آیا گروه خونی اُ مثبت (+o) کمتر به کرونا مبتلا می شوند؟

آیا گروه خونی اُ مثبت (+o) کمتر به کرونا مبتلا می شوند؟

گروه خونی اُ مثبت (+o) کمتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. طبق نتایج این تحقیق، افراد دارای گروه خونی اُ مثبت (+o) و یا یک گروه خونی منفی به ترتیب ۱۳ درصد و ۱۹ درصد کمتر احتمال داشت که به علائم شدید ویروس کرونا مبتلا شوند و یا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.

کد خبر : ۸۷۵۷۹
بازدید : ۱۰۵۶۵
آیا گروه خونی اُ مثبت (+o) کمتر به کرونا مبتلا می شوند؟
فرادید | یک مطالعه جدید نشان داده که افراد با گروه خونی (+o)، دوازده درصد کمتر از افرادی با سایر گروه‌های خونی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. این مطالعه که در تورنتوی کانادا و روی ۲۲۵ هزار مورد انجام شده، ارتباط میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا با گروه خونی را تایید می‌کند.

به گزارش فرادید، به نقل از دیلی میل ؛ این تحقیق که توسط محققان موسسه علوم ارزیابی بالینی تورنتو انجام شده است، مطالعه خود را بر روی ۵۵۶.۲۲۵ نفر که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ آزمایش خون داده بودند و در سال جاری نیز آزمایش کووید ۱۹ روی آن‌ها انجام شده بود، آغاز کردند.

در نهایت نتایج آن‌ها نشان داد که افراد دارای گروه خونی (+o) و (-o) منفی، ۱۲ درصد کمتر احتمال داشت که به ویروس کرونا مبتلا شوند. این مطالعه همچنین نشان داد که افراد دارای یک گروه خونی منفی (O-, A-, B- -AB) نسبت به افراد دارای یک گروه خونی مثبت، بطور متوسط ۲۱ درصد کمتر احتمال داشت که به کووید-۱۹ آلوده شوند.

طبق نتایج این تحقیق، افراد دارای گروه خونی O و یا یک گروه خونی منفی به ترتیب ۱۳ درصد و ۱۹ درصد کمتر احتمال داشت که به علائم شدید کرونا مبتلا شوند و یا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.

همچنین افراد دارای گروه خونی (-o) منفی ۲۶ درصد کمتر احتمال داشت که به عفونت کرونا مبتلا شوند و احتمال ابتلای آن‌ها به علائم شدید کرونا و یا مرگ ناشی از این بیماری در آن‌ها ۲۸ درصد کمتر بود.

این مطالعه که در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است، محققان در آن نوشته اند که خطر ابتلا به عفونت SARS-CoV-۲ و نیز موارد شدید کووید-۱۹ و یا مرگ ناشی از این بیماری در افراد دارای گروه خونی O و گروه‌های خونی منفی اندکی کمتر است.

براساس آخرین آمار سایت سازمان جهانی بهداشت، تا لحظه نگارش این گزارش ۶۲ میلیون و ۶۲۱ هزارو ۴۶۶ نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا و یک میلیون و ۴۵۹ هزار نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.


ارتباط معنادار گروه خونی اُ مثبت (+o) و اُ منفی (-o) با کووید ۱۹

۶ ماه پیش از تحقیق موسسه علوم ارزیابی بالینی تورنتو، یک شرکت زیست فناوری به نام «۲۳‌اند می - ۲۳ andMe» در آمریکا، یک مطالعه منتشر نشده را در اختیار خبرگزاری بلومبرگ مدیکال نیوز قرار داده بود؛ که نشان می‌داد افراد با گروه اُ مثبت (+o) و اُ منفی (-o) کمتر از سایر گروه‌ها به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

این شرکت (۱۹ خردادماه) اعلام کرد، نتایج اولیه بیش از ۷۵۰ هزار شرکت‌کننده نشان می‌دهد که گروه خونی اُ (O) به ویژه در برابر بیماری ویروسی کووید-۱۹، نقش محافظتی دارد. این یافته‌ها در واقع اثباتی بر تحقیقاتی پیشین مبنی بر ارتباط میان تغییرات ژن مشخص کننده گروه خونی (ژن ABO) و کووید-۱۹ است.

آیا گروه خونی اُ مثبت (+o) کمتر به کرونا مبتلا می شوند؟
در این میان مشخص شده است که عواملی مانند سن و شرایط بهداشتی نیز می‌توانند در شیوه مقاومت افراد در برابر کرونا تاثیرگذار باشند. بی‌تردید این مطالعه می‌تواند به شناسایی و محافظت از افراد در معرض خطر کمک شایانی کند ضمن آنکه نقش بسزایی در درمان و تولید دارو و واکسن این بیماری ایفا خواهد کرد.

البته پیش از این و در اواخر اردیبهشت ماه هم، گزارش‌هایی مبنی بر تاثیر گروه خونی در علایم بیماری افراد مختلف منتشر شده بود. در این مطالعه ژن‌های بیش از ۱۶۰۰ بیمار در ایتالیا و اسپانیا که در پی ابتلا به کووید-۱۹، نارسایی تنفسی را تجربه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که افراد با گروه خونی A به میزان ۵۰ درصد نیاز بیشتری به دستگاه‌های تنفسی داشتند. پیش از این چین نیز با انجام مطالعات مشابه به چنین نتایجی دست پیدا کرده بود.

آدام اتن (Adam Auton) سرپرست محققان گروه از شرکت زیست فناوری ۲۳‌اند می، از گزارش‌هایی در مورد ارتباط میان کووید-۱۹، لخته شدن خون و بیماری‌های قلبی عروقی نیز خبر داده بود.

وی در این گزارش‌ها نکاتی را در مورد تاثیر ژن‌ها در بروز این دست علایم ارائه داد. تحقیق‌های این گروه مطالعاتی نشان داد که آزمایش کرونای افراد دارای گروه خونی O بین ۹ تا ۱۸ درصد کمتر از افراد با گروه‌های خونی دیگر مثبت می‌شود.

به گفته این محقق، هرچند شواهد دست یافته، قانع‌کننده بوده، اما هنوز راه طولانی پیش روست.

اما حالا، مطالعه محققان موسسه علوم ارزیابی بالینی تورنتو نشان می‌دهد که تحقیقات گذشته دیگر موسسه‌ها و شرکت‌های زیست فناوری در این زمینه درست بوده است و میان میزان ابتلا به کووید ۱۹ و گروه خونی رابطه معناداری وجود دارد.

آیا گروه خونی اُ مثبت (+o) کمتر به کرونا مبتلا می شوند؟
چرا گروه خونی اُ (o) در برابر ویروس کرونا مقاوم‌تر است؟

پیتر آرند از دانشگاه فیلیپس ماربورگ در آلمان، در یک مطالعه جدید نظریه‌ای را درباره چگونگی رخ دادن عفونت ۲-SARS-CoV از طریق اتصال کربوهیدرات به گروه‌های خونی پیشنهاد کرد.

مطالعات نشان داده‌اند پس از اتصال ویروس از طریق پروتئین۲ ACE به سلول‌های انسانی طی فرآیند همجوشی ویروس میزبان، آمینو اسید سرین ویروس حیاتی است. با توجه به آنچه از مطالعات قبلی در مورد سرین شناخته شده است، احتمالاً اتصال از طریق گلیکوزیلاسیون O به سلول‌های میزبان رخ می‌دهد.

به نظر می‌رسد علائم بیماری بیشتر در بیماران با گروه‌های خونی غیر O رخ می‌دهد که نقش سرین ویروسی ساکارید‌های گروه‌های خونی A، B و AB را در روند گلیکوزیلاسیون هدف قرار می‌دهد؛ بنابراین سیستم ایمنی ذاتی و ارتباط آن با گروه‌های خونی ABO H ممکن است نقشی اساسی در عفونت ۲-SARS-CoV داشته باشد.

در مقابل، تولید آنتی‌بادی غیر ایمنی IgM به سلول‌های B محدود نمی‌شود که می‌تواند خود به خود در سلول‌های اپیتلیال موش و انسان ایجاد شود. مطالعات قبلی IgM را به آنتی‌ژن A-like / Tn، ساکارید GalNAc مرتبط با سرین یا ترئونین مرتبط کرده‌اند. IgM تحت تشکیل فنوتیپ (ABO (H قرار می‌گیرد و در سطوح سلول و پروتئین‌های پلاسما ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد سرین به تنهایی بر واکنش این آنتی‌بادی تأثیر می‌گذارد و اپی توپ‌های مختلف را متصل می‌کند.

نویسنده این مقاله می‌نویسد: "بقایای سرین همچنین ممکن است به عنوان پذیرنده در محل استقرار فنوتیپی فعالیت آنتی‌بادی فعال عمل کند. "

براساس این فرضیه، فرضی در پروتئین محلول در گروه خونی فعال در خون، مانند مولکول ۲ α- ماکروگلوبولین که فعالیت گروه خونی آن کاملاً با نوع گروه خونی فرد مرتبط است، رخ دهد. این مولکول از نظر ساختاری مربوط به IgM است و به ترتیب در تنظیم پایین فعالیت ضد A و B در گروه‌های خونی A و B نقش دارد. گروه خونی O فعالیت‌های بسیار ضد گلیکان، ضد A و ضد B را حفظ کرده و ضد H را از دست می‌دهد.

سطح ضد A در گروه خونی B و ضد B در گروه خونی A کمتر از گروه خونی O است. آنتی‌بادی‌های ضد A و ضد B فقط در گروه خونی O تولید می‌شوند. به علاوه به نظر می‌رسد IgG، آنتی‌بادی ثانویه فقط در این گروه خونی محدود به ضد A و B باشد.

نویسنده این مقاله می‌نویسد: " ۲-SARS-CoV احتمالاً با ترکیبی از گروه‌های خونی (ABO (H یا با تقلید از مسیر‌های متابولیک گلیکوزیلاسیون از سیستم ایمنی بدن انسان عمل می‌کند. "

در تمام گروه‌های خونی، عفونت با اتصال میانی A-like / Tn رخ می‌دهد. در گروه خونی O، این مورد با فوکوزیلاسیون نوع موسین جایگزین می‌شود و یک آنتی‌ژن ترکیبی از نوع H تولید می‌شود؛ بنابراین در گروه‌های خونی A، B و AB این امکان وجود دارد که اتصال A-like / Tn میانی با تشکیل نوع موسین A و / یا B و anti-A-isoagglutinin یا anti-B جایگزین شود و سطح کاهش یابد.

در گروه خونی O، کمترین تماس با ویروس وجود دارد که فقط با تشکیل آنتی‌ژن نوع H به ویروس متصل می‌شود. هنگامی که فقط ایزواگلوتینین ضد H را از دست می‌دهد، اما پاسخ‌های ثانویه IgG را حفظ می‌کند، بیشترین محافظت از این گروه رخ می‌دهد.

در گروه خونی A، تشکیلات ضد A و ضد H مسدود شده، سطح ضد B کم است و IgG تولید نمی‌شود. در گروه خونی B، ضد B و ضد H مسدود می‌شوند، ضد A کم است و IgG تولید نمی‌شود. گروه خونی AB نیز حداقل در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌شود و بیشترین تماس را با ویروس دارد؛ بنابراین عدم وجود آنتی‌بادی‌های ضد A و B در گروه‌های خونی A، B و AB، سلول‌ها را از خود واکنش‌پذیری در برابر ساختار‌های مکمل محافظت می‌کند و نمی‌توانند از تشکیل ساختار‌های ترکیبی در مراحل بعدی روند عفونت جلوگیری کند.

به احتمال زیاد در عفونت ۲-SARS-CoV، فرایند‌های خودایمنی، به ویژه در گروه‌های خونی غیر O، ممکن است در بروز علائم شدید نقش داشته باشند. با وجود این نویسنده این مقاله تاکید می‌کند که خطر فردی برای آلوده شدن به ۲-SARS-CoV یا بیماری جدی را نمی‌توان تنها براساس وابستگی به گروه خونی (ABO (H فرد پیش‌بینی کرد، زیرا بسیاری از خطرات دیگر نیز وجود دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید