۵ دلیل که باید چرت روزانه داشته باشید

۵ دلیل که باید چرت روزانه داشته باشید

برطبق نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، چرت روزانه ۱ تا ۲ بار در هفته خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

کد خبر : ۹۱۹۹۰
بازدید : ۱۱۹۹۹
۵ دلیل که باید چرت روزانه داشته باشید
فرادید | یافتنِ زمانی در میان مسئولیت‌های روزمره برای بازیابی انرژی و شادابی اولیه احتمالا کار سختی است، اما چرت‌زدنِ روزانه فوایدی دارد که می‌تواند سلامت عمومی و کارایی شما را ارتقاء ببخشد. این یعنی هیچ دلیلی ندارد از اینکه زمان کوتاهی در روز را به خودتان اختصاص داده‌اید، احساس تنبلی کنید.

فرادید به نقل از سی‌ان‌ان نوشت، چرت روزانه می‌تواند برای سلامتی‌تان مفید باشد، اما چرتی که بیشتر از ۴۵‌دقیقه طول بکشد می‌تواند در ریتم شبانه‌روزی شما اختلال ایجاد و خواب شبانه را برایتان سخت‌تر کند. اگر شما در زمره کسانی نیستید که به خاطر شرایط ناشی از کرونا دچار بی‌خوابی یا اصطلاحاً «کروناسومنیا» شده‌اند، ۵ دلیل برایتان برمی‌شماریم که چرت روزانه می‌تواند برایتان مفید باشید:

جبران ۱‌ساعت کم‌خوابیِ ناشی از جلو کشیدنِ ساعت
به منظور صرفه‌جویی در نور روز، برخی کشور‌های جهان و در روز‌های متفاوتی که نزدیک به بهار یا بعد از بهار است، ساعت‌های خود را یک ساعت به جلو می‌کشند. جلو کشیدن ساعت باعث می‌شود که افراد خودبه‌خود ۱‌ساعت دچار کم‌خوابی شوند و در طول روز خستگی قابل‌توجهی را احساس کنند. در آمریکا از سال ۱۹۹۹ و به اهتمام یک روان‌شناس به نام ویلیام آنتونی و همسرش، کامیل، روزی که ساعت‌ها ۱‌ساعت به جلو کشیده می‌شود، روز ملی خواب نامگذاری شده تا بر اهمیت خواب تأکید شود.

هدف آن‌ها از نامگذاری روز ملی خواب، غلبه بر فرهنگی بود که چرت روزانه را زشت می‌دانست. آن‌ها می‌خواستند بر اهمیت جبران کم‌خوابی شبانه در سلامت عمومی تأکید کنند. در این روز بسیاری از مشاغل به کارکنان خود زمانی برای چرت روزانه هدیه می‌دهند.

چرت روزانه باتری مغز شما را شارژ می‌کند
برطبق بنیاد خواب در آمریکا که سایتی برای تحقیق درباره خواب است، ناسا مطالعه‌ای بروی خلبان‌ها و فضانوردان خواب‌آلود انجام داده که نشان می‌دهد یک چرت ۴۵‌دقیقه‌ای عملکرد آن‌ها را تا ۳۴‌درصد و هشیاری‌شان را تا ۱۰۰‌درصد افزایش داده است. چرت زدن می‌تواند هشیاری فرد را گاهی تا چند ساعت بعد از بیداری بالا نگه دارد. یک خواب کوتاه می‌تواند خستگی را از تن‌تان بیرون کند.
۵ دلیل که باید چرت روزانه داشته باشید

خطر حمله قلبی کاهش پیدا می‌کند
برطبق نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، چرت روزانه ۱ تا ۲ بار در هفته خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. محققان بعد از دنبال کردنِ ۳۴۰۰ نفر بین سنین ۳۵ تا ۷۵ سال به مدت ۵ سال به این نتیجه رسیدند که آن‌هایی که گاه‌گاه - ۱ یا ۲ بار در هفته - به مدت ۵ دقیقه تا ۱ ساعت چرت روزانه داشتند، ۴۸‌درصد کمتر از کسانی که اصلاً چرت روزانه نداشتند، دچار سکته قلبی، مغزی یا نارسایی قلبی می‌شدند.

ممکن است به خواب شبانه کمک کند
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ با تمرکز بروی زنان انجام شد نشان داد که هرچه زن‌ها بیشتر دچار کم‌خوابی باشند، بیشتر احتمال دارد که غذا‌های پرشکر، پرچرب یا کافئین‌دار مصرف کنند. کم‌خوابی می‌تواند پرخوری را تشدید کند، زیرا این باور وجود دارد که خواب ناکافی باعث ایجاد احساس گرسنگی می‌شود و هشدار‌های هورمونی که احساس سیری در بدن ایجاد می‌کنند را سرکوب می‌کند. یافته‌ها حاکی از ارتقاء خواب شبانه در اثر چرت روزانه است.

خلاقیت را تقویت می‌کند
مطالعات نشان می‌دهد که در طی چرت روزانه قسمت راست مغز جرقه ذهنی را تجربه می‌کند. قسمت راست مغز با وظایف خلاقانه مانند تصویرسازی یا تفکر مرتبط است و قسمت چپ مغز بیشتر تحلیلی است. محققان با مشاهده فعالیت مغز ۱۵ نفر دریافتند که قسمت راست مغز با خود و با سمت چپ مغز مدام در حال برقراری ارتباط و مکالمه است. اما قسمت چپ مغز ساکت و خاموش باقی می‌ماند. مطالعه‌ای که در ژانویه ۲۰۲۰ بروی بزرگسالان چینی بین سنین ۶۰ به بالا انجام شد نشان داد افرادی که بین ۵ دقیقه تا ۲ ساعت خواب بعدازظهر را تجربه کرده بودند، چالاکیِ مغزشان از کسانی که اصلاً نخوابیده بودند، بسیار بیشتر بود.

چرت زدن ممکن است موفقیت در تمام ابعاد زندگی‌تان را تضمین نکند؛ اما می‌تواند سلامت عمومی شما را تضمین و مغزتان را مجدداً راه‌اندازی کند. حالا بروید چرت بزنید!

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید