چطور با آدم‌های دورو برخورد کنیم؟

چطور با آدم‌های دورو برخورد کنیم؟

دورویی می تواند آزاردهنده باشد بهترین کار این است که به‌خصوص اگر این دورویی مسئله چندان بزرگی نیست، رفتار آن‌ها را تصدیق کنید و از کنار آن بگذرید. اگر می‌خواهید با رفتار آن‌ها مقابله کنید بهتر است محترمانه رفتار کنید و هرگز آن‌ها را قضاوت نکنید.

کد خبر : ۸۸۷۹۶
بازدید : ۴۲۶۴۸
برخورد با آدم های دورو
فرادید | حتماً با آدم‌های دورو مواجه شده‌اید، اما چطور با آن‌ها تعامل برقرار کرده‌اید؟ برقراری رابطه با افرادی که شما دورو تلقی می‌کنید می‌تواند پیچیده باشد، زیرا آن‌ها اغلب از دورویی خودشان آگاه نیستند.

به گزارش فرادید؛ بهترین کار این است که به‌خصوص اگر این دورویی مسئله چندان بزرگی نیست، رفتار آن‌ها را تصدیق کنید و از کنار آن بگذرید. اگر می‌خواهید با رفتار آن‌ها مقابله کنید بهتر است محترمانه رفتار کنید و هرگز آن‌ها را قضاوت نکنید.


۱-خونسرد باشید و عصبانی نشوید. اجازه ندهید رفتار‌ها یا کلمات این فرد روز شما را خراب کند یا شما را از کنترل خارج کند. برای آنکه خونسرد بمانید و بر خودتان مسلط باشید نفس‌های عمیق بکشید یا تا ۱۰ بشمارید. اگر نیاز است چند دقیقه قدم بزنید تا ذهنتان را خالی کنید. از اینکه با دورو‌ها وارد تعاملات بد بشوید جداً پرهیز کنید. اگر وارد مکالمه با فردی شده‌اید و می‌دانید که هیچ شانسی برای تغییر ذهن یا رفتار او ندارید بحث را رها کنید. اشاره به دورویی فرد هیچ کمکی به شما یا فرد مقابلتان نمی‌کند. فقط به صورت ذهنی دورویی فرد را شناسایی کنید و سپس از آن گذر کنید و باقی روزتان را دریابید.
رفتار با آدم دورو و ریاکار
۲-اگر احساس می‌کنید که رفتار آن‌ها شما را آزار می‌دهد بهتر است که مکالمه را ترک کنید. پیش خودتان تصدیق کنید که شما با یک آدم دورو مواجه هستید و خودتان را از بحث بیرون بکشید. دور شدن از فرد می‌تواند به شما کمک کند که خونسردی خودتان را حفظ کنید و از اینکه بحث بالا بگیرد پیشگیری کنید. لزومی ندارد که با عصبانیت از فرد دور شوید. لبخند بزنید و با چند کلمه کوتاه خداحافظی کنید و در زودترین زمان ممکن از این بحث خارج شوید. برای مثال بگویید «ببخشید کلاسم دیر شده و باید بروم!» یا «باید بروم چیزی برای خوردن تهیه کنم. خدانگهدار!»

۳-اگر رفتار فرد خیلی کوچک و بی‌ضرر است از هر مجادله‌ای با او پرهیز کنید. اگر فرد نسبت به یک موضوع غیرمهم ریاکاری از خود نشان می‌دهد که هیچ آزاری برای کسی ندارد، فقط این رفتار را در او شناسایی کنید و از کنار آن عبور کنید. این رفتار به خصوص در مورد افرادی که معمولاً هر روز آن‌ها را می‌بینید مثل همکلاسی، هم‌تیمی یا همکار صدق می‌کند. رفتار این فرد قطعاً کلافه‌کننده است، اما ارزش ندارد که یک مشکل دیگر به آن اضافه کنید.
شناختن آدم دورو و ریاکار
۴-اگر ضروری است در کوتاه‌مدت رفتار آن‌ها را تحمل کنید. برخی اوقات شما هیچ انتخاب دیگری جز تحمل کردن رفتار‌های منافقانه یک فرد ندارید. اگر رفتار فرد کلافه‌کننده است، اما شما کاری در قبال آن نمی‌توانید انجام دهید، آن را تحمل کنید و فراموشش کنید. اگر به ندرت چنین فردی را می‌بینید این بهترین کار است. برای مثال در قبال یکی از اعضای خانواده یا کسی که با او دوستی دوری دارید، این کار جواب می‌دهد.

۵-اگر نمی‌توانید اثبات کنید که فردی دورویی در قبال شما به خرج داده است از اثبات آن دست بردارید. گرفتن مچ فرد دورو بسیار سخت است، زیرا شما تمام حقایق را در اختیار ندارید. اگر در مورد دورویی فردی مطمئن هستید، سعی کنید احساسات خودتان را کنترل کنید و رفتار او را نادیده بگیرید. برای مثال دوست شما مدام درباره اهمیت بازیافت صحبت می‌کند، اما شما می‌دانید که او خودش این کار را انجام نمی‌دهد. سعی نکنید اثبات کنید که او یک فرد دورو است. شما واقعاً مطمئن نیستید که آیا او بازیافت انجام می‌دهد یا نه و ارزش ندارد که با او سر این مسئله مقابله کنید.
گرفتن مچ فرد دورو
۶-وقت کمتری با آدم‌های دورو بگذرانید. با آن‌ها به صورت احترام‌آمیز فاصله خودتان را حفظ کنید. سعی کنید تا حد ممکن با آن‌ها مکالمه خصوصی و دونفره، به‌خصوص در مورد موضوعاتی که احساس می‌کنید شما را تحریک می‌کند، نداشته باشید. برای مثال، اگر شخصی که رفتار منافقانه دارد عموی شماست و مدام نسبت به رعایت اخلاقیات نصیحتتان می‌کند، اما شما می‌دانید که در زندگی شخصی اخلاق را رعایت نمی‌کند هرگز وارد زندگی شخصی و خصوصی او نشوید. اگر می‌خواهید درباره دورویی او صحبت کنید فقط اشاره کوتاه کنید و از ورود به موضوعات چالشی و بحث‌برانگیز دوری کنید.

۷-شدت و جدیت نظرات منافقانه را ارزیابی کنید. دورویی می‌تواند بسیار بی‌ضرر یا به شدت آسیب‌زننده باشد. اگر دورویی خیلی جزئی است از کنار آن بگذرید. اما اگر فکر می‌کنید این رفتار می‌تواند بر زندگی شما یا آدم‌های اطراف شما اثر بزرگی داشته باشد پس آن را جدی بگیرید و در مقابل فردی که این رفتار را نشان داده بایستید. برای مثال، اگر می‌دانید که دوستتان از یک گروه موسیقی خوشش می‌آید، اما در مقابل دیگران تظاهر می‌کند که از این گروه متنفر است، چون آن‌ها به قدر کافی «باحال» نیستند، از آن گذر کنید، چون این حد از دورویی آسیب‌زننده نیست. اما مثلاً شما افرادی را می‌شناسید که مدام از پذیرش نژاد‌ها و جنسیت‌های مختلف صحبت می‌کنند. اما شما می‌شنوید که پشت در‌های بسته آن‌ها نظرات دیگری درباره نژاد و جنسیت دارند. این مسئله می‌تواند خیلی جدی باشد.
رفتار درست با افراد دورو
۸-اگر فکر می‌کنید که برخورد با فردی که دورویی کرده راه‌حل است پس این کار را با نهایت احترام و خونسری و رفتار مدنی انجام دهید. از رویکرد «ساندویچی» استفاده کنید و ابتدای کلام خود را با حرف‌های مثبت شروع کنید و آنچه نیاز است درباره دورویی فرد بگویید و سپس کلام خود را با جملات مثبت تمام کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید در مقابل آشنای نژادپرست خود بایستید به او بگویید: «فلانی من تو را خوب نمی‌شناسم، اما تو همیشه در مقابل من بسیار مهربان بودی. تو به من می‌گویی که همه را قبول داری، اما من شنیده‌ام که تو به برخی از دوستان من حرف‌های نژادپرستانه گفته‌ای. من دوست دارم این دوستی را با تو ادامه بدهم، اما اگر بنا باشد که تو این رفتار خود را ادامه بدهی من نمی‌توانم این دوستی را ادامه بدهم.»
واکنش به رفتار آدم ریاکار و دورو
۹-جملات خود را با «من» شروع کنید. مقابله با دورویی موقعیت بسیار حساسی است. از جملاتی که با «من» شروع می‌شوند استفاده کنید تا بدون آنکه به نظر برسد کسی را سرزنش یا شماتت می‌کنید وارد بحث شوید. استفاده از جملاتی که با «من» شروع می‌شوند می‌تواند از خشونت کلام شما کم کند. برای مثال «من واقعاً ناامید شدم.‌ای کاش می‌توانستم احساس شما را درباره این موضوع بفهمم، اما نمی‌توانم.»

۱۰-برای هر واکنش احساسی‌ای خودتان را آماده کنید. برخی اوقات شما می‌توانید به شکلی منطقی و محترمانه با فرد دورو صحبت کنید و نتیجه این کار می‌تواند مثبت باشد. در سایر موارد، دورویی ممکن است باعث دشمنی شود. برای احتیاط هم که شده برای هر واکنش منفی‌ای آماده باشید. به خودتان یادآوری کنید که اگر شخص سعی کرد موقعیت را بدتر کند در این مجادله مشارکت نخواهید کرد. به آن‌ها در کمال خونسردی و با صدایی آرام پاسخ بدهید. اگر واضح است که فرد متوجه دورویی خودش نمی‌شود، شما باید آن را بپذیرید.

منبع: Wikihow
ترجمه: سایت فرادید
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید