ماجرای شکنجه مددجویان در کمپ ترک اعتیاد شیراز

ماجرای شکنجه مددجویان در کمپ ترک اعتیاد شیراز

اینجا جهنم نیست. اینجا کمپ ترک اعتیادی در شیراز است. مددجویان را شکنجه می‌کنند، اما دلیلش مشخص نیست. همه آن‌ها را در سرمای زمستان کنار استخر به صف کشیده‌اند. یکی دارد کتک می‌خورد، چند نفر دیگر هم در آب یخ‌زده پرت‌می‌شوند.

کد خبر : ۹۰۰۳۵
بازدید : ۱۳۲۹۷
کمپ ترک اعتیاد

صدای فریاد در همان چند ثانیه اول فیلم، خبر از یک کلیپ غم‌انگیز می‌دهد. همه جا تاریک است. استخری بزرگ در میان حیاطی قدیمی و تاریک؛ استخری که حتی تماشای آن هم سرما را به جان استخوان‌ها می‌اندازد. اما همان لحظه مردی را داخلش انداخته‌اند.

مردی با لباس راحتی. وقتی دوربین جلوتر می‌رود، مشخص می‌شود که دو نفر دیگر هم داخل آب هستند. آبی که از شدت سرما روی سطحش یخ بسته است. کمی آن‌طرف‌تر صدای ناله می‌آید. دوربین آنجا را نشان می‌دهد. مردی در تاریکی شب با چوب درحال کتک‌خوردن است.

اینجا جهنم نیست. اینجا کمپ ترک اعتیادی در شیراز است. مددجویان را شکنجه می‌کنند، اما دلیلش مشخص نیست. همه آن‌ها را در سرمای زمستان کنار استخر به صف کشیده‌اند. یکی دارد کتک می‌خورد، چند نفر دیگر هم در آب یخ‌زده پرت‌می‌شوند.
چند ثانیه بعد دوربین مردی را نشان می‌دهد که با سختی سعی دارد خودش را از آب بیرون بکشد، اما مردی دیگر اجازه این کار را به او نمی‌دهد. او خودش را به لبه استخر گرفته و با دستانش سعی دارد که دوباره درون آب پرت نشود.

۱۱۴ ثانیه فیلم، یک پرونده مخوف و ترسناک را پیش‌روی دستگاه قضائی شیراز قرار داد. با انتشار این فیلم از شکنجه و آزار افراد تحت درمان در مرکز ترک اعتیاد در شیراز، بهزیستی اعلام کرد که مرکز را تعطیل و عوامل رفتار غیرانسانی را دستگیر کرده است.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. این پرونده درنهایت به یک پرونده جنایی تبدیل شد، چراکه روز جمعه، خبر مرگ یکی از معتادان بستری در کمپ ترک اعتیاد منتشر شد. با مرگ این مددجود، با ورود دستگاه قضائی شیراز تحقیقات در این خصوص آغاز شد.

پیگیری جدی بهزیستی شیراز

به کار بردن الفاظی رکیک و تهدید افراد تحت درمان در این مرکز، بخش دیگری از رفتار غیرانسانی کارکنان این مرکز درمان اعتیاد است. انتشار این فیلم در شبکه‌های مجازی واکنش‌های کاربران بسیاری را در پی داشت. تا جایی که منجر به اقدام بهزیستی شیراز و تعطیلی این مرکز شده است.

این مرکز ترک اعتیاد در قلات بهزیستی استان فارس بود که پس از فاش‌شدن راز مخوف این مرکز، بهزیستی به صورت جدی پیگیری موضوع را انجام داد.

تشکیل جلسه فوق‌العاده و رؤیت فیلم مذکور، تخلیه، پلمپ و بازداشت متهمان با دستور مقام قضائی، انتقال فوری بیماران مرکز متخلف به سایر مراکز اقامتی میان مدت از اقدامات بهزیستی شیراز است.

مسئولان بهزیستی شیراز جلسه اضطراری با حضور معاون دادستان با مسئولان کمپ‌های خصوصی تشکیل دادند. این جلسه برای ارایه تذکرات لازم مبنی بر لزوم رعایت جدی همه شیوه‌نامه‌های درمانی در مراکز اقامتی و پیشگیری از بروز حوادث مشابه بود.

برگزاری اضطراری کمیسیون نظارت ماده ۲۶ در راستای بررسی و مجازات مورد اخیر و پیشگیری از بروز موارد مشابه در آینده، تنظیم شکایت حقوقی از سوی اداره کل بهزیستی استان فارس و پیگیری جدی جهت برخورد قضائی با مسببان از دیگر اقدامات بهزیستی بود.
دستگیری صاحبان کمپ

بازداشت مسئولان کمپ

در ادامه سیدمصصفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس از تشکیل پرونده قضائی در این خصوص خبر داد.

او گفت: «پس از وقوع این حادثه پرونده در شعبه ویژه قتل استان مفتوح و تحقیقات در این خصوص آغاز شده است. در همین راستا پنج نفر از مسئولان کمپ یادشده بازداشت شدند. همچنین کمپ مورد نظر با دستور قضائی پلمپ شده و هرگونه اظهارنظر نهایی منوط به اعلام نظر پزشکی قانونی درخصوص علت اصلی مرگ فرد یادشده است.»

مورد مشابه

این تنها مورد مرگبار در کمپ‌های ترک اعتیاد نیست. تیرماه امسال بود که موردی مشابه در پایتخت رخ داد. ساعت ۸ شب پانزدهم تیرماه بود که مأموران کلانتری ۱۴۳ امامزاده داوود در جریان یک مرگ مشکوک در کمپ ترک اعتیاد قرار گرفتند.
با حضور تیم جنایی در سالن کمپ آن‌ها با جسد پسر سی‌ویک ساله درحالی مواجه شدند که مورد شکنجه قرار گرفته بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که کمپ در اختیار دو برادر به نام‌های بابک و بهرام است. دو برادر در تحقیقات اولیه مدعی شدند که پسر جوانی، روز قبل یعنی چهاردهم تیر در کمپ پذیرش شده و قبل از پذیرش این جراحات را داشته است.

اما در ادامه بررسی‌های میدانی مشخص شد که پسر جوان به دستور صاحبان کمپ و توسط معتادانی که در آنجا نگهداری می‌شدند، مورد شکنجه قرار گرفته است. در ادامه تحقیقات دو برادر تحت بازجویی قرار گرفتند. یکی از آن‌ها به مأموران گفت: «من خودم معتاد بودم، اما ترک کردم، بعد هم تصمیم گرفتم کمپ ترک اعتیاد تأسیس کنم.
۱۲‌سال قبل کمپ را تأسیس کردم و از حدود سه‌سال قبل نیز این کمپ را در اختیار گرفتم. روز حادثه من داخل کمپ نبودم. زمانی که آمدم، دیدم چند نفر از معتادان کمپ دور شایان جمع شده‌اند و او را کتک می‌زنند. اعتراض کردم. بعد آن‌ها شایان را به حمام بردند. من هم دوباره بیرون رفتم. وقتی برگشتم دیدم حال شایان بد شده است و فورا با اورژانس تماس گرفتم.»

در ادامه، ۹ مرد جوان در رابطه با شکنجه‌های مرگبار بازداشت شدند. آن‌ها مدعی شدند که این شکنجه‌ها را به دستور صاحبان کمپ انجام داده‌اند.

مرگ در استخر کمپ

بیست‌وسوم خرداد سال ۹۱ نیز ماجرایی وحشتناک در کمپ ترک اعتیاد در کرج رخ داد. در این پرونده نیز مردی در استخر آب کمپ غرق شد. پسر سی ساله‌ای که پیش از مردن در آب استخر، به طرز فجیعی شکنجه شده بود. او در اثر ضربه به سر و شکستگی جمجمه و خونریزی مغزی جان باخته بود. تحقیقات اولیه نشان داد که دو نفر از کارکنان کمپ ساعتی قبل از مرگ این جوان با او درگیر شده بودند.

آن‌ها اعتراف کردند که قصد کشتن نداشته‌اند، اما در جریان درگیری او به داخل استخر افتاده است. آن‌ها به پرداخت دیه محکوم شدند. درنهایت نیز شهریور امسال توانستند با چشم‌پوشی اولیای‌دم از دریافت دیه کامل، مبلغی از دیه را بپردازند. آن‌ها پس از محاکمه از جنبه عمومی از زندان آزاد خواهند شد.
۰
نظرات بینندگان
  • سید ابراهیم ارسالی در

    مسولان بدبخت کمپ عقده ای هستند.هم اینکه نباید اجازه داده بشه هر کس از راه پیدا شد بیاد یجا مرغ دونی اجاره کنه و کمپ ترک اعتیاد به راه بندازه.جالبه هم از بیمار پول دریافت میکنندو هم شکنجه میکنند..خیلی عقده از هستند نسولین کمپ ها خودشونو و مقامشونو خیلی دست بالا میگیرن و خدا دونست به این جور آدما شاخ نداد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید