۱۰ اثر راه یافته به مرحله نهایی بخش رادیوتئاتر؛ سی‌و‌نهمین جشنواره تئاتر فجر

دبیرخانه سی و نهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر، عناوین رادیوتئاتر‌های راه‌یافته به مرحله رقابت سی و نهمین جشنواره تئاتر را اعلام کرد
کد خبر: ۸۹۳۲۵
بازدید : ۴۵۲۴
۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
آثار راه یافته به جشنواره تاتر

فرادید| با نزدیک شدن به بهمن ماه، تب و تاب بسیاری از جشنواره های فرهنگی هنری بالا میگیرد و بی شک مهم ترین و شناخته شده ترینِ این جشنواره‌ها، جشنواره هنری فجر است که هر ساله در بخش های مختلف هنری برگزار میشود. یکی از بخش های این جشنواره بخش تئاتر است که آن نیز به زیرشاخه های مختلفی از جمله تئاتر صحنه ای، تئاتر خیابانی و رادیو تئاتر بخش بندی میشود. از چندین ماه پیش فراخوان های مربوط به جشنواره فجر اعلام شده بودند و اینک زمان اعلام آثار راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره است.

به گزارش فرادید؛ به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، دبیرخانه سی و نهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر عناوین رادیوتئاتر‌های راه‌یافته به مرحله رقابت سی و نهمین جشنواره تئاتر را اعلام کرد.


بر اساس این خبر آثار زیر به عنوان رادیوتئاتر‌های منتخب برای حضور در جشنواره سی و نهم معرفی می‌شوند:

«اتاق ۲۴» به نویسندگی و کارگردانی داریوش شهبازی از تهران

«بوسه بر ماه» به نویسندگی مهدی قاسم زاده و کارگردانی الهه جباری از ساری

«پست بام» به نویسندگی پدرام رفیعی و کارگردانی طیبه صیدمحمدی از ایلام

«جزیره ۱۳۰» به نویسندگی و کارگردانی علی حسین قلی‌زاده از خوی

«چریکه» به نویسندگی سعید خیرالهی به کارگردانی مصطفی کولیوندی از ایلام

«سوزنبان» به نویسندگی هوشنگ جمشیدیان و کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان

«سین جیم» به نویسندگی سینا نیکوکار و کارگردانی علی بهرامی از تهران

«فیش آباد» به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی از تهران

«قهرمان من تویی» به نویسندگی عاطفه مکاری و کارگردانی مبین بوی افزار از قائم شهر

«مجلس سیاه و دختر سلطان» به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا یعقوبی از کرج


سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه ۱۱ تا ۲۱ بهمن ۹۹ برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره WWW.FITF.IR است
 

اعضای هیئت انتخاب آثار بخش رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

رادیوتاتر

میرطاهر مظلومی، کاظم نظری، فرهاد امینی اعضای هیات انتخاب و امین رهبر مدیر این بخش هستند.

میرطاهر مظلومی

میرطاهر مظلومی متولد ۱۳۵۰ در تهران بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و صداپیشه، گوینده و از بازیگران مطرح نمایش‌های رادیویی است. بازی در فیلم‌های سینمایی «دلشکسته»، «وقتی همه خوابیم»، «زمهریر»، «رستاخیز»، «به نام پدر»، «ایران برگز»، «اخراجی‌ها ۲» و سریال‌های «خانه بی پرنده»، «تا ثریا»، «روزگار قریب»، «سی امین روز» و آثار نمایشی، رادیویی و دوبله بخشی از کارنامه حرفه‌ای این هنرمند است.

کاظم نظری

کاظم نظری متولد ۱۳۵۰ در تهران و کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و فیلم و دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران و مدرس و رییس دانشکده رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما و عضو شورای نمایش رادیو است. وی علاوه بر عضویت در هیات‌های انتخاب و داوری و سمت‌های اجرایی در رویداد‌های فرهنگی و هنری کارگردانی نمایش‌های «خورشید کاروان»، «توکا در قفس»، «موسی و شبان»، «مرگ در می‌زند»، «آخرین بازی»، «مستخدم ماشینی» و... را برعهده داشته است.

فرهاد امینی

فرهاد امینی متولد سال ۱۳۶۴ در تهران نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و دانشجوی دکترای مطالعات عالی هنر، مدیر دپارتمان نمایش دانشگاه هنر پارس و مدرس دانشگاه هنر تهران است. وی تاکنون نویسندگی بیش از ۲۰۰ قسمت نمایش رادیویی را برعهده داشته و جوایزی را نیز از آن خود کرده است.
 

فراخوان جشنواره

فراخوان بخش رادیوتاتر

دبیرخانه سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در مهرماه سال جاری، فراخوان بخش رادیوتئاتر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در دو بخشِ «اصلی» و «ویژه» منتشر کرده بود.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر از بین آثار متقاضی، پذیرای ۱۰ اثر برای شرکت در بخش رادیوتئاتر خواهد بود. آخرین مهلت برای ارسال آثار ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹ و زمان اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹ اعلام شده بود.

همچنین پیش از این فراخوان «مسابقه نمایشنامه‌نویسی»، «مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر» و بخش «صحنه‌ای» و «خیابانی» سی ونهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شده بود.
 

متن فراخوان جشنواره

فراخوان بخش رادیو تئاتر:
با مشارکت اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو و رادیو نمایشدجشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سال‌هاست امکان گردآمدن هنرمندان سراسر کشور را در یک محفل صمیمی فراهم می‌آورد تا این هنر ارزشمند هر چه بیشتر به همدلی و توسعه فرهنگی منجر شود. نمایش رادیویی با قدمتی بیش از هفتاد سال گونه‌ای از درام است که بی‌هیچ تردیدی می‌توان آن را یکی از فراگیرترین و مؤثرترین آثار در عرصه هنر‌های نمایشی به حساب آورد. در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فرصت مغتنمی فراهم شده است تا به همت و یاری مدیران رادیو و هنرمندان، این بخش با کیفیتی بیش از پیش برگزار شود.

رویکرد‌ها و محور‌ها در بخش رادیو تئاتر

۱-۱ جهش تولید ملی
۱-۲ مدافعان سلامت
۱-۳ بحران ناشی از کرونا
۱-۴ صلح جهانی
۱-۵ اخلاق ایرانی
 

نحوه برگزاری بخش رادیو تئاتر در شرایط کرونا

سی و نهمین جشنواره تاتیر رادیو

مدیر بخش رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ارتباط با نحوه برگزاری این بخش متناسب با شرایط کرونا توضیحاتی ارائه داد:
 
امین رهبر (مدیر بخش رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر) با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به این بخش اظهار کرد: در فراخوان، آخرین مهلت ارسال آثار تا ۱۰ آذر ماه اعلام شده بود که با توجه به تعطیلی‌های اخیر به خاطر شیوع کرونا تا ۲۵ آذر ماه تمدید شد که این موضوع بر مبنای درخواست هنرمندان متقاضی بود.

وی درباره میزان استقبال از این بخش در شرایط کرونا افزود: به هر حال کرونا بر کمیت کار‌ها تاثیر گذاشته است. زیرا آثار طبق فراخوان جدا از لزوم پخش رادیویی، حضورشان در جشنواره منوط به اجرای صحنه‌ای نیز بوده است که تعطیلی‌های تئاتر و نبود شرایط این امکان را فراهم نمی‌کرد. ما نیز در رادیو نمایش تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا عمل کردیم و ضبط نمایش‌های رادیویی نیز مطابق با پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شد تا این شکل نمایشی به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیر بخش رادیوتئاتر جشنواره با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته برای اجرای آثار این بخش در جشنواره عنوان کرد: همه چیز بستگی به شرایط دارد، اما رویکرد محتمل‌تر این است که اجرای آثار برای مخاطبان در فضای آنلاین خواهد بود و داوران نیز در سالن و هنگام اجرای زنده گروه رادیوتئاتر حضور خواهند داشت.

رهبر درباره اهمیت حضور بخش رادیوتئاتر در سال‌های اخیر در جشنواره تئاتر فجر و شیوه‌های مهم اجرایی‌اش گفت: رادیوتئاتر بخش مهمی هم برای رادیو و هم جشنواره تئاتر فجر است و ما همچنان در حال معرفی یک مدیوم جدید به این واسطه هستیم. رادیو تئاتر، صرفاً نمایش رادیویی نیست و در واقع اجرای یک گونه از درام است و ضرورت بودنش در جشنواره این‌طور تعریف می‌شود. از سوی دیگر به جهت سهولت دسترسی به رادیو در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نمایش‌های رادیویی می‌توانند مخاطبان را به صحنه تئاتر هم نزدیک کنند؛ بنابراین لازم است همواره جایی برای رادیوتئاتر در جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شود.

وی درباره دو رویکرد اصلی به نحوه اجرای آثار رادیوتئاتر ادامه داد: دو رویکرد اصلی معمولاً به اجرای این آثار وجود دارد. نخست اینکه نمایش‌های رادیویی باید روی صحنه صرفاً به عنوان نمایش رادیویی اجرا شوند؛ بدون میزانسن باشند و اصالت رادیویی‌شان را حفظ کنند. دوم اینکه از المان‌های بصری بهره برده شود و هر دوی این رویکرد‌ها به نظرم درست است، اما این تعریف میزانسن برای نمایش رادیویی نباید در حدی باشد که آن را به یک نمایش صحنه‌ای تبدیل کند. بلکه وزن رادیویی اثر باید بیشتر باشد و بازیگر نیز علاوه بر المان‌های صحنه و میزانسن درگیر استفاده از بدن خود در ایفای نقش نشود.

وی افزود: این گونه از دوره سی و سوم به جشنواره تئاتر فجر اضافه شد و در چند سال اخیر نادر برهانی‌مرند که خود از مبدعان آن بود به شیوه درست آن توجه ویژه‌ای داشت.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن ۹۹ برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین