۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، چربی‌های سالم، پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک ها، و پروتئین با کیفیت بالا نخستین گام در تقویت سیستم ایمنی بدن است.

کد خبر : ۸۸۱۷۷
بازدید : ۱۰۸۶۲
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
زمانی که موضوع سیستم ایمنی بدن مطرح می‌شود، آنچه شما می‌خورید قطعا اهمیت دارد. اگرچه یک غذای خاص برای محافظت از انسان در برابر ابتلا به بیماری وجود ندارد، رژیم غذایی کلی نقش چشمگیری در تقویت دیوار‌های دفاعی بدن انسان ایفا می‌کند.

به گفته دکتر رابرت گراهام، رئیس و هم بنیانگذار FRESH Medicine، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، چربی‌های سالم، پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک ها، و پروتئین با کیفیت بالا نخستین گام در تقویت سیستم ایمنی بدن است.

در ادامه فهرستی از ۱۰ ماده غذایی توصیه شده توسط پزشکان برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ارائه شده است.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
مارچوبه
مارچوبه یک پری‌بیوتیک غذایی، نوعی فیبر غیر قابل گوارش به نام اُلیگوساکارید، است. به گفته دکتر گراهام، پری‌بیوتیک‌ها را می‌توان به عنوان یک غذا یا کود برای باکتری‌های سالم روده بزرگ در نظر گرفت. پری‌بیوتیک‌ها از طریق افزایش سیتوکین‌های ضد التهاب و همچنین کاهش سیتوکین‌های پیش التهابی به بهبود شرایط سیستم ایمنی کمک می‌کنند.
از دیگر منابع خوب برای پری‌بیوتیک‌ها می‌توان به میوه ها، سبزیجات، لوبیاها، و غلات کامل مانند گندم، جو دوسر، و جو اشاره کرد. پری‌بیوتیک‌ها می‌توانند موجب افزایش نفخ و گاز شوند، از این رو، آن‌ها را نباید به طور ناگهانی و به میزان زیاد به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
شیر
به گفته دکتر الیزابت زمودا، مدیر آموزش پزشکی و پزشک بیمارستان در OhioHealth، شیر منبع خوبی برای سلنیم و روی است. یک فنجان شیر بدون چربی به ترتیب می‌تواند ۱۱ درصد و ۷ درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای سلینم و روی را تامین کند.
سلنیم عملکرد بسیاری از سلول‌های ایمنی را بهبود می‌بخشد و کمبود روی نیز عملکرد سیستم ایمنی را مختل می‌کند که مشخص شده است با افزایش مصرف روی، این شرایط برطرف می‌شود.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
قارچ شیتاکه
قارچ شیتاکه به عنوان یک قارچ دارویی شناخته می‌شود و به گفته دکتر گراهام ممکن است از سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها پشتیبانی کند. این کار با تاثیرگذاری بر عناصر مختلف سیستم ایمنی بدن و افزایش واکنش ایمنی سلول‌های T صورت می‌گیرد.
شما می‌توانید قارچ‌های شیتاکه را در روغن زیتون تفت داده و به عنوان یک دورچین ساده غذا استفاده کنید یا آن‌ها را به املت ها، غذا‌های برنجی، پاستاها، سوپ‌ها و سالاد‌ها اضافه کنید.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
بروکلی
به گفته دکتر گراهام، بروکلی حاوی پلی‌فنول‌هایی با عملکرد آنتی اکسیدانی است که برای سیستم ایمنی بدن اهمیت دارند. بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان گلوکوزینولات است که یک عامل مبارزه با بیماری است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. شما می‌توانید بروکلی را به صورت خام یا کمی پخته مصرف کنید.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
سوپ مرغ
به گفته دکتر مایکل اف. رویزن استاد کالج پزشکی لرنر، دانشمندان متوجه شده اند که نوشیدن سوپ مرغ به بهبود سرعت گردش مخاط بینی کمک می‌کند که به معنای آن است چیز‌های بدی که تنفس می‌کنید سریع‌تر به بیرون از بدن انتقال می‌یابند، از این رو، ویروس‌ها یا باکتری‌ها تکثیر نشده و موجب بیماری نمی‌شوند.
همچنین، مطالعات نشان داده اند که مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ دارای آثار ضد التهاب هستند.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
زنجبیل
به گفته دکتر رویزن، یکی از بهترین بخش‌های برخی مواد غذایی مانند زنجبیل که به پیشگیری از ابتلا به بیماری کمک می‌کنند این است که می‌توانید آن‌ها را به سوپ‌ها اضافه کنید. در یک پژوهش، زنجبیل توانایی خود در مسدود کردن فعالیت ویروس‌ها را نشان داد.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
سیر
به گفته دکتر ریوا ال. راهل، مدیر پزشکی مرکز ایروبیک کوپر و مرکز زندگی سالم کوپر، سیر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری است. سیر سرشار از ترکیبی گوگردی به نام آلیسین است که توانایی خود در تقویت سیستم ایمنی را نشان داده است.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
ماست
به گفته دکتر راهل، ماست حاوی جمعیت باکتریایی فعال دارای خواص پروبیوتیک است که می‌تواند با کمک به بدن در تکثیر باکتری‌های مفید و مبارزه آن‌ها با باکتری‌های مضر، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. افزون بر پروبیوتیک ها، ماست منبع خوبی برای ویتامین D است که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
مرکبات
میوه‌های خانواده مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیمو، لیمو ترش و گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند. به گفته دکتر راهل، ویتامین C یکی از بهترین تقویت کننده‌های سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین در تولید گلبول‌های سفید خون که با عفونت مبارزه می‌کنند، نقش دارد.
۱۰ خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
گل کلم
گل کلم یکی از اعضای خانواده سبزیجات چلیپایی است که از دیگر اعضای آن می‌توان به کلم، بروکلی، و برگ‌های خردل اشاره کرد. به گفته دکتر سابرینا ای. فالکر، گل کلم یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است. گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است.
شما می‌توانید از این ماده غذایی در تهیه سس ها، به عنوان جایگزینی برای برنج، و گزینه‌ای برای افزایش فیبر مصرفی به روشی خوشمزه و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید