درمان تومور‌های بدخیم مغز با نانوحامل

درمان تومور‌های بدخیم مغز با نانوحامل

گلیوبلاستوما مولتی فرم، رایج‌ترین و تهاجمی‌ترین شکل تومور مغزی بوده و درمان آن بسیار چالش برانگیز است، زیرا درمان‌های موجود به شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، جراحی و ترکیب آن‌ها بستگی دارد.

کد خبر : ۹۱۷۳۲
بازدید : ۱۰۸۰۲
تومور‌های بدخیم مغزی

محقق ایرانی دانشگاه هوستون روشی جدید برای از بین بردن نوعی سرطان بدخیم مغز ارائه کرد که در آن از نوعی نانوحامل استفاده شده تا اثرات جانبی درمان به حداقل برسد.

گلیوبلاستوما مولتی فرم، رایج‌ترین و تهاجمی‌ترین شکل تومور مغزی بوده و درمان آن بسیار چالش برانگیز است، زیرا درمان‌های موجود به شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، جراحی و ترکیب آن‌ها بستگی دارد.

شیرین مجد، استادیار مهندسی پزشکی دانشگاه هوستون، نشان داد که با موفقیت می‌توان تومور‌های بدخیم گلیوبلاستوما مولتی فرم را با Dp ۴۴ mT هدف قرار داد. Dp ۴۴ mT یک داروی مؤثر برای سرکوب پیشرفت تومور بوده که قبل از این مطالعه برای درمان تومور‌های مغزی استفاده نشده بود. این ماده شلاته‌کننده آهن، با از بین بردن آهن اضافی سلول‌های سرطانی را گرسنه می‌کند.

دو مورد از مهمترین چالش‌ها در درمان گلیوبلاستوما مولتی فرم، انتقال ضعیف مواد شیمیایی از طریق سد مغز خون و عوارض جانبی نامطلوب این دارو‌ها روی بافت‌های سالم است. برای دریافت دارو به اندازه کافی از سد مغز خون، دوز بالایی از دارو مورد نیاز است، اما این کار سمیت بیشتری را وارد بدن می‌کند و می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند.

شیرین مجد در تحقیقی که در شماره ژانویه Advanced Healthcare Materials منتشر کرد، یک روش جدید نانودرمانی هدفمند گلیوما را توصیف کرده است که فقط با سلول‌های تومور مقابله می‌کند، عوارض جانبی کمتری داشته و اثربخشی بالاتری ارائه می‌دهد.

مجد از ویژگی‌های خود تومور‌ها برای تولید یک نانو حامل Dp ۴۴ mT استفاده کرد. این نانوحامل می‌تواند تومور‌های گلیوما را به خود جذب کند و برای این کار از گیرنده IL ۱۳ (اینترلوکین) استفاده می‌کند.
از آنجا که گیرنده‌های IL ۱۳ به وفور یافت می‌شوند، مجد لیگاند‌های IL ۱۳ را به حامل پلیمری زیست تجزیه‌پذیر (با ترکیب Dp ۴۴ mT) مورد تأیید FDA خود اضافه کرد؛ بنابراین، گیرنده‌ها با دریافت دارو لیگاند‌ها را جذب می‌کنند. پیش از این پزشکان از داروی Dp ۴۴ mT استفاده می‌کردند، اما این ماده می‌توانست به هر مکانی در بدن برسد، حتی نقاطی که لازم نبود، این ماده به آنجا برسد.

این روش رایج مانند یک پاکت است که هیچ آدرسی روی آن نیست و می‌تواند در هر جایی فرود بیاید و هر چیزی را از بین ببرد. اکنون با رهایش هدفمند، آدرسی روی بسته‌بندی قرار داده شده و این دارو به‌طور مستقیم به سلول‌های سرطانی می‌رود.

علاوه‌بر این، تومور‌های مغزی تهاجمی تمایل به مقاومت در برابر چند دارو دارند که باعث می‌شود آن‌ها برای شیمی درمانی‌های معمول مانند دوکسوروبیسین یا تموزولومید تقریباً غیرقابل نفوذ باشند. از این رو، نیاز فوری به فرمولاسیون‌های درمانی مؤثرتر با توانایی غلبه بر مقاومت دارویی در تومور‌های تهاجمی گلیوما و از بین بردن این سلول‌های بدخیم بدون آسیب رساندن به بافت‌های سالم وجود دارد.

بر اساس اعلام ستاد نانو، تحقیقات انجام شده توسط مجد که شامل نانودرمانی هم در داخل بدن و هم در شرایط برون‌تنی است، اولین تحقیق تحویل هدفمند Dp ۴۴ mT به تومور‌های بدخیم است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید