سطح بالای تستوسترون مردان را «خودخواه» و «خسیس» می‌کند

سطح بالای تستوسترون مردان را «خودخواه» و «خسیس» می‌کند

روان‌شناسان فعالیت مغز مردان را در هنگام انجام وظایفی که به تصمیم‌گیری و گزینش بین انتخاب‌های دست‌ودل‌بازانه و خودخواهانه مربوط بود، اندازه‌گیری کردند. تیم پژوهشگران متوجه شد افرادی که ۳ ساعت قبل از انجام این وظایف هورمون اضافی تستوسترون مصرف کرده بودند بیشتر امکان داشت که گزینه‌های خودخواهانه را انتخاب کنند.

کد خبر : ۹۱۷۴۲
بازدید : ۱۰۴۲۳
سطح بالای تستوسترون مردان را «خودخواه» و «خسیس» می‌کند
فرادید | نتایج پژوهشی که با همکاری روان‌شناسان در چین و سوئیس انجام شد، نشان داد سطح بالای هورمون تستوسترون می‌تواند باعث شود مردان دست‌ودل‌بازی کمتری داشته باشند و احتمال نشان دادن رفتار‌های خودخواهانه را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

فرادید به نقل از دیلی‌میل نوشت، روان‌شناسان فعالیت مغز مردان را در هنگام انجام وظایفی که به تصمیم‌گیری و گزینش بین انتخاب‌های دست‌ودل‌بازانه و خودخواهانه مربوط بود، اندازه‌گیری کردند. تیم پژوهشگران متوجه شد افرادی که ۳ ساعت قبل از انجام این وظایف هورمون اضافی تستوسترون مصرف کرده بودند بیشتر امکان داشت که گزینه‌های خودخواهانه را انتخاب کنند.

بعلاوه، آن‌ها متوجه شدند که تستوسترون در مردان از شدتِ فعالیت یک ناحیه از مغز که معروف است باعث می‌شود افراد رفاه و آسایش دیگران را در نظر بگیرند، می‌کاهد.

این پژوهش به هدایت یک روان‌شناس، شیانگشین کوآ، در دانشگاه شنزن در چین انجام شد. در مقاله آن‌ها آمده است: «تستوسترون با رفتار‌های خشن در حیوانات و انسان‌ها ارتباط دارد. در اینجا ما نشان دادیم که بین افزایش هورمون تستوسترون و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خودخواهانه رابطه وجود دارد و درعین‌حال مکانیزم‌های عصبی‌ای که از طریق آن تستوسترون باعث کاهشِ احساس دست‌ودل‌بازی می‌شود را شناسایی کردیم.»

محققان ۵۸‌مرد را استخدام و آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند. به یکی از دو گروه ژل تستوسترون و به گروه دیگر یک ژل رنگیِ بی‌اثر که مخلوطی از آب و الکل بود داده شد.

بعد از ۳‌ساعت استراحت مشارکت‌کنندگان در دستگاه MRI اسکنر قرار گرفتند و فعالیت عملکردی مغزشان در هنگام انجام وظیفه‌ای با عنوان «تنزیل اجتماعی» اندازه‌گیری شد. تنزیل اجتماعی با فاصله‌گذاری اجتماعی که این روز‌ها در مورد کووید ۱۹ گفته می‌شود، تفاوت دارد. در تنزیل اجتماعی ما افراد را بر اساس درجه‌ای از حس دوری - مانند حس دوست/خانواده تا آشنایی تا یک غریبه- رتبه‌بندی می‌کنیم.

سپس، هر کدام از مشارکت‌کنندگان در معرض دو انتخاب قرار می‌گرفتند تا میزان خودخواهی و دست‌ودلبازی‌شان با دو انتخاب اندازه‌گیری شود: آیا شما پولی که به شما اهدا شده را تمام و کمال برای خودتان برمی‌دارید؟ یا حاضرید قدری از این پول را به یکی از افرادی که در این فهرست آمده است، تقدیم کنید؟

محققان دریافتند «سطح هورمون تستوسترون باعث می‌شد افراد انتخاب‌های خودخواهانه‌تری داشته باشند؛ این مسئله به خصوص با افزایش دوری اجتماعی، افزایش بیشتری پیدا می‌کرد.» علاوه‌بر‌آن، اسکن MRI نشان داد که ژل تستوسترون فعالیت گیجگاه‌های آهیانه‌ای در سمت راست و چپ مغز را کاهش می‌دهد. تحقیقات پیشین نشان داده بودند که فعالیت این بخش با در نظر گرفتن رفاه دیگران مرتبط است.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید