برنده جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه مشخص شد

برنده جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه مشخص شد

جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه «اتین دومونتتی» را برای رمان «آزمایش بزرگ» به عنوان برنده خود در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد

کد خبر : ۸۷۵۴۴
بازدید : ۱۱۴۹
برنده جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه مشخص شد
فرادید| لیورابدو اعلام کرد هیئت داوران جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه، اتین دومونتتی، نویسنده فرانسوی را برای رمان «آزمایش بزرگ» که ۱۹‌ام ماه آگوست از سوی انتشارات استوک در فرانسه منتشر شده بود به عنوان برنده این آکادمی در سال ۲۰۲۰ معرفی کردند. دومونتنی پس از اعلام خبر برگزیده شدن خود از طریق یک ویدئوکنفرانس گفت که از دریافت این جایزه بسیار خوشحال است و این جایزه را سیگنال و نشانه‌ای خوب برای بازگشایی کتابفروشی‌ها و تولد دوباره کتاب در فرانسه می‌داند.

به گزارش فرادید؛ آکادمی فرانسه ضمن تحسین اثر برگزیده از استعداد نویسنده آن برای نوشتن یک رمان آخرزمانی تقدیر کردند که ماموریت خود را برای نگارش یک داستان کاملا متاثر از وقایع روز به نحو احسن انجام داده است. رئیس آکادمی در این‌باره اشاره کرد «یک تقابل بین اعتقادات و باور‌ها وجود دارد که دومونتنی بسیار خوب از عهده بازگو کردن آن برآمده است.»

داستان این رمان که با الهام از حمله تروریستی به کلیسای سن اتین دوروری در سال ۲۰۱۶ در شمال فرانسه نگاشته شده چرخه‌های خشونت و رقم خوردن یک تراژدی را در جامعه روایت می‌کند.

«میراث» نوشته میگل بونفوآ از انتشارات ریوژ و «تاریخ‌نگاری پادشاهی» نوشته مائل رنوارد از انتشارات گراسه نیز به عنوان نامزد‌های مرحله نهایی این جایزه در کنار اثر برگزیده معرفی شده بودند.

اتین دومونتی در سال ۱۹۶۵ در پاریس متولد شد و در دانشگاه نانتر پاریس در رشته حقوق و علوم سیاسی تحصیل کرد. او اکنون عضو تحریریه روزنامه فیگارو است و از سال ۲۰۰۶ سردبیری بخش ادبی این نشریه را برعهده دارد.

این جایزه علاوه بر ۱۰ هزار یورو برای برگزیده، افزایش فروش رمان او را نیز در پی خواهد داشت. لیورابدو هم‌چنین گزارش داده که تاکنون از رمان «آزمایش بزرگ» بیش از ۳ هزار نسخه در فرانسه به فروش رسیده است. سال گذشته لوران بینه با رمان «تمدن‌ها» برنده جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه در سال ۲۰۱۹ شد.
برنده جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه مشخص شد

پیش از این نیز اعضای آکادمی جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه در روز ۱۵ اکتبر، از میان ده نامزد راه یافته به مرحله نخست این جایزه سه نامزد نهایی را معرفی کردند. اسامی سه نامزد راه‌یافته به جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسه که با رای کل اعضای آکادمی انتخاب شده بودند به ترتیب زیر اسا:

«میراث» نوشته میگل بونفوآ از انتشارات ریوژ
«آزمایش بزرگ» نوشته اتین دومونتتی از انتشارات استوک
«تاریخ‌نگاری پادشاهی» نوشته مائل رنوارد از انتشارات گراسه

آکادمی فرانسه هر سال چند جایزه برای ترویج زبان فرانسه در نظر می‌گیرد که جایزه بزرگ آکادمی فرانسه از مهم‌ترین‌شان است. این جایزه که از مهم‌ترین جوایز ادبی فرانسوی نیز هست در سال ۱۹۱۸ میلادی تاسیس شد و هر ساله از سوی فرهنگستان زبان فرانسه به یک نویسنده که نظر همه اعضای داوران این آکادمی را به دست آورده باشد تعلق می‌گیرد.

جایزه بزرگ آکادمی رمان فرانسه با ارزش مالی ۱۰ هزار یورو، افزایش فروش رمان برنده را تا سقف بیست هزار نسخه در فرانسه تضمین می‌کند.


دیگر جوایز ادبی فرانسه


جایزه گنکور (به فرانسوی: Prix Goncourt)

جایزه گنکور، جایزه‌ای است ادبی که در پی وصیت ادمون دو گنکور به سال ۱۸۹۶ بنیان گذاشته‌شد. مجمع ادبی گنکور به‌طور رسمی در سال ۱۹۰۲ میلادی تأسیس شد و نخستین دوره جایزه در روز ۲۱ دسامبر سال ۱۹۰۳ اعطا شد.

جایزه‌ی مدیسی (به فرانسوی: Prix Médicis)

جایزه‌ی ادبی فرانسوی است که نوامبر هر سال اهدا می‌شود. این جایزه در سال ۱۹۵۸ بنیان نهاده شده است و از سال ۱۹۷۰ به آثار ادبی ترجمه شده نیز اهدا می‌شود. از مشهورترین نویسندگان فرانسوی برنده‌ی این جایزه می‌توان به کلود موریس، کلود سیمون و آندره مکین اشاره کرد.
از مهم‌ترین برندگان خارجی نیز می‌توان به میلان کوندرا، دوریس لسینگ، خولیو کورتاسار، آلخو کارپانتیه، اومبرتو اکو، جوزف هلر، الزا مورانته، آنتونیو تابوکی، پل استر، فیلیپ راث و اورهان پاموک اشاره کرد.

جایزه گیوم آپولینر (به فرانسوی: Le prix Guillaume-Apollinaire)

جایزه گیوم آپولینر هر ساله به مجموعه شعر بر اساس اصالت و نوآوری آن داده می‌شود. جایزه آن بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو است. این جایزه مهم‌ترین جایزه شعر در فرانسه محسوب می‌شود. این جایزه از سال ۱۹۴۱ توسط آنری دو لسکوئت (Henri de Lescoët) پایه‌گذاری شود و هدف از آن فراهم کردن امکان مسافرت برای شاعران بود.

جایزهٔ ادبی فلور (prix de Flore)

جایزهٔ ادبی فلور در سال ۱۹۴۴ توسط فردریک بیگبدر نویسندهٔ فرانسوی پایه‌گذاری شد. این جایزه به نویسندگان جوانی که توسط گروهی از روزنامه نگاران انتخاب شوند اهدا می‌شود. جایزه فلور هر سال در ماه نوامبر در کافه فلور در پاریس اهدا می‌شود. در دریافت جایزه ملیت نویسنده در نظر گرفته نمی‌شود، ولی کتاب باید به زبان فرانسه نوشته شده باشد. برنده این جایزه مبلغ ۶۱۵۰ یورو دریافت می‌کند و همچنین برای یکسال می‌تواند روزی یک لیوان شراب سفید از کافه فلور به رایگان دریافت کند. نام برنده جایزه روی لیوان شراب حک می‌شود.

جایزه انترالیه (به فرانسوی: The prix Interallie)

جایزه انترالیه، جایزه ادبی فرانسوی است که اعطاء می‌شود. هر سال در ماه دسامبر، در حدود یک هفته بعد از اعلام جایزه گنکور برای بهترین رمان سال اعطاء می‌شود. رمان برنده باید مضمونی جهانی و عامه پسند داشته باشد. برای جایزه هر نویسنده‌ای را ممکن است نامزد کنند، اما روزنامه نگاران مقدم داشته می‌شوند. اعطای جایزه که با مهمانی ناهار همراه است، نخستین بار در سال ۱۹۳۰ به وسیلهٔ جمعی ژورنالیست که در مورد برنده داوری می‌کنند انجام گرفتو جایزه نقدی نیست.

جایزه فمینا (به فرانسوی: The Prix Femina)

جایزه فمینا جایزه ادبی فرانسه که در سال ۱۹۰۴ به وسیلهٔ ۲۲ نویسنده مجله La Vie heureuse که بعداً به Femina تغییر نام داد پایه‌گذاری شد. تصمیم‌گیری این جایزه توسط داوران زن است، ولی برندگان جایزه لزوماً زن نیستند. این جایزه سه دسته‌بندی دارد: Prix Femina، Prix Femina Essai، Prix Femina Étranger (رمان‌های غیر فرانسوی).


جایزه تئوفراست رنودو یا جایزه رنودو (به فرانسوی prix Théophraste-Renaudot or prix Renaudot).

جایزه رنودو جایزه ادبی فرانسوی است که در سال ۱۹۲۶ بوسیله ۱۰ نفر منتقد هنری پایه‌گذاری شد که منتظر نتایج جایزه گنکور بودند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید