بیماری مغزی مرموز در کانادا

بیماری مغزی مرموز در کانادا

این بیماری تاکنون تنها در نیوبرانزویک، کانادا -و به طور خاص در مناطق شبه جزیره آکادیا و مونکتون- گزارش شده است، اما محققان دریافته‌اند که افراد از هر سن به این بیماری مبتلا می‌شوند و عوارض نگران‌کننده‌ای دارد.

کد خبر : ۹۲۱۸۳
بازدید : ۹۹۰۷

بیماری مغزی

ده‌ها نفر از اهالی نیو‌برانزویک، کانادا، به بیماری مغزی مرموزی مبتلا شده‌اند که پزشکان هنوز علت دقیق آن را نمی‌دانند. به گفته مقامات بهداشت عمومی کانادا، از سال ۲۰۱۵ حداقل ۴۳ نفر به این بیماری مبتلا شده و پنج نفر از آن‌ها در گذشته‌اند. علائم این بیماری، توهم، تحلیل رفتن عضلات، گرفتگی و دندان قروچه است.

دکتر آلیر ماررو، متخصص مغز و اعصاب و پژوهشگر ارشد این اختلال، به روزنامه گاردین گفت: «نمی‌دانیم چه چیزی باعث آن می‌شود. در حال حاضر تنها می‌دانیم که تعداد بیماران مبتلا به این سندرم رو به افزایش است.»

بیش از یک سال است که مقامات بهداشتی در حال بررسی «خوشه» ۴۳ موردی این بیماری هستند، اما عموم مردم تنها در اوایل این ماه و از طریق رادیو کانادا و شبکه سی‌بی‌سی، که نامه لو رفته وزارت بهداشت عمومی نیوبرانزویک را منتشر کرد، از آن خبردار شدند.

در آن نامه، به پزشکان محلی درباره بیماران دارای علائمی شبیه به بیماری «کروتزفلد جاکوب»، اختلال مغزی نادر و مهلک، که در واقع مبتلا به آن نیستند، هشدار داده شده است. در نامه یاد شده آمده بود: «ما با گروه‌ها و متخصصان مختلف در سراسر کشور در حال همکاری هستیم. اما تا حال دلیل مشخصی برای این بیماری مشخص نشده است.»

این بیماری تاکنون تنها در نیوبرانزویک، کانادا -و به طور خاص در مناطق شبه جزیره آکادیا و مونکتون- گزارش شده است، اما محققان دریافته‌اند که افراد از هر سن به این بیماری مبتلا می‌شوند و عوارض نگران‌کننده‌ای دارد. بیماران مبتلا به تغییرات رفتاری، درد‌های مرموز، افت شناختی، سرازیر شدن آب دهان و توهمات بینایی و مور مور شدن پوست، دچار می‌شوند.

به گفته دکتر ماررو، این بیماری ژنتیکی به نظر نمی‌رسد و می‌تواند بر اثر عوامل محیطی مانند آب، غذا یا هوا به وجود آمده باشد. علاوه بر این‌ها، اطلاعات درباره این اختلال کم است و مقامات بهداشتی کانادا حاضر نشدند از مناطق خاصی که بیماری آنجا گزارش شده است، نام ببرند.

برخی از مقامات محلی از این نبود شفافیت خشمگین هستند.

ایوان گودین، ​​شهردار برتراند نیوبرانزویک، گفت: «ما بسیار بسیار نگران این مسئله هستیم. ساکنان منطقه مضطرب‌اند. آن‌ها می‌پرسند آیا از گوشت گوزن است؟ از گوشت آهو است؟ مسری است؟ ما باید هرچه سریعتر بدانیم علت این بیماری چیست.»

پژوهشگران در پاسخ مدعی شدند که نمی‌خواهند وحشت ایجاد بیافرینند. دکتر مایکل کوالتارت، مدیر سیستم نظارت بر بیماری کروتزفلد-جاکوب، به شبکه سی‌بی‌سی گفت: «این اطلاعات بسیار حساس است، به ویژه در یک حوزه قضایی از لحاظ جمعیتی کوچک، چون نیوبرانزویک. تنها می‌توانم بگویم که ما به این اطلاعات دسترسی داریم، اما نمی‌توانیم بیش از این، آن‌ها را به اشتراک بگذاریم.».

اما پس از یک سال زندگی با همه‌گیری کووید-۱۹، شنیدن خبر وجود یک «خوشه» (تجمع غیرمعمول بزرگ یک وضعیت پزشکی) از افراد مبتلا به یک بیماری مرموز و سکوت مقامات دولتی در مورد آن، برخی از کانادایی‌ها را عصبی کرده است.

دیوید کون، رهبر حزب سبز نیوبرانزویک، به شبکه سی‌بی‌سی گفت: «برای من بسیار عجیب است که مقامات بهداشت عمومی در این مورد سکوت کرده‌اند. کمبود اطلاعات باعث ترس می‌شود.» به گفته دکتر کوالتارت، جامعه علمی هنوز در حال بررسی این سندرم است که او آن را بی‌سابقه توصیف می‌کند.

او به خبرگزاری «گلوبال نیوز» گفت: «ما طی ۲۰ سال گذشته با این تعداد مبتلا برای چنین بیماری عصبی ناشناخته‌ای مواجه نشده‌ایم.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید