دیگنیتی پرایم روی پله فروش؛ شاسی بلند چینی ارزش خرید دارد؟

دیگنیتی پرایم روی پله فروش؛ شاسی بلند چینی ارزش خرید دارد؟

بهمن خودرو قرار است دیگنیتی پرایم را با قیمت ۷۴۹ میلیون تومان به بازار عرضه کند، اما نمایندگی‌های این شرکت سهمیه خود را با قیمتی حدود ۸۳۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان به مشتریان فروخته اند. برخی دلالان نیز، قیمت بازار آزاد دیگنیتی پرایم را در محدوده ۸۸۰ تا ۹۱۰ میلیون تومان تعیین کرده اند.

کد خبر : ۹۲۵۷۵
بازدید : ۲۱۹۶۴
دیگنیتی پرایم روی پله فروش؛ شاسی بلند چینی ارزش خرید دارد؟
فرادید | سال گذشته بود که گروه بهمن خودرو اعلام کرد خودروی شاسی بلند مونتاژی خود تحت عنوان دیگنیتی را به زودی وارد بازار می‌کند. کراس کوپه‌ای که محصول شرکت چینی دانگ فنگ است و با نام «ix ۵» در باراز چین حضور دارد. این خودرو نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه پکن رونمایی شد. اما حالا قرار است بهمن خودرو پیش فروش این شاسی بلند چینی را از روز آینده آغاز کند.

به گزارش فرادید؛ شرکت بهمن خودرو که تا پیش از تحریم‌ها آمریکا با شرکت‌های مزدا، هاوال و اف‌ای‌دبلیو همکاری داشت، حالا به همکاری با شرکت‌های خودروساز چینی روی آورده است. در تازه‌ترین همکاری نیز بهمن خودرو خودروی دیگنیتی را با دانگ فنگ تولید کرده و از هفته‌های آینده وارد بازار ایران می‌کند.

براساس اعلام مدیران بهمن خودرو، این شرکت دیگنیتی پرایم را ۷۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده و این خودرو را با موعد تحویل فوری و قیمت قطعی به دست مشتریان می‌رساند.

بهمن موتور برای سال ۱۴۰۰، تولید ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دستگاه دیگنیتی پرایم را برنامه‌ریزی کرده است.

همچنین قرار است دیگنیتی با گارانتی پایه ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر ارائه شود. البته مشتریان باید بسته‌های گارانتی بیشتر را به صورت مجزا خریداری کنند.

البته بهمن خودرو قصد دارد تیپ‌های دیگری از دیگنیتی را هم عرضه کند. دراین رابطه محمد ضرابیان مدیرعامل بهمن موتور گفته است که به‌زودی دیگنیتی در نسخه اولیه با نام تیپ پرایم وارد بازار می‌شود و پس از عرضه گسترده این نسخه، دیگنیتی پرستیژ وارد بازار خواهد شد.

او می‌گوید که دیگنیتی پرستیژ از نظر ویژگی‌های فنی، کامل‌تر از نسخه پرایم است و می‌تواند در رده قیمتی بالاتری به بازار معرفی شود.

طبق اطلاعیه فروش بهمن خودرو، عرضه دیگنیتی پرایم به صورت اینترنتی و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود.
دیگنیتی پرایم روی پله فروش؛ شاسی بلند چینی ارزش خرید دارد؟
دیگنیتی پرایم ارزش خرید دارد؟
بهمن خودرو قرار است دیگنیتی پرایم را با قیمت ۷۴۹ میلیون تومان به بازار عرضه کند، اما نمایندگی‌های این شرکت سهمیه خود را با قیمتی حدود ۸۳۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان به مشتریان فروخته اند. برخی دلالان نیز، قیمت بازار آزاد دیگنیتی پرایم را در محدوده ۸۸۰ تا ۹۱۰ میلیون تومان تعیین کرده اند.

البته برخی افراد نیز برای جو سازی کاذب قیمت این کراس اوور جدید را فراتر از ۹۵۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند، اما در واقعیت می‌بینیم که واکنش مثبتی از سوی مشتریان نسبت به این قیمت‌ها نشان داده نشده است.

با این حال دیگنیتی پرایم در بازار ایرات با شاسی بلند‌های چینی دیگری همچون جک S ۷ و ام‌وی‌ام تیگو ۷ در رقابت است. خودرو‌هایی که بیت ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. اما به نظر می‌رسد که دیگنیتی به دلیل طراحی جذاب و امکانات بیشتر بتواند جای خود را میان بازار این محصولات باز کند.

در این میان برخی از کارشناسان خودرو می‌گویند که با توجه به آغاز عرضه برخی رقبای جدید دیگنیتی در روز‌های آتی، احتمال آن زیاد است که قیمت کراس اوور مونتاژی گروه بهمن بیشتر از سطح توقع در بازار آزاد شکسته شود.

با این حال متخصصان خودرو در باره دیگنیتی می‌گویند که وقتی با دیگنیتی پرایم رانندگی می‌کنید، آن چنان حس یک کراس اوور به شما القا نمی‌شود. زیرا صندلی‌های خودرو در پایین‌ترین حد ممکن نصب شده اند و همین مسئله باعث شده تا شما مانند رقبا، حس بالا بودن از سطح زمین را نداشته باشید.
دیگنیتی پرایم روی پله فروش؛ شاسی بلند چینی ارزش خرید دارد؟
به اعتقاد متخصصان، این نکته که تا حدی اسپرت بودن دیگنیتی پرایم را به سرنشینان می‌دهد، باعث کاهش انتقال حرکت‌های عرضی به سرنشینان هم شده و در نهایت موجب گردیده تا حسی میان یک خودروی هاچ بک و کراس اوور در بحث راحتی برای سرنشینان فراهم شود.

آن‌ها می‌گویند «وجود رینگ‌های ۱۸ اینچی هم سواری خودرو نرم و قابل قبول است و مهم‌ترین نکته، سکوت قابل قبول سیستم تعلیق در هنگام عبور از سرعت گیر‌ها و چاله‌ها است. البته این نکته به صورت قیاس گفته با رقبا گفته می‌شود و بدیهی است که بسیاری از کراس اوور‌ها هستند تا سواری بهتری از دیگنیتی را ارائه بدهند.»

البته دیگنیتی در کنار ضعف هایش، نفته قوت‌هایی هم دارد. متخصصان خودرویی که دیگنیتی را تست کرده اند، می‌گویند: «یکی از مزیت‌های رقابتی بهمن دیگنیتی پرایم که در تست و بررسی قابل لمس بوده، هنلدینگ خوب و ترمز‌های به مراتب بهتر از رقبای این خودرو است.»

این کارشناسان به اشاره اینکه بار‌ها در سرعت‌های بالا پایداری و چسبندگی دیگنیتی مورد بررسی قرار گرفت، نمی‌گویند: «دیدیم که هنلدینگ این خودرو در جایگاه خوبی قرار دارد و حداقل در تست‌های ما، در کمتر موقعیتی سیستم کنترل پایداری وارد عمل می‌شد. ترمز‌های بهمن دیگنیتی هم عملکرد خوبی را از خود نشان دادند و ترمزگیری‌های شدید در پیچ‌ها هم نتوانست تا تعادل خودرو را بر هم بزند.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهمن دیگنیتی پرایم یک کراس اوور ۱۵۷۰ کیلوگرمی است که ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. از همین رو طبیعی است که این میزان از قدرت نمی‌تواند شتاب خارق العاده‌ای را برای این کراس اوور مونتاژی فراهم کند. اما از سویی این امکان وجود دارد تا دیگنیتی از پس خود بر بیاید و راننده را هم اذیت نکند.
دیگنیتی پرایم روی پله فروش؛ شاسی بلند چینی ارزش خرید دارد؟
امکانات و مشخصات فنی دیگنیتی پرایم
طبق اعلام بهمن خودرو و اطلاعات منتشر شده در سایت دانگ فنگ، دیگنیتی پرایم به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است و ۱۴۸ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه که بر روی دیگنیتی و برخی ix۵‌ها نصب است، SFG۱۵T نام دارد و به عنوان یکی از معروف‌ترین پیشرانه‌های گروه دی. اِف. اِم شناخته می‌شود.

تولید حداکثر گشتاور از ۱۸۰۰ RPM، مصرف سوخت مناسب، بالانسر قوی، تطبیق پذیری مناسب و استهلاک منطقی از جمله مزایایی است که باعث شده تا SFG۱۵T در بررسی‌های مختلف به عنوان یکی از پیشرانه‌های مناسب صنعت خودروی چین در کلاس اقتصادی معرفی شود.

البته در برخی نسخه‌های ix۵ نیز از پیشرانه HD۱۵ استفاده می‌شود که این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۸۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر تولید می‌کند و حداکثر گشتاور را از ۱۵۰۰ RPM در اختیار راننده می‌گذارد. نکته جالب در مورد HD۱۵ این است که به مراتب مصرف سوخت کمتری نسبت به SFG۱۵T دارد و چالاکی بهتری را برای ix۵ فراهم می‌سازد.

۴ کیسه هوا، ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، صندلی برقی راننده، نمایشگر لمسی، قابلیت اتصال هوشمند تلفن همراه به نمایشگر خودرو، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، سنسور نور و باران، تنظیم حالت رانندگی و حساسیت فرمان، سقف پانوراما، آینه‌های تاشو برقی، تریم داخلی چرم، سامانه کنترل پایداری و… از جمله امکانات ایمنی و رفاهی دیگنیتی است.

البته در این میان نبود برخی امکانات مانند کیسه‌های هوای پرده ای، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، جلو آمپر دیجیتال، رادار نقطه کور، رادار خطی، حافظه تنظیمات صندلی راننده و… باعث شده تا کراس اوور جدید گروه بهمن در بعضی از رقابت‌ها از خودرو‌هایی مانند SWM G۰۱، چری تیگو ۷، هاوال H۲ و… عقب‌تر باشد.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    حیف پول که به لگن های چینی بدی.بابیل یه مشت آپشن ریختن توش اسمش روگذاشتن خودرو.

    • نوید ارسالی در

      اینجوری هم نیست
      چینی ها زحمت کشیدن پیشرفت کردند
      مثل ما برای خودشون درگیری کذب درست نکردند که توی فضای 50 سال قبل بمونیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید