ویترین جهان تکنولوژی در ۲۰۲۱

ویترین جهان تکنولوژی در ۲۰۲۱

به‌نظر می‌رسد تکنولوژی صفحه نمایش‌های خمیده و گوشی‌های تاشو همچنان در لبه نوآوری قرار دارد. درحالی‌که در بازار شاهد گوشی‌های تاشو از برند‌های مختلفی مانند سامسونگ هستیم حالا در CES ۲۰۲۱ هم گوشی‌های تاشو جدیدی عرضه شده‌اند.

کد خبر : ۸۹۴۳۰
بازدید : ۱۱۰۳۳
نمایشگاه CES مهم‌ترین نمایشگاه تکنولوژی دنیاست که هرسال در لاس‌وگاس برگزار می‌شود. نمایشگاه CES که همه ساله در نخستین روز‌های سال برگزار می‌شود به نوعی ویترین تکنولوژی در آن سال هم هست و اغلب تکنولوژی‌ها و محصولات نمایش داده شده آن مسیر و خط‌مشی تکنولوژی در آن سال را مشخص می‌کند.

در چند پیش از این گفته می‌شد احتمال دارد برگزاری این نمایشگاه به تعویق بیفتد، اما چنین نشد و این نمایشگاه درحالی‌که تقریبا در اغلب نقاط جهان و به خصوص آمریکا قرنطینه ادامه دارد برگزار شده و محصولات متنوعی در آن معرفی شده‌اند.
نمایشگاه امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت تمام مجازی برگزار می‌شود و برند‌ها محصولاتشان را به صورت ویدئویی رونمایی می‌کنند. سخنرانی‌ها هم بدون تماشاگر پخش می‌شود. در ادامه نگاهی داریم به برخی از محصولاتی که بیش از سایرین سروصدا کرده‌اند.
گوشی تاشو جدید ال جی

تحول تازه در گوشی‌های تاشو

به‌نظر می‌رسد تکنولوژی صفحه نمایش‌های خمیده و گوشی‌های تاشو همچنان در لبه نوآوری قرار دارد. درحالی‌که در بازار شاهد گوشی‌های تاشو از برند‌های مختلفی مانند سامسونگ هستیم حالا در CES ۲۰۲۱ هم گوشی‌های تاشو جدیدی عرضه شده‌اند.

یکی از آن گوشی‌های تاشو ال‌جی است که به نام LG Rollable معرفی شده و نحوه کار عجیبی هم دارد. در واقع صفحه نمایش این گوشی با لمس لبه آن باز و بسته می‌شود و هرچند شبیه یک گوشی مفهومی به‌نظر می‌رسد گفته می‌شود ال‌جی قصد دارد آن را تا انتهای امسال عرضه کند.
اما این فقط ال‌جی نیست که به چنین نوع مدل خم شدن صفحه نمایش علاقه دارد شرکت چینی TCL نیز یک گوشی ۷/ ۶ اینچی عرضه کرده که با لمس انگشت به ۸/ ۷ اینچی تبدیل می‌شود. این شرکت همچنین یک صفحه نمایش ۱۷ اینچی لوله شدنی را هم عرضه کرده است. این شرکت گفته که احتمال دارد گوشی خود را امسال عرضه کند.
ماسک برقی

تکنولوژی‌های ضدعفونی‌کننده

پاندمی همه چیز را تغییر داده و صنعت تکنولوژی هم بخشی از آن است. امسال شاهد محصولاتی هستیم که کار ضدعفونی را هم انجام می‌دهند. ال‌جی یخچال‌های جدیدی در این نمایشگاه معرفی کرده که مجهز به تکنولوژی UV هستند و می‌توانند ۹/ ۹۹ درصد باکتری‌ها را از بین ببرند.
در کنار مدل‌های جدید دستگاه‌های تصفیه هوا که امسال توسط این شرکت کره‌ای معرفی شده‌اند شاهد دستگاه‌های تصفیه هوای قابل حمل هم هستیم که می‌توان آن را در کیف گذاشت و با خود به هر جایی برد. ال‌جی همچنین یک ماسک برقی تصفیه هوا و قابل شارژ معرفی کرده که دارای دو فیلتر HEPA با کیفیت بالاست که قادر به جلوگیری از ذرات تا ۳ دهم میکرون است.

این ماسک دارای یک باتری ۸۲۰ میلی‌آمپری و دو فن است که با هر شارژ بین دو تا هشت ساعت هوا را تصفیه (بسته به انتخاب ویژگی تصفیه) می‌کند. به همراه این ماسک همچنین یک کیس ارائه می‌شود که خود ماسک را می‌توان در آن گذاشت و با استفاده از نور UV ضدعفونی کرد.
ال‌جی اشاره‌ای نکرده که آیا این ماسک جلوی ویروس کرونا را می‌گیرد یا نسبت به ماسک‌های عادی موثرتر است یا نه. ال‌جی همچنین یک روبات را معرفی کرده که می‌تواند به‌صورت خودکار داخل اتاق حرکت کرده و به کمک امواج ماوراء بنفش میکروب‌ها را از بین ببرد.
شبیه چنین محصولی را هم شرکت Ubisoft ارائه داده که یک روبات بزرگ‌تر و گران‌تر (۲۰ هزار دلاری) است که می‌تواند مدارس و اتاق‌های شرکت‌ها را ضدعفونی کند. این روبات هم با امواج ماوراء بنفش اقدام به کشتن میکروب‌ها می‌کند.
روبات خانگی

روبات‌های خانگی

امسال شاهد روبات خانگی سامسونگ هم بودیم که JetBot ۹۰ AI Plus نام دارد و می‌تواند یک لیوان نوشیدنی برای شما بیاورد یا به‌عنوان یک دوربین امنیتی در خانه مشغول به گشت و گذار باشد.

سامسونگ می‌گوید این روبات را همین نیمه اول امسال عرضه می‌کند. سامسونگ البته یک نسخه جدید از روبات Bot Care خود را که اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد هم رونمایی کرده که نوعی دستیار شخصی است و می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد یا چیزی را به یادتان بیاورد.
تراشه اپل

رقیبی برای تراشه‌های جدید اپل

در نمایشگاه CES سال‌هاست نشانی از اپل نیست چراکه این شرکت رویداد‌های خود را به‌صورت مستقل برگزار می‌کند، اما رقبای اپل همواره از این نمایشگاه برای معرفی محصولاتشان استفاده می‌کنند. اینتل در این رویداد نسل دوازدهم تراشه‌های خود را که رقیبی برای تراشه‌های M۱ اپل هستند معرفی کرد.

چیپست‌هایی هیبریدی با عنوان Alder Lake که همانند تراشه‌های Lakefield در ساخت آن‌ها از روش مشابهی با فناوری Big.little شرکت ARM استفاده شده است. این امر موجب ارتقای عملکرد چیپست می‌شود و فرآیند پردازش هسته‌های چیپست به‌صورت تکی با سرعت و کارآیی بهتری صورت خواهد گرفت.

اینتل اعلام کرد از آنجا که پردازنده‌های Lakefield بیشتر با تمرکز روی محصولات موبایلی تولید شده‌اند، این تراشه‌های جدید یعنی Alder Lake بیشتر برای سیستم‌های رومیزی و همچنین پردازش‌های موبایلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته اینتل، اولین پردازنده جدید متعلق به این خانواده در نیمه دوم سال‌جاری میلادی وارد بازار خواهد شد. نسل دوازدهم چیپ‌های Alder Lake به سیستم بصری ارتقایافته جدیدی مجهز خواهند بود که با طراحی ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin) تولید خواهند شد.
پیش‌تر از این طراحی در ساخت تراشه‌های نسل یازدهم Tiger Lake اینتل استفاده شده که ترکیبی از هسته‌هایی با قدرت پردازشی بالا (Golden Lake) و هسته‌های پردازشی جدید Gracemont را در خود جای داده و می‌تواند کارآیی خوبی از خود نشان دهد.

‌می‌توان گفت تراشه‌های جدید اینتل از لحاظ طراحی مشابه تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM همانند تراشه‌های M۱ شرکت اپل که نوامبر گذشته معرفی شد، هستند. به‌نظر می‌رسد عملکرد موفق در تعبیه تراشه‌های M۱، مدیران اینتل را بر آن داشته تا با توسعه و طراحی پردازنده‌هایی با تکنولوژی مشابه، خون تازه‌ای را به رگ‌های کسب‌وکار تولید تراشه خود تزریق کنند.
یهباد

بازیگر جدید بازار پهپاد

سونی با رونمایی از پهپادی به نام Airpeak در خلال نمایشگاه CES ۲۰۲۱ خود را به‌عنوان یکی از بازیگران جدید بازار پهپاد‌ها معرفی کرد.

این پهپاد جدید از لحاظ ساختار، به‌گونه‌ای طراحی شده که از آن به‌عنوان کوچک‌ترین پهپاد با قابلیت حمل دوربین Alpha یاد می‌شود. سونی Airpeak می‌تواند برای علاقه‌مندان به تولید محتوا‌های ویدئویی و همچنین عکاسی حرفه‌ای گزینه مناسبی برای خرید باشد.

سونی هنوز اطلاعات کاملی از این محصول اعلام نکرده، اما این شرکت ژاپنی اعلام کرد که با کمک این پهپاد می‌توان از بالا، شهر را زیرنظر گرفت و عکاسی کرد.

به گفته سونی، Airpeak را می‌توان به یک دوربین تعقیب‌کننده به همراه خودروی مفهومی این شرکت به نام Vision-S که در جریان CES ۲۰۲۰ معرفی شد، مورد استفاده قرار داد. پهپاد جدید سونی از طراحی کوادکوپتری بهره می‌برد و پایه‌های فرود آن نیز در حین پرواز، جمع می‌شوند.

ورود سونی به بازار پهپاد‌ها می‌تواند جان تازه‌ای به این حوزه ببخشد چراکه درحال‌حاضر، اغلب شرکت‌ها از دوربین‌های سونی برای پهپاد‌های خود استفاده می‌کنند و حال تصمیم سونی برای عرضه پهپادی اختصاصی مجهز به دوربین‌های خود، می‌تواند زنگ خطر را برای سایر تولیدکنندگان به صدا درآورد.
زنگ در تصویری

زنگ در تصویری منطبق با دوران کرونا

زنگ در تصویری و بدون نیاز به لمس که با ایستادن نزدیک آن، به صدا درمی‌آید، از دیگر اختراعات ارائه شده در این نمایشگاه بود که با دوران کرونا نیز تناسب بسیاری دارد. شرکت «Alarm.com» زنگ تصویری جدیدی را در نمایشگاه CES ۲۰۲۱ معرفی کرد. این شرکت ادعا می‌کند این زنگ تصویری اولین زنگ تصویری تجاری است که می‌توان آن را بدون لمس استفاده کرد.
اگر به دیدار شخصی می‌روید که صاحب این زنگ موسوم به «Doorbell Video Touchless» است، برای زنگ زدن تنها کاری که باید انجام دهید این است که در یک فاصله مشخص از زنگ که توسط صاحب‌خانه تعریف شده است، قرار بگیرید که در بیشتر موارد، این به معنای ایستادن روی پادری است.

این زنگ تصویری دارای نرم‌افزاری است که شرکت سازنده ادعا می‌کند می‌تواند به سرعت و با دقت تشخیص دهد که یک نفر جلوی درب ایستاده است.

این زنگ دارای نوشته‌ای روی خود است که به بازدیدکنندگان می‌گوید نیازی به لمس دستگاه ندارند، اما «Alarm.com» و شرکای آن یک پادری جداگانه نیز به فروش می‌رسانند که دارای دستورالعمل‌های قابل مشاهده بیشتری در مورد محل استقرار و نحوه استفاده دستگاه است.

در هر صورت نیازی نیست که بازدیدکننده دستگاه را لمس کند و همچنین برای صاحب‌خانه نیازی به بیرون آمدن و ضدعفونی کردن زنگ درب نیست.

این زنگ تصویری البته غیر از قابلیت عدم نیاز به لمس، تمام ویژگی‌هایی را که از یک زنگ هوشمند انتظار می‌رود، دارد. این زنگ دارای یک دوربین داخلی با دید گسترده ۱۵۰ درجه است و فیلم‌هایی را با کیفیت Full HD با پشتیبانی از HDR ضبط می‌کند. همچنین دارای امکان دید در شب مادون قرمز برای زمانی است که فردی در شب به درب منزل می‌آید.

همچنین امکان مکالمه صوتی دوطرفه به شما امکان می‌دهد حتی وقتی در خانه نیستید با بازدیدکنندگان صحبت کنید و از طریق یک برنامه تلفن همراه و وب‌سایت Alarm.com می‌توانید به تصاویر زنده و ضبط شده دسترسی پیدا کنید. این زنگ همچنین دارای یک بخاری داخلی برای عملکرد مطلوب در ماه‌های سرد زمستان است. قیمت این زنگ هوشمند ۲۰۰ دلار تعیین شده است.
ریموت خورشیدی

ریموت‌های خورشیدی تلویزیون

تلویزیون‌های سامسونگ در سال ۲۰۲۱ دارای ریموت کنترل‌های مجهز به صفحه خورشیدی خواهند بود که با نور داخلی و خارجی شارژ می‌شوند.

شرکت سامسونگ در نمایشگاه CES ۲۰۲۱ علاوه بر مجموعه‌ای از تلویزیون‌های جدید، یک ریموت کنترل سازگار با محیط‌زیست مجهز به صفحه خورشیدی را معرفی کرده است. این کنترل از راه دور خورشیدی را می‌توان هم با نور خارجی و هم با نور فضای داخلی شارژ کرد، حتی اگر نوری وجود نداشته باشد و دو مورد قبلی کافی نیستند، از طریق یک درگاه USB معمولی قابل شارژ خواهد بود.
طبق گفته سامسونگ، این ریموت کنترل بسیار دوستدار محیط‌زیست است، زیرا ۲۴ درصد از ۳۱ گرم پلاستیک مورد استفاده در آن از «پلی‌اتیلن ترفتالات» بازیافتی ساخته شده است. این شرکت می‌گوید که این کنترل از راه دور خورشیدی کمک می‌کند تا از هدر رفتن ۹۹ میلیون باتری طی هفت سال‌جلوگیری شود.

مطمئنا می‌توان استفاده از باتری‌ها را در درجه اول با استفاده از باتری‌های قابل شارژ کاهش داد، اما این کنترل از راه دور خورشیدی وابستگی به باتری‌ها را از آن هم بیشتر کاهش می‌دهد. شرکت سامسونگ گفته است که در سال ۲۰۲۱ همچنین اقدام به افزایش بسته‌بندی‌های سازگار با محیط زیست می‌کند. این ریموت کنترل خورشیدی با تمام تلویزیون‌های سامسونگ در سال ۲۰۲۱ ارائه می‌شود.
مسواک هوشمند

مسواک هوشمند فیلیپس

شرکت «فیلیپس» در نمایشگاه CES ۲۰۲۱ از مسواک هوشمند جدیدی موسوم به «Sonicare ۹۹۰۰ Prestige» رونمایی کرده است که به‌طور خودکار حالت مناسب را برای کاربر انتخاب می‌کند و با سبک و نحوه مسواک زدن فرد هماهنگ می‌شود.
در نمایشگاه CES ۲۰۲۱ شرکت «فیلیپس» مسواک پرچمدار جدیدی را معرفی کرد که امیدوار است در برابر رقبایی نظیر شرکت «Oral-B» سربلند شود. این شرکت می‌گوید مسواک هوشمند «Sonicare ۹۹۰۰ Prestige» جدید خود از هوش مصنوعی برای نظارت بر بهداشت دهان و دندان و سبک مسواک زدن کاربر به‌منظور محافظت بهتر از دندان‌ها در برابر پوسیدگی بهره می‌برد.
برس این مسواک هوشمند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی خود موسوم به «SenseIQ» میزان فشار وارده از طرف کاربر بر دندان‌ها را متوجه می‌شود و شدت لرزش‌ها را متناسب با آن تنظیم می‌کند. این شرکت با اشاره به اینکه طبق تحقیقات، اغلب افراد هنگام مسواک زدن فشار زیادی بر دندان‌های خود وارد می‌کنند، گفت که این مسواک هوشمند جدید برای رفع این مشکل طراحی شده است.
برس این مسواک جدید دارای یک مجموعه جدید از مو‌های زاویه‌دار است که به گفته «فیلیپس»، ۲۰ برابر پلاک‌های بیشتری را نسبت به مدل‌های موجود از بین می‌برد.

همچنین برنامه موبایلی این مسواک هوشمند، در مورد چگونگی تمیز کردن دندان‌ها به بهترین شکل ممکن راهنمایی‌هایی را به کاربران ارائه می‌دهد و هرچه بیشتر از این مسواک هوشمند استفاده شود، توصیه‌های این برنامه به کاربر شخصی‌تر می‌شود.
نرم‌افزار این مسواک هوشمند با گذشت زمان قادر به ارائه گزارش پیشرفت هفتگی، ماهانه و حتی سالانه خواهد بود. این مسواک هوشمند حتی دارای کیف مسافرتی جدید ساخته شده از چرم مجهز به درگاه USB-C مخصوص خود برای شارژ مجدد راحت‌تر است. هنوز زمان عرضه و قیمت این محصول اعلام نشده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید