درمان تنگی نفس؛ برای تنگی نفس چی خوبه؟

درمان تنگی نفس؛ برای تنگی نفس چی خوبه؟

درمان تنگی نفس؛ برای تنگی نفس چی خوبه؟ پزشکان برای درمان تنگی نفس، به بررسی علت مشکلاتی که در تنفس بیمار وجود دارد می‌پردازند و با همکاری بیمار به راحت‌تر نفس کشیدن او کمک می‌کنند. درمان تنگی نفس بسته به علت آن، در هر فرد متغیر است. اگر تنگی نفس با آسم در ارتباط باشد معمولا با دارو‌هایی نظیر استروئید‌ها و برونکودیلاتور‌ها برطرف می‌شود. اما اگر بر اثر عفونت‌هایی نظیر سینه‌پهلو باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک به بهبود آن کمک خواهد کرد.

کد خبر : ۸۸۰۴۵
بازدید : ۱۰۸۴۰
درمان تنگی نفس؛ برای تنگی نفس چی خوبه؟
فرادید | تنگی نفس زمانی است که شخص به سختی می‌تواند هوای کافی برای تنفس به ریه‌ها بکشد. تنگی نفس می‌تواند خفیف تا شدید باشد. در پزشکی به تنگی نفس، دیسپنیا (dyspenea) گفته می‌شود. تنگی نفس هر چند شایع، اما ناراحت کننده و استرس برانگیز است. خوشبختانه اگر تنگی نفس علامتی از یک بیماری جدی نباشد معمولا می‌توان آن را کنترل کرد.

پزشکان برای درمان تنگی نفس، به بررسی علت مشکلاتی که در تنفس بیمار وجود دارد می‌پردازند و با همکاری بیمار به راحت‌تر نفس کشیدن او کمک می‌کنند. درمان تنگی نفس بسته به علت آن، در هر فرد متغیر است. اگر تنگی نفس با آسم در ارتباط باشد معمولا با دارو‌هایی نظیر استروئید‌ها و برونکودیلاتور‌ها برطرف می‌شود. اما اگر بر اثر عفونت‌هایی نظیر سینه‌پهلو باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک به بهبود آن کمک خواهد کرد.

سایر دارو‌ها نظیر دارو‌های ضدالتهاب و ضداضطراب نیز می‌توانند مفید واقع شوند.

مشکلات تنفسی که در نتیجه‌ی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه به‌وجود آمده‌اند را نیز می‌توان با تکنیک‌های خاص تنفس نظیر تنفس با لب‌های بسته و تمرین‌های استقامتی برطرف نمود. افراد می‌توانند انجام این تمرین‌ها را در برنامه‌های ویژه‌ی بهبود ریه، بیاموزند.
یکی از مراکزی که به انجام تحقیقات در مورد تنگی نفس می‌پردازد اعلام کرده است که شرکت در این دوره‌های آموزشی (حتی اگر علل ریشه‌ای بیماری به قوت خود باقی بماند) برای افراد سودمند است. اگر آزمایش‌ها مشخص کنند که سطح اکسیژن خون پایین است، می‌توان از اکسیژن‌های مکمل استفاده کرد. هر چند باید به‌خاطر داشت دلیلی وجود ندارد که افراد مبتلا به تنگی نفس لزوما سطح اکسیژن خون پایینی داشته باشند. بر طبق گفته‌ی آن مرکز تحقیقاتی، اگر جریان هوای خنک در اطراف سر و صورت بسیاری از افراد مبتلا به تنگی نفس عبور کند، علائم تنگی نفس در آن‌ها بهبود خواهد یافت.

درمان خانگی تنگی نفس

امکان دارد افراد در هنگام آگاهی از علت تنگی نفس خود و اورژانسی نبودن آن، در جهت مدیریت این اختلال تنفسی در خانه تلاش کنند. تمرینات زیر می توانند به درمان تنگی نفس در خانه کمک کنند:

تنفس عمیق

تنفس عمیق با کمک عضلات شکم می تواند در مدیریت تنگی نفس مفید باشد. برای انجام این کار در خانه باید مطابق مراحل زیر عمل کرد:

  • بر روی زمین دراز کشیده و دست های خود را بر روی شکم قرار دهید.
  • یک دم عمیق از طریق بینی انجام داده و اجازه دهید تا علاوه بر بالا رفتن شکم، ریه ها نیز از هوا پر شوند.
  • نفس خود را به مدت چند ثانیه نگه دارید.
  • به آرامی از طریق دهان نفس خود را بیرون داده و ریه ها را خالی کنید.
  • این الگو را برای 5 تا 10 دقیقه تکرار کنید.

این تمرین را می توان چندین بار یا به تعداد دفعات احساس تنگی نفس در طول روز انجام داد. بهترین روش انجام این تمرین داشتن تنفس آرام، عمیق و آسان است.

تنفس لب غنچه ای

تنفس لب غنچه‌ای یک تمرین دیگر برای رهایی از تنگی نفس است. این تمرین تنفسی با آهسته کردن سرعت تنفس فرد به کاهش تنگی نفس کمک می‌کند.

تنفس لب غنچه‌ای مخصوصا هنگامی کاربرد دارد که تنگی نفس در اثر اضطراب ایجاد شده باشد. برای انجام تنفس لب غنچه‌ای در خانه، می‌توان مراحل زیر را انجام داد:
  • بر روی یک صندلی صاف نشسته و شانه هایتان را در حالت استراحت قرار دهید.
  • لب های خود را به هم فشرده و فاصله ای را در میان آن ها ایجاد کنید.
  • هوا را ظرف چند شمارش از طریق بینی به داخل فرو برده و ظرف 4 شمارش به آرامی از طریق لب ها خارج کنید.
  • این تمرین دم و بازدم را به مدت 10 دقیقه انجام دهید.
درمان تنگی نفس؛ برای تنگی نفس چی خوبه؟

یافتن وضعیت راحت و حمایتی

یافتن یک وضعیت قرار گیری آسان در هنگام نشستن یا ایستادن می تواند به آرامش و رفع تنگی نفس افراد کمک کند. در صورتی که تنگی نفس ناشی از اضطراب یا فعالیت زیاد باشد، این روش بسیار مفید خواهد بود. وضعیت های زیر می توانند فشار را از روی راه های هوایی فرد برداشته و تنفس او را بهبود بخشند:

  • بر روی یک صندلی نشسته، به جلو خم شده و ترجیحا سر خود را بر روی یک میز تکیه دهید.
  • به یک دیوار تکیه دهید تا کمرتان از حمایت مناسبی برخوردار شود.
  • در حالت ایستاده با کمک دست های خود بر روی میز تکیه دهید تا از فشار وارد شده به پاها کاسته شود.
  • بر روی زمین دراز بکشید و دست ها و زانو های خود را به وسیله چند بالش حمایت کنید.

استفاده از پنکه

تحقیقات دریافته اند که استفاده از یک پنکه دستی و وزش باد به بینی و صورت می تواند سبب کاهش احساس تنگی نفس شود. حس کردن فشار هوای دمی می تواند این احساس را به فرد دهد که هوای بیشتری در حال وارد شدن به ریه ها می باشد. محققان دریافته اند که این روش درمانی در کاهش احساس تنگی نفس موثر است. با این حال، در صورتی که تنگی نفس ناشی از مشکلی زمینه ای باشد استفاده از پنکه چندان موثر نخواهد بود.

بخور گرم برای تنگی نفس

بخور می تواند به تمیز نگه داشتن مجاری هوایی فرد و در نتیجه تنفس آسان تر او کمک کند. گرما و رطوبت ناشی از بخار آب در روان شدن ترشحات موکوسی ریه ها و کاهش تنگی نفس موثر هستند. افراد جهت تنفس بخار آب در خانه می توانند این مراحل را انجام دهند:

  • یک کاسه پر از آب بسیار داغ تهیه کنید.
  • چند قطره روغن ضروری اکالیپتوس یا نعنا به آن اضافه کنید.
  • صورت خود را بالای کاسه نگه داشته و یک حوله بر روی سر خود بیندازید.
  • نفس های عمیق کشیده و بخار را به داخل ریه هایتان ببرید.
درمان تنگی نفس؛ برای تنگی نفس چی خوبه؟

برای تنگی نفس چی بخوریم؟

قهوه برای تنگی نفس

نوشیدن قهوه سیاه می‌تواند به درمان تنگی نفس کمک کند. کافئین موجود در قهوه می‌تواند خستگی عضلات مجاری هوایی را کاهش دهد. برخی تحقیقات بیان دارند که تاثیرات کافئین عملکرد مجاری هوایی را در افراد مبتلا به آسم اندکی بهبود بخشیده و فرو بردن هوا در ریه‌ها را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

با این حال، باید به یاد داشت که نوشیدن بیش از حد قهوه می‌تواند سبب افزایش ضربان قلب شود. بهترین کار در هنگام به کار بردن این روش درمانی توجه کردن به مقدار کافئین مصرفی خود می‌باشد.

زنجبیل و تنگی نفس

مصرف زنجبیل تازه یا نوشیدن ترکیب آن با مقداری آب جوش می تواند در کاهش تنگی نفس ناشی از عفونت تنفسی مفید باشد. یک مطالعه بیان دارد که زنجبیل در مقابله با ویروس سن سیشیال تنفسی (RSV) تاثیر گذار است. این ویروس عامل رایج بروز عفونت های تنفسی است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید