شناسایی رمز ژنتیکی واکنش شدید به کرونا

شناسایی رمز ژنتیکی واکنش شدید به کرونا

این ژن مسئول بخشی از سلول‌های ایمنی است که بسیار مهاجم و تندرو هستند و خیلی تهاجمی برخورد می‌کنند و موجب واکنش‌های تورمی می‌شوند.

کد خبر : ۸۸۱۰۴
بازدید : ۸۹۲۳
شناسایی رمز ژنتیکی واکنش شدید به کرونا
چرا بدن بعضی از افراد در برابر ابتلا به ویروس کرونا هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهد، اما همین ویروس برخی دیگر به شدت مریض می‌کند؟ این یکی از اصلی‌ترین پازل‌های همه‌گیری کووید۱۹ تاکنون بوده است. حالا یک مطالعه که نتایج آن در مجله علمی نیچر منتشر شده و محققان آن بوی ۲۲۰۰ بیماری که به علت کرونا در آی‌سی‌یو بستری شده بودند تحقیق کردند، اطلاعاتی به دست داده که ممکن است پاسخ این معما باشد.

دانشمندان طی این مطالعه به ژنی برخوردند که می‌تواند افراد حامل آن را مستعد به ابتلای سخت به کرونا کند. این یافته می‌تواند توضیح دهد که چرا سیستم ایمنی برخی از افراد به اشتباه با واکنش شدید به ویروس کرونا، موجب بیماری سخت فرد می‌شود؛ توضیحی که می‌تواند به یافتن درمان برای این افراد کمک کند.

دکتر کنث بیلی از مشاوران پزشکی درمانگاه رویال ادینبورگ که مدیریت این طرح تحقیقی روی مشخصات ژنتیکی ویروس کرونا ۲۰۱۹ را داشته می‌گوید این یافته‌ها حتی پس از واکسیناسیون عمومی هم اهمیت دارد و باید تحقیق در این زمینه ادامه یابد.

«واکسن احتمالا آمار مبتلایان به کرونا را به میزان بسیاری کاهش خواهد داد، اما با این حال، پزشکان در سال‌های آینده هم همچنان با بیمارانی که به علت کووید۱۹ نیاز به بستری در آی‌سی‌یو دارند مواجه خواهند شد. برای همین هم نیاز مبرمی به پیدا کردن درمان این بیماری وجود دارد.»

سلول‌های 'عصبانی'
در جریان این مطالعه دی‌ان‌ای بیماران بستری شده در ۲۰۰ اتاق آی‌سی‌یو مختلف مورد بررسی قرار گرفت. محققان ژن‌های تک‌تک این افراد را اسکن کردند و روند مبارزه بدن آن‌ها با بیماری را ثبت کردند. سپس ژنوم آن‌ها با دی‌ان‌ای افرادی که بیمار نبودند مقایسه شد تا تفاوت‌های ژنتیکی شناسایی شوند. سپس آن‌ها چند تفاوت پیدا کردند؛ اولین آن‌ها به ژنی مربوط می‌شود که نامش «تی‌وای‌کی۲» است.

دکتر بیلی می‌گوید این ژن مسئول بخشی از سلول‌های ایمنی است که بسیار مهاجم و تندرو هستند و خیلی تهاجمی برخورد می‌کنند و موجب واکنش‌های تورمی می‌شوند. اگر این ژن اشتباهی عمل کند، پاسخ سیستم ایمنی می‌تواند موجب آسیب رسیدن به ریه‌ها و تورم آن‌ها شود».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید