باتری خودگرمایشی؛ انقلابی بزرگ در خودرو‌های برقی

باتری خودگرمایشی؛ انقلابی بزرگ در خودرو‌های برقی

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی پن، نوعی باتری خودگرمایشی ابداع کرده است که به‌منظور بهینه‌سازی و کارایی انتقال شارژ الکتریکی، می‌تواند به‌سرعت تا ۶۰ درجه گرم شود.

کد خبر : ۸۹۸۴۴
بازدید : ۹۲۹۷
باتری خودگرمایشی
باتری‌های جدید با قابلیت شارژ سریع به اضطراب «کم آوردن شارژ» هنگام رانندگی با خودرو‌های برقی خاتمه می‌دهند

به گفته پژوهشگران، نوع جدید باتری خودرو‌های برقی که با ۱۰ دقیقه شارژ شدن می‌تواند برای پیمودن مسیری ۴۰۰ کیلومتری کافی باشد، به هراس و اضطراب تمام شدن باتری هنگام رانندگی خاتمه خواهد داد.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی پن، نوعی باتری «خودگرمایشی» ابداع کرده است که به‌منظور بهینه‌سازی و کارایی انتقال شارژ الکتریکی، می‌تواند به‌سرعت تا ۶۰ درجه گرم شود. روش خودگرمایی با استفاده از فناوری‌های موجود توسعه پیدا کرده است و می‌تواند وزن و حجم و قیمت باتری خودرو‌های برقی تجاری را به‌میزان چشمگیری کاهش دهد.

چائو یانگ وانگ، استاد مهندسی شیمی و مدیر مرکز موتور‌های الکتروشیمیایی در دانشگاه پن، می‌گوید: «ما یک باتری فوق‌العاده هوشمند به‌منظور تولید در مقیاس انبوه برای خودرو‌های برقی ساخته‌ایم که با قیمت خودرو‌های با موتور احتراق داخلی، برابری می‌کند.
با وجود این باتری، دیگر اضطراب «کم آوردن شارژ» وجود ندارد و این باتری بسیار مقرون‌به‌صرفه است. قابلیت شارژِ سریع به ما این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی از تمام شدن شارژ، ابعاد باتری را کوچک‌تر طراحی کنیم.»

این یکی از چندین تلاش پیگیری‌شده در جهان در راستای دستیابی به این هدف است. مسئله‌ای که باعث شده است تا محققان از آن به‌عنوان «جام مقدس شام آخر» باتری‌ها یاد کنند (کنایه از چیزی که دستیابی به آن بسیار دشوار است).

در ماه اکتبر سال گذشته، تیمی از مهندسان دانشگاه علم و تکنولوژی چین (USTC) ادعا کرده بود به روشی دست یافته است که می‌تواند بُرد خودرو‌های برقی را با یک شارژ ۱۰ دقیقه‌ای، به ۵۰۰ کیلومتر برساند. هنشینگ جی، استاد دانشگاه علم و تکنولوژی چین در آن زمان اعلام کرده بود: «تلفیق انرژی بالا، سرعت شارژ بالا و قابلیت نگه داشتن طولانی شارژ، جام مقدس در تحقیقات مربوط به باتری‌ها محسوب می‌شود.»

باتری آن‌ها قادر بود تا ۸۰ درصد از ظرفیت خود را طی ۱۰ دقیقه بازیابی کند؛ هرچند که هنوز به قابلیت تولید انبوه نرسیده است. باتری‌های تجاری کنونی برای خودرو‌های الکتریکی، از قبیل باتری‌های لیتیوم-یونی خودرو‌های تسلا، قابلیت پیمودن مسیری ۵۰۰ کیلومتری را دارند، اما بسته به این که از چه سیستمی استفاده می‌شود، شارژ باتری ممکن است از یک ساعت تا یک روز، دوام بیاورد.

در مراسم رونمایی از باتری تسلا در سال گذشته، ایلان ماسک، مدیر تسلا، از یک باتری جدید مارپیچی رونمایی کرد که انقلابی بزرگ در میزان ذخیره انرژی برای باتری‌ها به‌شمار می‌رفت. به گفته مدیر تسلا، این پیشرفت به شرکت تسلا امکان می‌دهد تا بتواند طی سال‌های آینده خودرو‌های برقی ۲۰هزار دلاری تولید کند؛ هرچند که طراحی جدید، برای مدت زمان لازم برای شارژ، کاهش چشمگیری نشان نمی‌دهد.

دپارتمان انرژی ایالات‌متحده و تیم تحقیقاتی دانشگاه پن از پژوهش اخیر که در این هفته در مجله علمی نیچر انرژی منتشر شده است، حمایت کرده‌اند؛ به این امید که این محصول، طی سال‌های آینده به تولید انبوه برسد. پروفسور وانگ می‌گوید:
«من بسیار خوشحالم که ما سرانجام آن باتری را که به سود بازار عمده مصرف‌کنندگان خواهد بود پیداکرده‌ایم. ما می‌خواهیم تغییری در محیط زیست ایجاد کنیم، نه این‌که فقط خودرو‌های لوکس تولید کرده باشیم؛ این که هرکسی توان خرید خودروی برقی را داشته باشد.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید