دستیابی چین به برتری کوانتومی

دستیابی چین به برتری کوانتومی

رایانه‌های کوانتومی برای اولین بار نزدیک به ۴۰ سال پیش به دست فیزیکدان ریچارد فاینمن نظریه‌پردازی شد، اما ساخت این رایانه‌ها تنها در سال‌های اخیر است که عملی شده است.

کد خبر : ۸۷۸۰۳
بازدید : ۸۹۶۲
دستیابی چین به برتری کوانتومی
رایانه‌های کوانتومی برای اولین بار نزدیک به ۴۰ سال پیش به دست فیزیکدان ریچارد فاینمن نظریه‌پردازی شد

چین با دستیابی به فناوری محاسبات کوانتومی موفق شد محاسبه‌ای را انجام دهد که تکمیل آن برای یک ابررایانه امروزی میلیارد‌ها سال طول می‌کشد. پیش از کسب این دستاورد از سوی چین که برتری کوانتومی توصیف شده است، یک سال پیش گوگل برای اولین بار در جهان موفق به انجام این محاسبه شده بود.

براساس یک مقاله تحقیقاتی که در مجله ساینس منتشر شده است، تیمی از محققان دانشگاه علم و صنعت چین یک رایانه کوانتومی ساخته است که قادر به انجام محاسبات، تقریباً ۱۰۰ تریلیون برابر سریع‌تر از قدرتمندترین ابر رایانه جهان است.

محققان پیشرو چینی در محاسبات کوانتومی فاش کرده‌اند که رایانه کوانتومی آن‌ها در مقایسه با رایانه گوگل از تنظیمات کاملاً متفاوتی استفاده کرده است. این نشانه‌ای است از این که رویکرد‌های متعدد به این فناوری نوپا وجود دارد.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، محققان چینی ادعا می‌کنند که نمونه اولیه رایانه کوانتومی آن‌ها ده میلیارد برابر سریع‌تر از رایانه گوگل است. رایانه‌های کوانتومی برای اولین بار نزدیک به ۴۰ سال پیش به دست فیزیکدان ریچارد فاینمن نظریه‌پردازی شد، اما ساخت این رایانه‌ها تنها در سال‌های اخیر است که عملی شده است.

آن‌ها به جای بیت‌های سنتی صفر و یک برای ثبت اطلاعات دیجیتال، از بیت‌های کوانتوم یا کیوبیت استفاده می‌کنند. این‌گونه اطلاعات را می‌توان هم در قالب صفر و یک و هم در قالب صفر و یک، در وضعیت برهم‌نهی کوانتومی ذخیره کرد.
این بدان معنی است که اضافه کردن هر کیوبیت جدید به رایانه، قدرت پردازش‌گری آن را نه به طور خطی، بلکه به طور نمایی افزایش می‌دهد. ظهور رایانه‌های کوانتومی نویدگر یک جهش عظیم در قدرت پردازش اطلاعات است که از درمان بیماری‌ها گرفته تا حذف ترافیک کاربرد خواهد داشت.

با این حال کارشناسان امنیتی همچنین هشدار می‌دهند که رایانه‌های بسیار سریع می‌تواند تهدیدی برای روش‌های امروزی ثبت اطلاعات باشد که سامانه‌های مالی، ارتباطی و دولتی در حال حاضر به آن تکیه دارد. این درنهایت می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی باشد. پبیشرفت‌های چین در حوزه فناوری تهدیدی برای امنیت آمریکا در نظر گرفته می‌شود و وقوع یک مسابقه تسلیحاتی در حوزه فناوری بین این دو ابرقدرت محتمل است.

در گزارش سال ۲۰۱۹ مرکز امنیت نوین آمریکایی آمده است: «ایالات متحده باید برای آینده‌ای خود را آماده کند که در آن غلبه سنتی او در حوزه فناوری با چالش‌های جدید و شاید بی‌سابقه‌ای روبه‌روست.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید