آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح

آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح

جلوپنجره آشنای آکورا با نام پنتاگون در کنار چراغ‌هایی با طرح جدید و یک کاپوت کشیده و تیز مجموعا پوزه خوش ترکیبی را برای TLX به ارمغان آورده‌اند. در عین حال خطوط کناری و نمای عقب با حجم‌هایی تیز و صریح یادآور تمایل طراحان به خلق سدانی سریع و جسور است.

کد خبر : ۸۸۶۸۲
بازدید : ۱۵۰۷۹
آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح
فرادید | با وجود بازطراحی کامل نسل جدید سدان نیمه لوکس TLX توسط آکورا، این خودرو ابدا شبیه چیزی نیست که انتظار می‌رفت. این یعنی آکورا TLX جدید با قیمت پایه ۳۸ هزار دلار نمی‌تواند رقیبی جدی برای ب. ام؛ و سری ۵، بنز‌ای کلاس و لکسوس ES باشد.
دلیل این ناتوانی هم به ریشه‌های TLX و شیوه ساخت آن برمی‌گردد که نه عامه‌پسند است و نه یک خودرو واقعا رادیکال. این سامورایی عبوث تنها یک سدان اسپورت است که ظاهری مجلل دارد. پشت این چهره رنگین، اما واقعیت‌های دیگری نهفته است.
واقعیت‌هایی از این دست که ما با یک سامورایی بی‌سلاح طرفیم که سعی دارد خود را چیزی شبیه به آلفارومئو جولیتا یا ب. ام؛ و M۴ جدید نشان دهد، اما آکورا TLX نه بلحاظ فنی و از نظر طراحی و ظرافت به این دو خودرو شباهتی ندارد.
البته از حق نگذریم این سدان ژاپنی یک محصول ناقص نیست و استاندارد‌های بالایی را از هر نظر در خود دارد. مسئله آکورا TLX این است که در گروه مرگ با قوی‌ترین رقبای ممکن دست و پنجه نرم می‌کند. اینجا در یک گزارش کوتاه سعی می‌کنیم نقدی منصفانه را به این سرباز ارتش هوندا وارد کنیم و در خلال متن هم به نقایضش بپردازیم و هم ویژگی‌های مثبت و برجسته این محصول را نشان دهیم.
آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح
طراحی بیرونی؛ تقلید حساب شده، اما تکراری
با چراغ‌های تیز و فرم دماغه کشیده و یک کابین اسپورت و مهیج، TLX از نو خود را برای مشتریان تعریف کرده است؛ و خب این یعنی سدان ژاپنی آکورا هم سهم می‌خواهد. سهمی به اندازه زیبایی و توانایی‌اش. در همین راستاست که آکورا نسلی تازه از سدان متوسط خود را با زبان طراحی شیکاین به بازار فرستاده و مستقیما خود را با طیف وسیعی از سدان‌های کوچک و متوسط مرسدس بنز، آئودی، ب. ام. و، کادیلاک، لکسوس، اینفنیتی و آلفا رومئو درگیر کرده است.
جلوپنجره آشنای آکورا با نام پنتاگون در کنار چراغ‌هایی با طرح جدید و یک کاپوت کشیده و تیز مجموعا پوزه خوش ترکیبی را برای TLX به ارمغان آورده‌اند. در عین حال خطوط کناری و نمای عقب با حجم‌هایی تیز و صریح یادآور تمایل طراحان به خلق سدانی سریع و جسور است.
آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح
آبشاری از خطوط که برخی از عقب، برخی از مرکز و برخی از جلو خودرو بیرون آمده‌اند، نمای کناری جذابی را به خریداران TLX ارائه می‌کند. رینگ‌های متنوع، تریم اسپورت و نیز فضای داخلی کاملا رادیکال مجموعا از آکورا TLX یک محصول جذاب با ظاهری نزدیک به آلفا رومئو جولیا ساخته است.
البته این در شرایطی یک امتیاز مثبت است که جولیا در دسترس نباشد. اما حالا که آلفارومئو از بازار چین تا قلب آمریکای شمالی را با جولیا درنوردیده، ایده آکورا TLX هم احتمالا کارگر نخواهد بود. باور نمی‌کنید؟ منتظر آمار فروش سال ۲۰۲۱ این خودرو باشید!
آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح
نمای داخلی؛ متفاوت، اما سردرگم
با هر متر و معیاری، کابین آکورا TLX زیبا نیست. نه خطوط، نه حجم‌های استفاده شده و نه ایده طراحان این سدان ژاپنی نمی‌تواند برای خریداران یک سدان متوسط و نیمه لوکس جذاب باشد. البته قطعا در بازارای که سالانه نزدیک به دو میلیون دستگاه از انواع محصولات آئودی، بنز، ب. ام. و، لکسوس، دی‌اس، اینفنیتی، کادیلاک، بیوک و جگوار به فروش می‌رسد، جا برای محصولات متفاوت زیاد است.
آکورا هم با این ترفند سعی کرده چیزی ورای ایده‌های تکراری بازار سدان‌های متوسط و پریمیوم باش. با این حال آکورا TLX قادر نخواهد بود همچون بنز E یا ب. ام؛ و سری ۵ به فروشی ورای ۲۵۰ هزار دستگاه در سال در این رده دست یابد.
آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح
با اینکه سبک پلکانی داشبورد وقتی به رنگ مشکی و با قطعات تزئینی چوبی سفارش داده می‌شود، جذابیت‌هایی برای خریداران جوان‌تر دارد، اما کمتر کسی است که داشبورد شکیل مرسدس بنز یا حتی فرم اسپورت اتاق ب. ام؛ و را با طرح آکورا که از ابر خودرو NSX به عاریت گرفته شده، معاوضه کند. البته انصافا حاصل کار بد نشده، ولی دریچه‌های هوای کوچک و فرم خارج از عرف طراحی داشبورد برای بسیاری از خریداران قابل هضم نیست
آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح
موتور و معماری فنی؛ استاندارد از هر جهت
البته فعلا سری TLX آکورا به دو موتور متفاوت مجهز است که اولی ۲ لیتری و توربو و دومی ۳ لیتری، شش سیلندر و توربو است. خودرو قرار است در سه نسخه پایه، پرفورمنس اس و تایپ اس به بازار آید که فعلا دو نسخه اول در محدوده ۳۸ هزار و ۵۲۵ تا ۵۰ هزار و ۲۹۹ دلار فروخته می‌شوند.
قیمتی که کاملا از رقبا کمتر است و با محصولات یک رده پایین‌تر قابل مقایسه است. با اینکه خریداران برای سواری با سری تایپ اس آکورا TLX که قدرتی ۳۸۰ اسبی دارد، لحظه‌شماری می‌کنند، اما فعلا باید به نسخه پایه و پرفورمانس اس اکتفا کنند. خب موتور در نسخه پایه یک گونه ۲ لیتری توربو به قدرت ۲۷۲ اسب بخار و ۳۸۰ نیوتن متر است که عملکرد فنی درخشانی دارد و گیربکس ۱۰ سرعته را در کنار خود می‌بیند.
آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح
در عین حال یک پیشرانه ۳ لیتری توربو به قدرت ۳۵۵ اسب بخار و ۴۷۵ نیوتن‌متر گشتاور برای علاقمندان به نسخه‌های توانمندتر TLX قابل سفارش‌گذاری است. همه این‌ها البته در حد معقول و میانگین بازار است و تفاوت چشمگیری با سدان‌های قدرتمند این رده و سامورایی دست‌ساز آکورا وجود ندارد.
سخن نهایی
گفتیم که این خودرو باید در کلاسی سخت و فشرده با رقبایی نام‌آور مثل ب. ام؛ و سری ۵، آئودی A۶، بنز‌ای کلاس، کادیلاک CT ۴ و لکسوس ES به رقابت پردازد. آکورا البته حریص نیست و به فروش سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاهی از سری TLX قانع است.
از همین جهت نیز این شرکت تمرکز خود را روی آن دسته از خریدارانی قرار داده که در پی یک انتخاب متفاوت هستند. آکورا با این طرح محصول جذابی ساخته که ضمن تمایز از رقبا، قیمت مناسبی هم دارد. این شاید مهمترین ویژگی TLX به عنوان یک سدان اسپورت، مجلل و متوسط باشد!
آکورا TLX، سامورایی بی‌سلاح
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    خدایا به این میگه تقلیدی... باشه
    تو خوبی
    شرط میبندم پرایدم سوار نشدی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید