بازداشتگاه صورتی؛ نیروهای پنهانی که فکر آدم را شکل می‌دهند

بازداشتگاه صورتی؛ نیروهای پنهانی که فکر آدم را شکل می‌دهند

این کتاب به تاثیر رنگ صورتی و سایر نیروای پنهانی که طرز فکر احساس و رفتار آدمی را شکل می‌دهد می‌پردازد

کد خبر : ۸۹۶۲۹
بازدید : ۳۸۱۵
نیرو‌های پنهانی که طرز فکر، احساسات و طرز فکر آدمی را شکل می‌دهند
فرادید | اغلبِ ما گمان می‌کنیم انتخاب‌هایمان در زندگی تماماً به اختیار خودمان شکل می‌گیرد؛ گمان می‌کنیم مستقل از جهان پیرامونمان می‌اندیشیم و رفتار می‌کنیم. اما رنگ‌ها حالات درونی ما را دگرگون می‌کنند؛ نام‌هایمان تا حدی سرنوشت ما را رقم می‌زنند و بر قضاوت دیگران دربارۀ ما تأثیر می‌گذارند؛ آب‌وهوای هر روز نگرش کلی ما در آن روز را جهت می‌دهد؛ و این فهرست عوامل پنهان مفصل و دراز است.

به گزارش فرادید؛ بازداشتگاه صورتی توضیح می‌دهد که چگونه محیط اطراف ما و صد‌ها عامل پنهان دیگر افکار و اعمالمان را بی‌آنکه بدانیم شکل می‌دهد. آدام آلتر برای اثبات حرف خود آزمایش‌های اعجاب‌آور بسیاری انجام داده است و آن‌ها را با زبانی ساده و گیرا و گاهی طنزآمیز توضیح می‌دهد. کتاب او هم برای تأثیر گذاشتن بر دیگران به کار می‌آید و هم برای آگاه‌شدن به اینکه چقدر تحت‌تأثیر عوامل بیرونی هستیم.

نیرو‌های پنهانی که طرز فکر، احساسات و طرز فکر آدمی را شکل می‌دهند نگاهی شگفت آور به اینکه چگونه محیط ما به طور ناخودآگاه، اما به طرز چشمگیری قضاوت‌ها و تصمیماتی را که هر روز می‌گیریم شکل می‌دهد.

اکثر ما با این اعتقاد زندگی می‌کنیم که انتخاب‌هایی که انجام می‌دهیم را کنترل می‌کنیم که فکر می‌کنیم و تقریبا مستقل از دنیای اطرافمان رفتار می‌کنیم. اما بازداشتگاه صورتی نشان می‌دهد، حقیقت این است که محیط ما، افکار و اعمالمان را به روش‌های بی شمار و بدون اجازه‌ی ما یا حتی آگاهی ما شکل می‌دهد.

آدام آلتر در کتاب بازداشتگاه صورتی مسلح به داده‌های غافلگیرکننده و مثال‌های بی پایان جذاب، به روش‌های ظریف، اما قابل توجهی که نیرو‌های خارجی بر ما تأثیر می‌گذارند پرداخته است - از جمله تأثیر رنگ بر خلق و خوی، تعصب ما به نفع نام‌هایی که با آن‌ها شناسایی می‌کنیم و این که و چگونه روز‌های آفتابی می‌تواند خوشبینی را القا کند و یا پرخاشگری را. بازداشتگاه صورتی ثابت می‌کند که حقیقت پشت احساسات و اعمال ما بسیار عمیق‌تر از انتخاب‌هایی است که هر روز به صورت عادی انجام می‌دهیم.
نیرو‌های پنهانی که طرز فکر، احساسات و طرز فکر آدمی را شکل می‌دهند بعد از یک آزمایش نتایج آزمایش‌ها به‌شدت با یکدیگر همخوانی داشت. همه آزمودنی‌ها، جز دو نفر، پس از خیره‌شدن به مقوای صورتی، قدرت کمتری داشتند و به‌ندرت در مقابل اِعمالِ فشارِ رو به پایینِ آزمایشگر مقاومت کردند. در مقابل، نگاه‌کردن به مقوای آبی، چه در مرتبهٔ اول دیده می‌شد چه در مرتبهٔ دوم، خللی در نیروی آزمودنی‌ها ایجاد نکرد. محقق این آزمایش را تکرار می‌کند و متوجه می‌شود حتی زندانی‌هایی که در اتاق‌های صورتی نگهداری می‌شوند توان کمتری برای بروز خشونت دارند، بعد از این اتفاق‌ها نویسنده به این فکر افتاد دنیای درون انسان را بررسی کند.

کتاب بازداشتگاه صورتی درباره بعد پنهان زندگی انسان نوشته شده است. اثرپذیری از دیگران همان بعدی است که نویسنده آن را هدف گرفته است. اغلب ما معتقدیم که از محیط اطرافمان اثر چندانی نمی‌پذیریم؛ همچنین از اثری که بر دیگران می‌گذاریم هم اطلاعات کافی نداریم.

بازداشتگاه صورتی همین اصل مهم اثرپذیری را با زبانی جذاب و زیبا به مخاطب یادآوری می‌کند. در پشت جلد کتاب، تعریف خوبی از این کتاب ارائه شده است که خواندن آن چیستی کتاب را برای مخاطب روشن‌تر می‌کند:

اغلب ما گمان می‌کنیم انتخاب‌هایمان در زندگی تماما به اختیار خودمان شکل می‌گیرد؛ گمان می‌کنیم مستقل از جهان پیرامونمان می‌اندیشیم و رفتار می‌کنیم. اما رنگ‌ها حالات درونی ما را دگرگون می‌کنند؛ نام‌هایمان تا حدی سرنوشت ما را رقم می‌زنند و بر قضاوت دیگران درباره ما تاثیر می‌گذارند؛ آب و هوای هر روز نگرش کلی ما در آن روز را جهت می‌دهد، و این فهرست عوامل پنهان مفصل و دراز است.
نیرو‌های پنهانی که طرز فکر، احساسات و طرز فکر آدمی را شکل می‌دهند
کتاب بازداشتگاه صورتی نوشته آدام آلتر است که با ترجمه هوشمند دهقان منتشر شده است. این کتاب به تاثیر رنگ صورتی و سایر نیروای پنهانی که طرز فکر احساس و رفتار آدمی را شکل می‌دهد می‌پردازد. «بازداشتگاه صورتی» از پرفروش‌های نیویورک تایمز است. این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم روان‌شناسی و شناخت روان انسان پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب

نیرو‌های پنهانی که طرز فکر، احساسات و طرز فکر آدمی را شکل می‌دهند
هر نامی با باروبندیلی جمعیت‌شناسیک همراه است: سن و سال صاحبِ نام، جنسیت، قومیت و سایر مؤلفه‌های شخصی. فی‌المثل اسم دوروتی را در نظر بگیرید. تصور کنید دارید درِ منزل را به روی غریبه‌ای به نام دوروتی می‌گشایید. انتظار دارید که دوروتی چه جور آدمی باشد؟
اول از همه، دوروتی بیشتر احتمال دارد که خانمی مسن باشد و نه یک زن جوان. در سال‌های ۱۹۲۰، دوروتی دومین نام محبوبِ دخترانه بود و از هر صد دختری که در خلال این دهه به دنیا می‌آمد چهارده نفر دوروتی نامیده می‌شد. لشکر دوروتی‌ها اکنون به نودسالگی پا گذاشته‌اند. برعکس، در میان نام‌هایی که در قرن بیست‌ویکم بر نوزادان دختر گذاشته می‌شود تقریباً از دوروتی اثری نیست.
عکس این قضیه در مورد نام اِیْوا صادق است که پیش از سدهٔ بیست‌ویکم تقریباً خبری از آن نبود، ولی در آخرین سرشماری آمریکا نامی متداول بوده است. گذشته از سن و سال، نام‌ها اطلاعاتی قومی، ملی و اجتماعی‌اقتصادی را می‌رسانند. بر اساس نرخ میانگین، کسانی که نامشان دوروتی و ایواست به احتمال قوی سفیدپوست هستند؛ فرناندا احتمالاً اسپانیایی و آلیا سیاه‌پوست است.

درباره نویسنده

نیرو‌های پنهانی که طرز فکر، احساسات و طرز فکر آدمی را شکل می‌دهند
آدام آلتر (Adam Alter) نویسنده جوان و متولد سال ۱۹۸۹ میلادی است. او مدرک دکتری روانشناسی خود را از دانشگاه پرینستون دریافت کرده است. آلتر در حال حاضر هم به‌عنوان نویسنده و سخنران و هم به‌عنوان استاد دانشگاه فعالیت می‌کند. او در دانشکده بازرگانی استرن در دانشگاه نیویورک مشغول به تدریس است.

یکی از معروف‌ترین سخنرانی‌های آدام در سال ۲۰۱۷ و در برنامه ساعت خبری در شبکه پی‌بی‌اس پخش شد. این سخنرانی درباره علت اعتیادپذیری شدید گوشی‌های هوشمند و ضرورت کاهش استفاده از آن بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید