شصت و سومین ابرکامپیوتر جهان در هندوستان

شصت و سومین ابرکامپیوتر جهان در هندوستان

ابرکامپیوتر جدید هند می‌تواند باعث افزایش سرعت شبیه‌سازی، تصویربرداری پزشکی و توالی‌یابی ژنوم شود و توسعه و تحقیقات مبارزه با ویروس کووید-۱۹ را سریع‌تر کند.

کد خبر : ۸۸۱۰۱
بازدید : ۸۹۵۰
شصت و سومین ابرکامپیوتر جهان در هندوستان
ابرکامپیوتر جدید هند، رتبه شصت و سومین ابرکامپیوتر قدرتمند جهان را به خود اختصاص می‌دهد. به گزارش گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی، به گفته سازمان علوم و فناوری دولت هند (DST)، ابرکامپیوتر جدید هند می‌تواند باعث افزایش سرعت شبیه‌سازی، تصویربرداری پزشکی و توالی‌یابی ژنوم شود و توسعه و تحقیقات مبارزه با ویروس کووید-۱۹ را سریع‌تر کند.
همچنین، این برگ برنده برای جمعیت هند و به‌ویژه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط نوعی موهبت به حساب می‌آید.

همان‌طور که سازمان علوم و فناوری (DST) اعلام کرده «Param Siddhi» ابرکامپیوتری است که تحت برنامه «NSM» (ماموریت ساخت ابررایانه‌های ملی) ساخته شد و بین ۵۰۰ ابرکامیپوتر قدرتمند جهان، رتبه شصت‌وسومین را دریافت کرده است. آشوتوش شارما، سردبیر «DST» می‌گوید:
«در کل تاریخ این اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. هند یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های ابرکامپیوتر در جهان را در اختیار دارد و با رتبه‌ای که توان محاسباتی هوش مصنوعی این ابررایانه دریافت کرده این موضوع به خوبی مشخص است.»
وی همچنین اضافه کرد: «به‌نظر من ابرکامپیوتر «Param Siddhi» می‌تواند دانشگاه‌های ملی و نهاد‌های تحقیق‌وتوسعه کشورمان را توانمند کند. همچنین می‌تواند شرکت‌های فعال در صنایع مختلف و استارت‌آپ‌هایی را که در سراسر کشور قرار دارند و از طریق شبکه دانش ملی (NKN) به یکدیگر متصل هستند پیشرفته‌تر کند.»
به گفته «DST»، این سیستم هوش مصنوعی، توانایی توسعه اپلیکیشن را در حوزه‌هایی مانند مواد پیشرفته، اخترفیزیک و شیمی محاسباتی تقویت می‌کند. درحال حاضر نیز پروژه‌هایی در زمینه پلت‌فرم طراحی دارو و سیستم مراقبت پزشکی پیشگیرانه و طرح پیش‌بینی سیل برای شهر‌های سیل‌خیز مانند بمبئی، دهلی، چنای، پتنه و گوآهاتی درحال توسعه هستند.
همان‌طور که «DST» اشاره می‌کند: این ابرکامپیوتر برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن نعمت بزرگی به حساب می‌آید و می‌تواند در تست پیش‌بینی آب‌وهوا به «NCMRWF» (مرکز ملی پیش‌بینی میان‌مدت آب‌وهوا) و «IITM» (نهاد هواشناسی استوایی هند) کمک کند.
این سیستم همچنین به پروژه‌های جست‌وجوی زمین‌شناسی برای کشف نفت وگاز، مطالعات مربوط به هوافضا، فیزیک محاسباتی و اپلیکیشن‌های محاسباتی و حتی دوره‌های آنلاین برای توسعه منابع انسانی نیز کمک می‌کند. «Rpeak» این ابرکامپیوتر برابر با ۲.۲۶۷ پتافلاپس و «Rmax» آن برابر با ۶/ ۴ پتافلاپس است.
ایده این ابرکامپیوتر برای اولین‌بار توسط «C-DAC» (مرکز توسعه کامپیوتر‌های پیشرفته) ارائه شد. سپس وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و «DST» تحت‌نظر «NSM» (ماموریت ساخت ابررایانه‌های ملی) آن را توسعه دادند. سیستم «Param Siddhi» بین سیستم‌های کامپیوتری توزیع‌نشده شهرت زیادی به‌دست آورده است.
سیستم کامپیوتری توزیع‌نشده، همه مولفه‌های خود را در یک مکان واحد نگهداری می‌کند که درمورد «Param Siddhi»، این مکان شهر پوناست.
شارما، سردبیر «DST» می‌گوید: جامعه فناوری و علمی هند با بهره‌مندی از توانایی‌های «Param Siddhi-AI» قدرت و توانایی بیشتری خواهد داشت. بنابراین، بهتر می‌تواند مشکلات عمده موجود در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، آموزش، انرژی، امنیت سایبری، فضا، اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی، مدل‌سازی آب‌وهوا و برنامه‌ریزی شهری را حل کند.
وی گفت: «برای آنکه بتوانیم به استقلال کامل برسیم، باید در زمینه نوآوری و فناوری علوم پیشرفت زیادی بکنیم و ساخت این ابرکامپیوتر فقط بخشی از این مسیر بود.»
ابرکامپیوتر «Param Siddhi» براساس معماری مرجع «NVIDIA DGX SuperPOD»، با موتور «HPC-AI» («هوش مصنوعی- پردازش با عملکرد بالا» متعلق به «C-DAC»)، چارچوب‌های نرم‌افزاری و پلت‌فرم ابری ساخته شده است. این کامپیوتر به فناوری‌هایی از جمله یادگیری عمیق، رایانش تصویری، واقعیت مجازی، رایانش پرسرعت و مجازی‌سازی تصاویر کمک زیادی می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید