راز مرگ فرعون مصری؛ تائو دوم اعدام شد

راز مرگ فرعون مصری؛ تائو دوم اعدام شد

از متداول‌ترین تئوری‌ها در مورد مرگ تائوی دوم این است که پادشاه هیکسوس شخصا به دست خود او را کشته است یا اینکه این فرعون در خواب و با خیانت اطرافیان غافلگیر شده است.

کد خبر : ۹۰۷۹۷
بازدید : ۱۵۵۳۷
مومیای کشف شده از تائوی دوم

تائو دوم فرعونی است از دودمان هفدهم در دوره دوم میانی مصر. پژوهشگران از بررسی مومیایی این فرعون نتیجه می‌گیرند که او در سن ۴۰ سالگی کشته شده. یافته‌های جدید نشان می‌دهند که فرعون نامدار در نوعی مراسم اعدام کشته شده است.

فرعون تائو دوم (سِقِنِن‌رَع تائو دوم) بر پایه تازه‌ترین یافته‌های پژوهشگران و باستانشناسان در دوره دوم مصر میانی به دست دشمنان خود اعدام شده است.

بر پایه گزارش موزه آثار باستانی مصر که با استناد به تحقیقی جدید منتشر شده، سقنن‌رع تائو دوم ابتدا در میدان نبرد دستگیر و سپس در نوعی مراسم اعدام کشته شده است. بررسی مومیایی این فرعون که بیش از ۳۶۰۰ سال قدمت دارد، با سی‌تی‌اسکن و تصاویر سه بعدی، پایه و أساس یافته‌های این یافته‌های تازه توسط یک باستان‌شناس و یک رادیولوژیست مصری از دانشگاه قاهره است.

نتایج تحقیق این پژوهشگران مصری در مجله Frontiers of Medicine به چاپ رسیده است. تائو دوم (سِقِنِن‌رَع تائو دوم) فرعونی است از دودمان هفدهم در دوره دوم میانی مصر (۱۶۲۵ تا ۱۵۴۹ قبل از میلاد مسیح) که مصریان را وارد نبردی سخت با هیکسوس‌ها کرد.

هیکسوس‌ها مردمانی سامی‌تبار بودند که به عنوان نخستین قدرت بیگانه در بخش شرقی دلتای نیل ظهور کردند و دوره میانه دوم را در مصر باستان بنیاد نهادند.

جمجه تائوی دوم
تصویر تازه‌ای که وزرات گردشگری و آثار باستانی مصر از جمجمه تائو دوم منتشر کرده است

برای تحقیق تازه روی مومیایی تائو دوم، زخم‌های مومیایی فرعون با سلاح‌های جنگی آن زمان مقایسه شد که مردمان هیسکوس در اختیار داشتند. در این مطالعه پژوهشگران به ویژه روی تغییراتی تمرکز کردند که به هنگام مومیایی کردن جسد با دقت زیاد پر و پوشانده شده بود.

محققان مصری از این مطالعات نتیجه گرفتند که تائو دوم هنگام مرگ تقریبا ۴۰ ساله بوده است.

ده‌ها سال است که مصرشناسان می‌خواهند چگونگی و علت مرگ فرعون را در یابند. این مومیایی در پایان قرن ۱۹ میلادی پیدا شد و هم اکنون در قاهره نگهداری می‌شود. محققان از مدت‌ها پیش به جراحات شدید در ناحیه سر فرعون پی برده بودند و از دهه ۱۹۶۰ میلادی این زخم‌ها را با روش تصویربرداری پزشکی بررسی کردند.

از متداول‌ترین تئوری‌ها در مورد مرگ تائوی دوم این است که پادشاه هیکسوس شخصا به دست خود او را کشته است یا اینکه این فرعون در خواب و با خیانت اطرافیان غافلگیر شده است.

اما از آنجا که دست‌های مومیایی تغییر شکل داده‌اند، پژوهشگران نتیجه می‌گیرند که دست‌های او را هنگام اجرای مراسم اعدام احتمالا از پشت بسته بوده‌اند.

هرچند گفته می‌شود که تائو دوم به دست هیسکوس‌ها کشته شده که نیرو‌های بیگانه اشغالگر به شمار می‌آمدند، اما دو فرزند این فرعون یعنی کاموسه و اهموسه به نبرد با هیسکوس‌ها ادامه دادند. با آغاز پادشاهی اهموسه اخراج هیکسوس‌ها از مصر نهایی و سرزمین مصر دوباره یکپارچه شد.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید