راه‌های درمان بدن درد؛ برای بدن درد چی خوبه؟

راه‌های درمان بدن درد؛ برای بدن درد چی خوبه؟

راه‌های درمان بدن درد؛ برای بدن درد چی خوبه؟ بسیاری از علل اساسی درد‌های بدن را می‌توان به راحتی شناسایی کرد و بدون نیاز به مراجعه به پزشک درمان شد. بدن درد می‌تواند در شدت و فراوانی متفاوت باشد. آن‌ها ممکن است به عنوان درد‌های شدید، متناوب و یا درد مزمن، اما مداوم توصیف شوند. اگر فردی بدن درد را تجربه کند، تشخیص علت به آن‌ها کمک خواهد کرد تا درمانی مناسب پیدا کنند، همچنین این که آیا آن‌ها دلیلی برای نگرانی دارند یا خیر.

کد خبر : ۸۷۴۱۰
بازدید : ۱۲۵۸۴
راه‌های درمان بدن درد؛ برای بدن درد چی خوبه؟
فرادید | بدن درد بسیار رایج است و می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های اساسی باشد. در حالی که معمولا بی ضرر است، درک علت درد‌های بدن و نیاز به مراقبت پزشکی در زمان مناسب کمک کننده است.

بسیاری از علل اساسی درد‌های بدن را می‌توان به راحتی شناسایی کرد و بدون نیاز به مراجعه به پزشک درمان شد. بدن درد می‌تواند در شدت و فراوانی متفاوت باشد. آن‌ها ممکن است به عنوان درد‌های شدید، متناوب و یا درد مزمن، اما مداوم توصیف شوند. اگر فردی بدن درد را تجربه کند، تشخیص علت به آن‌ها کمک خواهد کرد تا درمانی مناسب پیدا کنند، همچنین این که آیا آن‌ها دلیلی برای نگرانی دارند یا خیر.

علائم و نشانه های دردهای بدن

بدن درد اغلب در کنار علایم دیگر رخ می دهد. تشخیص علایم دیگر می تواند به فرد کمک کند تا علت را تشخیص دهد و اینکه آیا آن ها باید پزشک را ببینند.

برخی علایم رایج در کنار دردهای بدن اتفاق می افتند عبارتند از:

  • درد
  • ضعف
  • خستگی
  • تنش و یا تغییرات دمای بدن
  • مانند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

داروهای ضد التهابِ غیر استروئیدی (NSAIDS)

داروهای ضد التهابِ غیر استروئیدی مثل ناپروکسن یا ایبوپروفن برای درمان برخی از دردهای عضلانی، مانند آسیب ها یا کشیدگی های عضلانی و سندرم درد میوفاسیال (که با تحریک نقاط خاصی از بدن بنام نقاط ماشه ای، درد در عضله ی مربوطه و گاهی محلی نامربوط ایجاد می شود) توصیه می شوند.

شل کننده های عضلانی

شل کننده های عضلانی مانند متوکاربامول و تیزانیدین ممکن است برای کاهش درد آسیب های حاد عضلانی استفاده شوند.

راه‌های درمان بدن درد؛ برای بدن درد چی خوبه؟

داروهای ضد افسردگی

گاهی اوقات ضد افسردگی های سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین برای درمان سندرم درد میوفاسیال ، فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن تجویز می شوند.


همچنین دسته ی دیگر داروهای ضد افسردگی مانند "دولوکستین" که باعث مهار باز جذب سروتونین و نوراپی‌نفرین می شود، برای درمان سندرم درد میوفاسیال و فیبرومیالژیا مورد استفاده قرار می گیرد، به خصوص اگر قادر به تحمل درد نباشید یا مصرف داروی ضد افسردگی سه حلقه ای برای تان فایده ای نداشته باشد.

کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئیدها (که کورتون نیز نامیده می شوند) برای درمان بسیاری از بیماری های التهابی مانند پلی میالژی روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی(بیماری التهابی شریان های بزرگ که باعث درد و گرفتگی در عضلات به خصوص ناحیه شانه می شود) و بیماری های التهابی عضله استفاده می شوند. به خاطر داشته باشید که مصرف طولانی مدت کورتون ها مانند پردنیزولون عوارض جانبی خطرناکی دارند.

داروهای جایگزین کورتون ها

در بیماری های التهابی ممکن است پزشک داروی جایگزین کورتون (مانند متوترکسات برای آرتریت روماتوئید) را در اوایل دورۀ درمان، به منظور کاهش استفاده از پردنیزولون و کمک به کنترل بیماری در دراز مدت تجویز کند.

ویتامین D

برای درمان نرمی استخوان بزرگسالان باید بیماری اصلی که مسبب آن است را درمان کرد، برای مثال رفع کمبود ویتامین D با تجویز مکمل های آن امکان پذیر است.

آنتی بیوتیک/ ضد ویروس / ضد قارچ/ ضد انگل

اگر مبتلا به پیومیوزیت هستید، در صورت امکان باید عفونت را تخلیه کنید. مصرف آنتی بیوتیک ها نیز ضروری هستند. همچنین در بیماری دردهای عضلانی سیستمیک که ناشی از عفونت هستند، باید علت اصلی (خواه باکتری ، ویروس ، قارچ یا انگل) شناسایی و درمان شود.راه‌های درمان بدن درد؛ برای بدن درد چی خوبه؟

محصولات ضد درد غیر دارویی

طبق بررسی‌های انجام شده، یکی از دلایل ترجیح محصولات ضد درد به دارو‌های خوراکی و موضعی، نداشتن عوارض جانبی یا عوارض خیلی کم آنهاست. این درصورتی است که این محصولات برای درمان انواع درد اثر بخشی مناسبی دارند.

منتول عصاره گیاهانی نظیر نعناع فلفلی و پونه است که با قدرت خنک کنندگی بالا در تسکین سریع درد‌های عصبی و التهابی همراه با عصاره ضد درد و ضد کبودی آرنیکا ترکیب بی نظیری را به وجود می‌آورند که با اثر سینرژیک بر انواع درد موثر است.

ژل خنک کننده گیاهی منتونیکا لافارر با دارا بودن منتول و عصاره ارنیکا برای تسکین آسیب‌های ورزشی، کشیدگی عضلات و تاندون ها، ضرب دیدگی و کوفتگی، رگ به رگ شدن، کمر درد، پیچ خوردگی و التهاب مفاصل و سایر انواع درد عضلات طراحی شده است.

راه های درمان درد عضلانی

بعد از تشخیص علت درد عضلات ، پزشک برنامۀ درمانی را برای برطرف کردن درد و مشکل اصلی درنظر خواهد گرفت.

قانون RICE

زمانی که درد‌های عضلانی به دلیل کشیدگی یا کوفتگی و استفادۀ بیش از حد از ماهیچه باشند، برای درمان می‌توان از راهکار RICE استفاده کرد:

REST (استراحت): تا حد امکان به عضله یا عضلات آسیب دیده استراحت دهید تا التهاب حاد آن‌ها فروکش کند.

ICE (یخ): بعد از ورزش یا استفاده از عضله هر چهار تا شش ساعت یکبار به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس یخ بر روی عضله دردناک استفاده کنید.

COMPRESSION (تحت فشار گذاشتن): برای کاهش درد، عضلۀ دردناک را با استفاده از باند کشی ببندید.

ELEVATION (بالا بردن): در صورت امکان عضلۀ آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید.

داروها

مایعات و دیالیز

آب رسانی کافی و جایگزین کردن الکترولیت های از دست رفته با تزریق وریدی مایعات، برای درمان رابدومیولیز بسیار حیاتی ست. در موارد حادتر، اگر عملکرد کلیه دچار اختلال شده باشد ممکن است نیاز به دیالیز کوتاه مدت باشید.

درمان های مکمل و جایگزین

درمان های مکمل و جایگزین معمولاً برای کاهش علائم فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن استفاده می شوند. برخی از این روش های درمانی که این سایت پیشنهاد می‌دهد، عبارتند از:

  • ورزش تای چی
  • ماساژ
  • مراقبه و مدیتِیشِن

دیگر روش های درمانی جایگزین، تزریق در نقاط ماشه ای است که گاهی اوقات برای درمان سندرم درد میوفاسیال استفاده می شود.

راه‌های درمان بدن درد؛ برای بدن درد چی خوبه؟

ورزش درمانی

ماساژ و نوعی تکنیک درمانی به نام اسپری- کشش که باعث رها شدن نقاط ماشه ای می شود معمولاً برای درمان سندرم درد میوفاسیال استفاده می شود. ورزش درمانی (به خصوص برنامه ای که مختص به محدودیت های جسمی منحصر به فرد باشد) برای درمان فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن توصیه می شود.

عمل جراحی

به جز در بعضی مشکلات خاص، برای درمان دردهای عضلانی معمولاً عمل جراحی لازم نیست. برای مثال پیومیوزیت نیاز به جراحی تخلیه آبسه و سندرم کمپارتمان حاد نیاز به جراحی فاشیوتومی دارد. در جراحی فاشیوتوم، با پاره کردن پردۀ فاشیا که عضلات، عروق و اعصاب را در برگرفته، فشار وارده، کم تر می شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید