تشخیص زود هنگام کرونا با اپل واچ

تشخیص زود هنگام کرونا با اپل واچ

در این پژوهش که نتایج آن در نشریه علمی تحقیقات پزشکی منتشر شده، چند صد عضو کادر درمان در بیمارستان مونت‌سینا در منهتن که از ساعت مچی هوشمند اپل استفاده می‌کردند، تحت نظر گرفته شدند.

کد خبر : ۹۰۵۱۱
بازدید : ۹۸۴۱
ساعت هوشمند اپل

محققان در آمریکا دریافته‌اند که ساعت مچی هوشمند اپل می‌تواند یک هفته پیش از بروز علائم بیماری کووید-۱۹، ابتلای فرد به این بیماری را تشخیص دهد. پژوهشگران در بیمارستان مونت‌سینا در نیویورک طی این مطالعه بر این پرسش متمرکز بودند که آیا دستگاه‌های سنجش خودکار سلامت می‌توانند ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را پیش از بروز علائم تشخیص دهند یا نه؟

در این پژوهش که نتایج آن در نشریه علمی «تحقیقات پزشکی» منتشر شده، چند صد عضو کادر درمان در بیمارستان مونت‌سینا در منهتن که از ساعت مچی هوشمند اپل استفاده می‌کردند، تحت نظر گرفته شدند.

محققان تغییرات ظریف تغییرات ضربان قلب شرکت‌کنندگان در این آزمایش را، که توسط ساعت مچی اپل اندازه‌گیری می‌شد، به دقت زیر نظر گرفتند و دریافتند حدود یک هفته قبل از این که یکی از این اشخاص بیمار شود، الگو‌های مشابهی در بی‌نظمی ضربان قلب تکرار می‌شود.

تشخیص زودهنگام بیماران مبتلا به کووید-۱۹ از روی تغییرات ضربان قلب (HRV) از این جهت مهم است که بیمار در زمانی که به ظاهر بدون علائم است می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند. در نتیجه کادر درمان هرچه سریع‌تر متوجه ظهور بیماری شوند، زودتر می‌توانند از سرایت بیشتر آن جلوگیری کنند.

زهی فیاد، از پزشکان این تحقیق، در این باره در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «این فناوری به ما اجازه می‌دهد تا وضعیت سلامتی فرد را ردگیری و پیش‌بینی کنیم، بلکه کمک می‌کند بتوانیم به موقع و از راه دور وارد عمل شده و مداخله‌ای موثر انجام دهیم. امری که برای مبارزه موثر با همه‌گیری ضروری است».

تیم‌های تحقیقاتی دیگری هم‌زمان در حال پژوهش بر دستگاه‌های پوشیدنی سنجش سلامتی نظیر Fitbits و Garmin هستند تا دریابند آیا آن‌ها نیز می‌توانند در تشخیص زودهنگام مریضی موثر باشند یا نه.

پژوهشگران پیشتر گفته بودند مچ‌بند دیجیتالی شرکت فنلاندی Oura، که به طور گسترده‌ای توسط بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال در لیگ ان‌بی‌ای آمریکا استفاده می‌شوند، می‌تواند تا سه روز قبل از بروز علائم وجود بیماری کووید-۱۹ را تا ۹۰ درصد تشخیص می‌دهد.

هرچند مطالعات تازه توانسته است در درک بهتر عملکرد بیماری به محققان کمک کند، با این حال پژوهشگران می‌گویند هنوز برای نتایج دقیق‌تر و رسمی نیاز به مطالعات بیشتر است.

بیماری کووید-۱۹ تا کنون حدود ۱۱۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان دستکم ۲ میلیون و سیصد هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
منبع: یورونیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید