جنجال عوارض کرونا؛ آیا واکسن کرونا عقیم می‌کند؟

جنجال عوارض کرونا؛ آیا واکسن کرونا عقیم می‌کند؟

از زمانی که دانشمندان درحال تلاش برای ساخت واکسن کرونا بودند شایعاتی درمورد زدن یا نزدن این واکسن و همچنین عواقب ناشی از تزریق آن در سراسر جهان پخش شده بود که یکی از شایعات گسترده در مورد واکسن کرونا این بود که تزریق واکسن می‌تواند باعث ناباروری شود.

کد خبر : ۹۰۹۴۹
بازدید : ۱۲۴۳۲
جنجال عوارض کرونا؛ آیا واکسن کرونا عقیم می‌کند؟
فرادید | با دسترسی بیشتر افراد در سراسر جهان به واکسن‌های ویروس کرونا، سوالات بسیاری همچون آیا این واکسن تاثیر دارد؟ آیا عوارض جانبی ایجاد خواهد شد؟ آیا بعد از واکسن زدن نیاز به استراحت دارم؟ آیا واکسن کرونا باعث ایجاد ناباروری در زنان و مردان می‌شود؟ به وجود آمده است.

طبق گفته‌های لیانا ون، پزشک اورژانس و استاد ویزیتور دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جورج واشنگتن، علائمی که ممکن است پس از تزریق واکسن در افراد به وجود آید در یکی از دو دسته عوارض جانبی ایجاد می‌کنند. اول، آن‌ها می‌توانند در محل تزریق، درد، قرمزی و تورم بیشتری داشته باشند. دوم، می‌توانند علائمی سیستمیک داشته باشند، به این معنی که آن‌ها چیزی را در سراسر بدن احساس می‌کنند.



همچنین، افرادی که واکسن را تزریق می‌کنند ممکن است دچار سردرد، تب، خستگی و درد‌های عضلانی شوند و این عوارض می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد و معمولاً پس از یک روز از بین می‌رود. بیشتر افرادی که این علائم را دارند، آن‌ها را ناراحتی جزئی می‌دانند. آن‌ها می‌توانند به محل کار خود بروند و روز خود را سپری کنند. برخی از افراد ممکن است علائم را کمی بیشتر احساس کنند.

استراحت معمولاً از علائم مراقبت می‌کند و افراد همچنین می‌توانند از ایبوپروفن یا تایلنول برای کمک به درد و تب استفاده کنند.

جنجال عوارض کرونا؛ آیا واکسن کرونا عقیم می‌کند؟
عوارض واکسن کرونا چیست؟

به گزارش فرادید، تیم «زوئی» در کینگز کالج لندن مطالعاتی بر روی افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده اند انجام داده و گفته اند که ۳۷ درصد افراد بعد از تزریق دوز اول نوعی عارضه جانبی موضعی همچون درد یا ورم را در محل تزریق تجربه کرده بودند. شماری از آن‌ها نیز بعد از تزریق دوم به ۴۵ درصد رسید. اما ۱۴ درصد از این افراد یک عارضه جانبی در تمام بدن مانند تب، درد یا لرز را طی مدت هفت روز بعد از دریافت دوز اول تجربه کردند که شمار آن‌ها بعد از تزریق دوم به ۲۲ درصد رسیده بود که خوشبختانه این عوارض بعد از چند روز برطرف شد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که کلیه کارآزمایی‌های پزشکی و تجربه‌ها در جهان واقعی خبر از ایمن و موثر بودن این واکسن داده اند. البته برخی از پزشکان معتقدند افرادی که سابقه بروز آلرژی جدی بعد از دریافت واکسن را دارند نباید واکسن فایزر یا واکسن مشابه مدرنا را تزریق کنند، چرا که شمار کوچکی از کسانی که این واکسن را دریافت کرده اند به علت آلرژی شدیدی که داشته اند به مداوا نیاز پیدا کرده اند.

براساس گزارش ها، در بین دریافت کنندگان واکسن کرونا تعدادی عوارض جانبی بروز کرده که در اساس همان‌هایی هستند که ممکن است در تزریق واکسن‌های دیگر نیز ایجاد شوند. این عوارض جانبی همانند دیگر عوارضی که گفته شد می‌توانند احساس درد در محل تزریق واکسن، تب یا سر درد خفیف، یا احساس خستگی و درد در مفاصل و ماهیچه‌ها باشند.

کریستوف اشپشت، پزشک و متخصص بیماری‌های گرمسیری در مصاحبه‌ای که با شبکه ان‌تی‌وی درباره برخی واقعیت‌ها و افسانه‌های مطرح در مورد واکسن کرونا انجام داده بود اعلام کرد: «عوارض جانبی خفیف می‌تواند تحت شرایطی وضعیت جسمی نامناسب افراد سالمند یا کسانی با سیستم دفاعی ضعیف به دلیل ابتلا به بیماری‌های متعدد را تشدید کند و در موارد استثنایی به مرگ آن‌ها منجر شود.»

در آزمایش بالینی مرحله سوم واکسن کرونا، بسیاری افراد درد در محل تزریق را تجربه کرده بودند، به طور مشخص باید گفت که ۶۶ تا ۸۳ درصد افراد مورد مطالعه این درد را تجربه کردند. البته بسیاری از آن‌ها نیز از خستگی و سردرد، کوفتگی عضله و یا لرزه اعلام ناراضایتی کرده اند که ۱۱ درصد آن‌ها افراد مسن و ۱۶ درصد دیگر جوان‌ها بودند که تب کردند.

علاوه بر این عوارض مواردی ویژه در بریتانیا و امریکا نیز مشاهده شده‌اند که باید یادآور شد در آلاسکا، فردی بلافاصله پس از تزریق، دچار شوک آنافیلاکتیک یا حساسیت حاد شده است. ۲ الی ۵ درصد مردم جهان آنافیلاکسی را در مقاطعی از زندگی تجربه خواهند کرد که این مورد خاص ترشح به واسطه پروتئین از انواع خاصی از گلبول‌های سفید خون مربوط است.

فرد مورد اشاره در آلاسکا، سابقه بیماری یا آلرژی ندارد، اما دچار تنگی نفس حاد و سرخی شدید پوست می‌شود. در انگلستان نیز دو نفر واکنش مشابهی داشته اند، درواقع کمی بعد از تزریق واکسن فایزر، واکنش‌های آلرژیک حاد در آن‌ها بروز می‌کند، اما تفاوت در این است که هر دو نفر در پرونده طبی خود سابقه حساسیت دارند. بعد از این تجربه، به افراد آلرژیک توصیه شد که هنگام واکسن زدن، سرنگ آدرنالین همراه آن‌ها باشد.


واکسن کرونا باعث ناباروری در افراد می‌شود؟

از زمانی که دانشمندان درحال تلاش برای ساخت واکسن کرونا بودند شایعاتی درمورد زدن یا نزدن این واکسن و همچنین عواقب ناشی از تزریق آن در سراسر جهان پخش شده بود که یکی از شایعات گسترده در مورد واکسن کرونا این بود که تزریق واکسن می‌تواند باعث ناباروری شود. طبق گفته پزشکان بهداشت دانشگاه لوما لیندا، هیچ مدرکی مبنی بر این که واکسن‌های کووید ۱۹ باعث ناباروری می‌شوند، وجود ندارد.

همانطور که مردم در سراسر کشور در حال بررسی این موضوع هستند که آیا واکسیناسیون محافظت می‌کنند تا از آن‌ها در برابر ویروس کرونا محافظت کند، دکتر کورتنی مارتین و دکتر سیپریان گرگه امیدوارند که ادعا‌هایی که می‌گوید واکسیناسیون می‌تواند باعث ناباروری شود، برطرف کنند. مارتین، مدیر پزشکی خدمات بارداری دانشگاه اوما لیندا نیز اعلام کرد که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌های کووید ۱۹ باعث ناباروری می‌شوند.

همچنین، دکتر کاترین اوبراین، مدیر بخش ایمن سازی، واکسن‌ها و بیولوژیک‌های سازمان بهداشت جهانی نیز این شایعات را رد کرده است. او می‌گوید که «واکسن‌هایی که برای پیشگیری از ابتلا هر بیماری استفاده می‌شود نمی‌توانند باعث ناباروری شوند. این شایعه‌ای است که در مورد واکسن‌های مختلف وجود دارد و هیچ وقت صحت این شایعه ثابت نشده است. هیچ واکسنی وجود ندارد که باعث ناباروری شود.»

باید توجه داشت که در بیشتر واکسن‌ها با استفاده از یک پروتئین یا یک جزء کوچک از پاتوژن عامل بیماری ایجاد خواهند شد که پاسخ ایمنی بدن را در برابر آن تحریک می‌کنند. فناوری ام. ار. ان. آ، یک رویکرد جدید است که به جای استفاده از آن اجزاء کوچک، به بدن دستور می‌دهد که به ساخت پروتئین بپرازد تا بتواند واکنش ایمنی طبیعی را در برابر عامل بیماری زا از قبیل ویروس کرونای سارس ۲، عامل بیماری کووید ۱۹ به وجود بیاورد.

دکتر اوبراین معتقد است که «هیچ راهی وجود ندارد که واکسن‌های mRNA بتوانند دی ان‌ای سلول‌های انسانی ما را تغییر دهند. از آنجا که فقط بخشی از پروتئین ساخته می‌شود، هیچ ضرری برای فرد واکسینه شده نخواهد داشت. در ضمن از آنجا که واکسن‌های mRNA حاوی ویروس زنده نیستند، خطر ایجاد بیماری در فرد واکسینه شده را نیز ندارند.»

طبق اعلام وب مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، از آنجا که mRNA حاصل از واکسن، هرگز وارد هسته سلول نمی‌شود، بر دی ان‌ای فرد تأثیر نگذاشته و با آن ارتباط برقرار نمی‌کند.

دکتر اوبراین با بیان اینکه واکسن‌های کرونای ساخته شده هیچ عواقبی برای باروری انسان‌ها نخواخند داشت، عنوان کرد: «به طور کلی این واکسن‌ها برای انسان‌ها بی خطر هستند. تمام اجزای سازنده هر واکسنی به سختی مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا محققان و پزشکان مطمئن شوند که هر آنچه در آن واکسن مورد استفاده قرار گرفته و یا دوز مورد نظر از آن هنگام تزریق، برای انسان بی خطر باشد. به طور کلی واکسن‌ها حاوی تعدادی عنصر مختلف هستند و هر یک از آن‌ها آزمایش می‌شوند.»

جنجال عوارض کرونا؛ آیا واکسن کرونا عقیم می‌کند؟
عوارض ناشی از واکسن به چه علت است؟

لیانا ون، پزشک اورژانس و استاد ویزیتور دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جورج واشنگتن که مدتی پیش با شبکه خبری سی. ان. ان به گفتگو پرداخته بود معتقد است:د «در صورت بروز این عوارض، باید بدانید که این طبیعی و مورد انتظار است؛ و اینکه این علائم در واقع خوب هستند! این بدان معنی است که واکسن‌ها در حال کار هستند. این واکنش بدن شما است. این واکسن سیستم ایمنی بدن شما را تحریک می‌کند تا آنتی بادی تولید کند که در آینده شما را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند. توجه به این نکته مهم است که افراد واکنش متفاوتی نسبت به واکسن‌ها نشان می‌دهند.».

اما در این میان بعضی از افراد هستند که حداقل عوارض جانبی دارند یا هیچ عارضه‌ای ندارند، این بدان معنا نیست که مشکلی در آن‌ها وجود دارد. واکسن نیز در آن‌ها کار می‌کند، اما بدن آن‌ها فقط واکنش دیگری نشان می‌دهد.

لیانا ون در پاسخ به این سوال که آیا درست که برخی از افراد بعد از تزریق دوم عوارض جانبی بیشتری احساس می‌کنند؟ گفته است که «به طور خلاصه، به نظر می‌رسد این درست است. بسیاری از افراد بعد از اولین تزریق واکسن شان احساس خیلی کمی دارند، اما بعد از واکسن دوم ویروس کرونا، عوارض جانبی بیشتری دارند. یک فرضیه این است که اولین تزریق، سیستم ایمنی بدن شما را آماده می‌کند و واکسن دوم تقویت کننده، هنگامی است که بدن شما از قبل جوش خورده است و به همین دلیل پاسخ بیشتری دارید. به یاد داشته باشید که پاسخ چیز خوبی است و شواهدی از اثبات واکسن است!»

دو موسسه علمی روبرت کخ و پاول ارلیش، عوارض اعلام شده از طریق واکسن را عوارض عمومی واکسن دانسته‌اند و معتقدند که در واقع این عوارض نشان‌دهنده پردازش درست عامل بیماری در سیستم دفاعی بدن هستند؛ این عوارض به این معنی هستند که بدن در حال تمرین برای مواجهه با ویروس واقعی است.

آنا گودمن پزشک بیمارستان گای اند سن توماس در لندن، سایر واکسن‌های کرونا از آکسفورد استرازنکا و نوواوکس را آزمایش کرده بود و اعتقاد دارد که عوارض جانبی ممکن است ناخوشایند باشند، اما این واکنش طبیعی سیستم ایمنی است و مردم باید مقررات فاصله گیری اجتماعی را همچنان رعایت کنند، چرا که مصونیت ناشی از واکسن ممکن است ۱۰۰ درصد نباشد.

گودمن می‌گوید که «هنگام بروز عوارض خفیف واکسن مانند درد بازو می‌توان از استامینوفن استفاده کرد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید