مایع ضد قارچ و ضد عفونی کننده است. به همین دلیل می‌توانید از آن برای سم زدایی پوست استفاده کنید.

خیلی ساده می‌توانید یک قاشق چای خوری سرکه‌ی سیب را روی قسمت آفتاب سوخته‌ی پوست‌تان بمالید و پوست‌تان را با آن خیس کنید. (می‌توانید این کار را با استفاده از یک تکه پنبه انجام دهید.)

سرکه، بخش آسیب دیده پوست شما را ضدعفونی و تمیز می‌کند. همچنین، با برگرداندن pH طبیعی پوستتان، آن را آبرسانی می‌کند.

روی آفتاب سوختگی‌ها چای کیسه‌ای بگذارید

چای یک ضماد کلاسیک و قدیمی شناخته شده است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. چای کمک می‌کند پوستتان زودتر ترمیم شود و حس بهتری داشته باشد.

می‌توانید از چای بابونه هم استفاده کنید. به این ترتیب که اول آن را دم کنید و بگذارید خنک شود. سپس، از کیسه‌های چای یا دستمال تمیز برای کمپرس کردن استفاده کنید و آن را روی محل سوختگی بگذارید.

چند کپسول ویتامین E را باز کنید

آفتاب سوختگی‌ها دردناک‌اند. زیرا اشعه‌ی فرا بنفش در بدن شما رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد از مولکول‌های سالم بدنتان، الکترون می‌دزند و به آن آسیب می‌زنند. می‌توانید برای جلوگیری از این فرایند از ویتامین E استفاده کنید.

مصرف ویتامین E یکی از بهترین درمان آفتاب سوختگی است. این ویتامین الکترون‌ها را برای رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کند و مانع نابودی مولکول‌های بدن شما می‌شود.

می‌توانید ویتامین E را به صورت خوراکی مصرف کنید. ولی، برخی معتقدند که اثر این کار از استفاده‌ی موضعی آن کمتر است.

ویتامین E تنها دارویی نیست که آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد.

احتمالا ویتامین D را با نام ویتامین آفتاب می‌شناسید، چراکه بدن ما برای تولید این ماده مغذی و حیاتی به نور خورشید نیاز دارد.

این ویتامین برای داشتن استخوان‌ها و مفاصلی سالم، شادابی و بهبود خلق و خو، ضروری است و در برابر اختلالات خود ایمنی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان از شما محافظت کند.

علاوه بر فواید گفته شده، تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف ویتامین D به بهبود آفتاب سوختگی هم کمک می‌کند.

راه‌های درمان خانگی سوختگی و تاول؛ برای سوختگی چی خوبه؟

عسل

عسل ارگانیک یک مرهم طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی است. پدر و مادر‌ها پیشنهاد می‌کنند با استفاده از آن سوختگی خود را درمان کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که عسل ممکن است بهتر از برخی کرم‌های آنتی بیوتیک عمل کند و روند بهبود پوست، کاهش عفونت و به حداقل رساندن درد را سرعت بخشد.

حمام جوش شیرین

اگر به توصیه‌های ما عمل کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که به طور کلی، غوطه‌ور کردن و در آب خیساندن راهی عالی برای درمان و رطوبت رسانی به پوست آفتاب سوخته است.

حمام جوش شیرین نیز راهی برای درمان و رطوبت رسانی به پوست است. ممکن است فکر کنید حمام جوش شیرین برای پوست شما کمی خشن است، اما، در واقع این کار بسیار عالی است و خارش پوستتان و التهاب آن را بهبود می‌بخشد.

فقط یک یا دو پیمانه پودر جوش شیرین را در آب ولرم در حمام بریزید. سپس، تا وقتی که آب سرد شود، پوستتان را در آن بخوابانید.

پماد خیار

خیار ضد التهاب است. به همین دلیل است که از آن برای از بین بردن پف چشم‌هایتان استفاده می‌کنیم. خیار حاوی آنتی اکسیدان طبیعی است که اثر مسکن (خاصیت ضد درد) دارد.

برای استفاده از فواید آن، دو خیار خنک را در مخلوط کن با هم مخلوط کنید. سپس، آن را به صورت پماد در بیاورید و یک خمیر بسازید. خیار خمیر شده را به هر قسمتی که سوخته یا پوسته پوسته شده، بمالید تا التهاب و درد آن تسکین یابد و به بهبود آن سرعت بخشد.

چند درمان خانگی آفتاب سوختگی را در مقاله‌ی بالا خواندید. حال، بگویید تا به حال این درمان‌ها را امتحان کرده‌اید یا نه؟ همچنین، تجربه‌های خود را بیان کنید تا خوانندگان دیگر نیز از آن استفاده کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید