خطر مرده‌زایی در ماه‌های آخر بارداری

خطر مرده‌زایی در ماه‌های آخر بارداری

مرده‌زایی‌ها نشانه از آن است که نوزاد دچار فقر اکسیژن شده است و یافته‌ها اکنون نشان می‌دهند که وضعیت خوابیدن مادران در میزان اکسیژنی که نوزادان دریافت می‌کنند اثر دارد.

کد خبر : ۹۰۱۴۵
بازدید : ۱۱۳۷۸
به‌پشت خوابیدن در ماه‌های آخر بارداری خطر مرده‌زایی را افزایش می‌دهد
فرادید | زمانی در دوران بارداری فرا می‌رسد که مادرانِ آینده هر لحظه اشتیاقشان برای از راه رسیدن نوزادشان بیشتر می‌شود.

فرادید به نقل از میل‌آنلاین نوشت، اما اکنون کارشناسان هشدار داده‌اند که خوابیدن بروی پشت در ۳‌ماه آخر بارداری می‌تواند به نوزادان متولدنشده آسیب وارد کند.

آن‌ها می‌گویند این حرکت ممکن است جریان خون به نوزاد را که از طریق بند ناف در رحم صورت می‌گیرد تا ۱۱ درصد کاهش دهد. به زنان توصیه می‌شود که در ۳‌ماه آخر بارداری به پهلو بخوابند تا خطر مرده‌زایی را کاهش دهند.

در یک مطالعه از ۲۲‌زن خواسته شد تا برای ۲۰ تا ۲۵‌دقیقه در دستگاه ام‌آر‌آی به پشت بخوابند. این کار به طور متوسط جریان خون به بند ناف را تا ۱۱.۲‌درصد کاهش داد. اکسیژنی که نوزادان به طور معمول در رحم مادر دریافت می‌کنند در وضعیت خوابیدن مادران به پشت تا ۶‌درصد کمتر از زمانی است که آن‌ها به پهلو می‌خوابند.

پزشکان می‌گویند بسیاری از مرده‌زایی‌ها نشانه از آن است که نوزاد دچار فقر اکسیژن شده است و یافته‌ها اکنون نشان می‌دهند که وضعیت خوابیدن مادران در میزان اکسیژنی که نوزادان دریافت می‌کنند اثر دارد.

پروفسور آنا دیوید، از دانشگاه کالج لندن و نویسنده ارشد مطالعه‌ای که با همکاری انگلستان و نیوزلند انجام شده است، می‌گوید، این «یافته‌ها ممکن است تا حدی توضیح دهند که چرا برخی از زنان که ظاهراً سالم هستند و نوزادانی با سایز نرمال دارند، ناگهان دچار مرده‌زایی می‌شوند.»

«این یافته‌ها هشدار می‌دهند که پیام نخوابیدن به پشت در ماه‌های آخر بارداری باید به تمام زنان برسد.» زنانی که به پشت می‌خوابند به رگی که خون را از قلب به اندام‌های تحتانی حمل می‌کند فشار وارد می‌کنند. این باعث می‌شود که قلب خون کمتری را پمپاژ کند و خون غنی‌از‌اکسیژن کمتری به نوزاد منتقل شود.

کارشناسان بهداشتی توصیه می‌کنند که مادران باردار در سه‌ماهه آخر بارداری به پهلو بخوابند و اگر ناگهان از خواب بیدار شدند و خود را در وضعیت دیگری دیدند نگران نشوند، در همان لحظه وضعیت خود را تغییر دهند و دوباره به پهلو برگردند.

به زنان توصیه شده که روی پهلوی چپ بخوابند، زیرا این کار به کلیه‌ها کمک می‌کند تا از شر مواد و مایعات زائد خلاص شوند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که هر دو طرف به اندازه هم دارای فایده است.

چند توصیه برای ماندن روی پهلو به زنان بادار می‌شود؛ برای مثال می‌توانند چند بالش را در پشت خود بگذارند تا مانع از چرخیدن آن‌ها به پشت شود یا موهایشان را پشت سر ببندند تا خوابیدن به پشت را برایشان سخت کند.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید