همه چیز درباره پاتریوت؛ خودروی شاسی بلند روسی

همه چیز درباره پاتریوت؛ خودروی شاسی بلند روسی

طبق بررسی‌ها دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت روسی ظاهری تقریباً شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر ساده‌تر نسبت به دو خودروی دیگر دارد که به صورت شخصی از آن استفاده خواهد شد. البته این خودرو‌ها کابینی کاملاً ساده دارند و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودرو‌های شاسی بلند یا پیکاپ‌های اروپایی و آسیایی را داشت. بنابراین اگر فکر می‌کنید با پرداخت ۲۰ هزار دلار می‌توانید یک خودروی جمع و جور همچون سوزوکی ویتارا در اختیار بگیرید، شاید بهترین گزینه همین پاتریوت یواز باشد. اما اگر انتظار بیشتری دارید هرگز نباید سراغ چنین گزینه‌ای رفت.  

کد خبر : ۹۲۱۱۸
بازدید : ۱۷۰۹۳
همه چیز درباره پاتریوت؛ خودروی شاسی بلند روسی
فرادید | نخستین بار در میانه دهه نود بود که شرکت خصوصی سروش دیزل اعلام کرد که قصد دارد با همکاری شرکت روسی یواز واردات و مونتاژ مدل پاتریوت را انجام دهد. اقدامی که هرگز عملی نشد و با تحریم مجدد ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. اما حالا یک بار دیگر سروش دیزل خبر داده که پاتریروت؛ شاسی بلند روسی یواز را در در ایران به مشتریانش تحویل می‌دهد.

به گزارش فرادید؛ پس از اخبار سال ۹۵، سروش دیزل یک بار دیگر و در شهریور ماه سال گذشته نیز موضوع وردات پاتریوت را رسانه‌ای کرد، اما با گذشت ۶ ماه از آن به فراموشی سپرده شد. اما حالا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه واردات شاسی بلند این کشور به ایران را تایید کرده است.

براساس اعلام اسپوتنیک روسیه، پذیرش درخواست برای پاتریوت از شش ماه پیش آغاز شده، اما توزیع کننده محلی «سروش دیزل مبنا» به تازگی اولین خودرو را به مشتریان خصوصی تحویل داده است.

طبق این اخبار قرار است که سروش دیزل علاوه بر مدل شاسی بلند نسبت به فروش مدل‌های پیکاپ و پروفی نیز در ایران اقدام کند.

شاسی بلند پاتریوت قرار است با قیمت ۸۶۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان در ایران به فروش برسد. این در حالی است که در شهریور سال ۹۹ قیمت ۶۰۰ تا ۶۲۰ میلیون تومان برای این خودرو تعیین شده بود. اما حالا شاسی بلند روسی هزینه یک شاسی بلند جهانی را از مشتریان ایرانی خود می‌طلبد.

خودروسازی که در عرضه محصولات تجاری در روسیه چندان محبوب نیست، اما از تأمین‌کنندگان مهم وسایل نقلیه برای نیرو‌های نظامی روسیه تا امروز بوده است.
همه چیز درباره پاتریوت؛ خودروی شاسی بلند روسی
از پاتریوت؛ شاسی بلند روسی چقدر انتظار داریم؟
اس یووی پاتریوت نخستین بار در سال ۲۰۰۵ از سوی شرکت یواز طراحی و عرضه شد. خودرویی که در ساخت آن از قطعات غیر روسی هم استفاده شده است، اما همچنان به عنوان یک خودروی بومی روسی شناخته می‌شود. با این حال یواز از ابتدای آغاز به کار تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و همچنان نتوانسته به عنوان یک شرکت خودروسازی، چهره‌ای خوش از خود به نمایش بگذارد. اما حالا قرار است در مسیری جدید خودش را معرض قضاوت مشتریان سخت پسند ایرانی قرار دهد.

با این وجود نسخه شاسی بلند پاتریوت در جایگاه یک محصول آفرودی و خانوادگی به بازار می‌آید. البته که قابلیت‌های شاسی این رده از محصولات یواز، این امکان را فراهم ساخته تا نسخه‌های پیکاپ هم بر روی پلتفرم این خودرو قابل ارائه باشند.

طبق بررسی‌ها دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت روسی ظاهری تقریباً شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر ساده‌تر نسبت به دو خودروی دیگر دارد که به صورت شخصی از آن استفاده خواهد شد. البته این خودرو‌ها کابینی کاملاً ساده دارند و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودرو‌های شاسی بلند یا پیکاپ‌های اروپایی و آسیایی را داشت.
بنابراین اگر فکر می‌کنید با پرداخت ۲۰ هزار دلار می‌توانید یک خودروی جمع و جور همچون سوزوکی ویتارا در اختیار بگیرید، شاید بهترین گزینه همین پاتریوت یواز باشد. اما اگر انتظار بیشتری دارید هرگز نباید سراغ چنین گزینه‌ای رفت.
با این اوصاف شاسی‌بلند پاتریوت روسی، تنها محصول تجاری و خانوادگی یواز محسوب می‌شود که در بازارهای خارجی نیز حضور دارد. این محصول با بدنه‌های متنوع سواری و وانت، پیشرانه‌های متفاوت و نسخه‌های مختلف دیفرانسیل‌جلو یا دودیفرانسیل تولید می‌شود. یواز پاتریوت نام‌گذاری مشابه جیپ پاتریوت ساخت آمریکا دارد.
همه چیز درباره پاتریوت؛ خودروی شاسی بلند روسی

پاتریوت، شاسی بلند روسی چه ویژگی هایی دارد؟

بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت خودروسازی یواز نشان می‌دهد که، پاتریوت روسی با دو نوع پیشرانه‌ی بنزینی و دیزلی تولید می‌شود؛ اما فاقد جعبه‌دنده‌ی خودکار است و فقط پنج دنده‌ی دستی دارد.
مدل بنزینی با پیشرانه ۲.۷ لیتر تنفس‌طبیعی، ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت در ۵هزار دور بر دقیقه تولید می‌کند و نهایت گشتاورش ۲۱۷ نیوتن‌متر در ۳هزار و ۹۰۰ دوربر دقیقه است. نسخه‌ی دودیفرانسیل این خودرو با وزن خالص ۲.۱۲۵ کیلوگرم، ۱۲.۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوختش ۱۱.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت آن ۱۵۰ کیلومتربرساعت فراهم می‌کند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که پاتریوت دودیفرانسیل بنزینی در بازار اروپا به قیمت ۱۱ هزار دلار فروخته می‌شود. این در حالی است که مشتریان ایرانی باید تقریبا دو برابر قیمت جهانی بابت این خودرو پول بپردازند.

از طرفی مدل دیزلی یواز پاتریوت پیشرانه‌ی ۲.۲ لیتری با قدرت ۱۴۳ اسب‌بخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتن‌متر دارد. وزن خالص این مدل با سیستم دودیفرانسیل ۲.۱۶۵ کیلوگرم است و نهایت سرعتش ۱۳۵ کیلومتربرساعت است و حدود ۹.۵ لیتر گازوییل استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. احتمال ورود پاتریوت دیزل به ایران ازطریق شرکت سروش‌دیزل وجود دارد. افزون‌بر‌این، تصاویری از مدل دنده‌خودکار پاتریوت هم در سایت‌های خارجی دیده شده است.

اگر قیمت نمونه‌ی صادراتی یواز پاتریوت بنزینی را ۱۱ هزار دلار در نظر بگیریم، می‌توان قیمت نسخه‌ی مونتاژ داخل را، حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ تا میلیون تومان پیش‌بینی کرد. این خودرو محصولی اقتصادی برای علاقه‌مندان سفر‌های خارج جاده و طبیعت‌گردی است که قابلیت‌های بسیار مناسبی برای آف‌رود دارد؛ اما ازنظر امکانات رفاهی و مصارف داخل شهری، چندان چشمگیر نیست.

در ایران، کراس‌اور‌های تک‌دیفرانسیل چینی با امکانات جالبی مثل جعبه‌دنده‌ی خودکار و کروزکنترل و ناوبری ماهواره‌ای بسیار محبوب هستند.
با این حال شاسی بلند روسی امکاناتی همچون دو کیسه هوا، یک سیستم تثبیت کننده، یک سیستم ترمز ضد قفل و سیستم کمک هنگام رانندگی در سربالایی و سرازیری، یخ زدای شیشه جلو و برف پاک کن، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم چهار چرخ محرک با قابلیت تنظیم دیفرانسیل راهنمای پارک سیستم، کنترل پایداری سیستم، کنترل حرکت در سراشیبی‌ها، کروز کنترل سنسور پارک جلو و عقب، محدود کننده سرعت و... را با خود به همراه دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید