۶ بار قصاص، مجازات قاتلین سریالی اردبیل

۶ بار قصاص، مجازات قاتلین سریالی اردبیل

حکم ۶ بار قصاص از سوی دیوان‌عالی کشور برای قاتلان سریالی اردبیل تأیید شد.

کد خبر : ۹۲۵۹۷
بازدید : ۱۱۷۸۸

قاتلین

دو پسرعمو که در مدت ٢٠ روز، ۵ نفر را با انگیزه مالی در اردبیل به قتل رسانده بودند، با تأیید حکم قصاص از سوی دیوان‌عالی کشور، در یک‌قدمی جوخه مرگ ایستادند. با مهر تأیید حکم قصاص از سوی دیوان‌عالی کشور، یکی از متهمان به چهاربار قصاص و دیگری به دوبار قصاص محکوم شد.

آبان‌ماه سال ۹۸، ۶ مرد مسلح سوار بر خودرو به یک طلافروشی در شهرستان نمین اردبیل رفته و قصد سرقت مسلحانه داشتند که با حضور به‌موقع مأموران پلیس نقشه‌شان ناکام ماند و از محل متواری شدند.

اما کارآگاهان با بررسی دوربین‌های مداربسته طلافروشی شماره پلاک خودرو‌های سارقان را به دست آوردند. در ادامه دریافتند همه پلاک‌ها متعلق به خودرو‌های مسروقه بوده است. بدین ترتیب در ادامه ردپای دو پسرعمو اهل روستای «زردآلو» اردبیل را پیدا کرده و در چند عملیات هر دو متهم دستگیر و درادامه نیز ۴ هم‌دستشان دستگیر شدند.

بازجویی‌ها از متهمان درحالی آغاز شد که بررسی سوابق متهمان نشان می‌داد فقط یکی از آن‌ها سابقه کیفری داشته و از مدتی قبل نیز برای این سرقت مسلحانه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کلاف سردرگم جنایت‌های سریالی روستای زردآلو

این درحالی بود که پیش از این سرقت، پرونده مفقودی زن جوانی پیش‌روی کارآگاهان قرار گرفته بود. خانواده این زن ادعا می‌کرد که دخترشان برای خرید از خانه رفته، اما بازنگشته است. درحالی که تحقیقات برای یافتن ردی از زن جوان ادامه داشت که گزارش‌های مفقودی یکی پس از دیگری به پلیس مخابره می‌شد.

هنوز مدت زیادی از مفقودشدن زن جوان نگذشته بود که جسد او درحالی که به ضرب گلوله به قتل رسیده بود، در نزدیکی روستایی به نام زردآلو کشف شد. چندی بعد چهار جسد دیگر یکی پس از دیگری در همان حوالی کشف شد که نحوه به قتل‌رسیدن قربانیان و محل کشف اجساد حکایت از جنایت‌های سریالی داشت.

پایان جنایت‌ها و سرقت ناکام طلافروشی

شمار قربانیان به پنج نفر رسیده بود که اولین سرنخ از عاملان جنایت به دست پلیس رسید. سرنخ هم در همان سرقت مسلحانه طلافروشی کشف شد. دو متهم که یکی از آن‌ها لباس زنانه پوشیده بود، برای سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در روستای آبی بیگلو اقدام به تیراندازی به مغازه کردند، اما شیشه‌های ضدگلوله طلافروشی دو سارق را در انجام سرقت ناکام گذاشت.

تصویر سارقان دردوربین مداربسته به ضبط رسیده بود و بررسی دوربین‌ها منجر به شناسایی چهره آن‌ها شد. بررسی مأموران پلیس نشان می‌داد یکی از سارقان به نام بهزاد از خلافکاران سابقه‌دار است. او مدتی قبل از حادثه به اتهام نگهداری مشروبات الکلی و نگهداری سلاح جنگی به زندان افتاده بود.

سپس از زندان به مرخصی رفته، اما دیگر برنگشته بود و در همان حال اقدام به اعمال جنایتکارانه کرده بود.

راز قتل‌های باغ زردآلو

زمانی که متهم در یک اقدام ضربتی به چنگ قانون افتاد، پرده از راز جنایت‌های سیاه خود برداشت. زمانی که بهزاد به مرخصی آمده بود، با کمک پسرعمویش نقشه تبهکارانه‌ای کشیده بود. آن‌ها سراغ زوج‌های جوانی می‌رفتند که به حاشیه روستای زردآلو می‌رفتند.

وقتی اولین طعمه خود را به دام انداختند، مرد جوان از ترس پا به فرار گذاشت. دو سارق دخترجوان را همراه خودرو به منطقه دیگر منتقل کردند و بعد از رهاکردن دختر در کنار جاده، خودرو را سرقت کردند. متهمان، اما دیگر سوژه‌های خود را به قتل رساندند تا ردی از خود به جا نگذارند.
یکی از مقتولین یکی از مقتولین پرونده

اعتراف مردان قاتل

بعد از دستگیری متهمان و ثبت شکایت اولیای دم، بهزاد با تشریح جزئیات قتل به اعمال ارتکابی خود اعتراف کرد. او در نخستین مراحل رسیدگی به پرونده علاوه بر اعتراف به قتل ۵ شهروند اردبیلی اعتراف کرد که هفت‌سال قبل هم در سرقت مسلحانه از یک صرافی، صاحب صرافی را به قتل رسانده است.

همدست بهزاد یعنی پسرعموی او هم در اعتراف خود شلیک منجر به قتل دو قربانی را گردن گرفت. به این ترتیب او در یک قتل متهم به مباشرت در قتل و در یکی از قتل‌ها همراه بهزاد به مشارکت در قتل متهم شد. متهمان با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شدند.

محاکمه جنایتکاران سریالی

اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ بود که دو پسرعمو محاکمه شدند. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات دو پسرعمو که نیمه دوم سال گذشته و ظرف مدت ۲۰ روز، ۵ نفر را با انگیزه مالی و سرقت به عنف به قتل رسانده بودند، پس از صدور کیفرخواست و ماه‌ها بررسی و تحقیقات دقیق قضائی برگزار شد.

در این جلسه، پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، اولیای دم با حضور در جایگاه، اشد مجازات را از دادگاه خواستار شدند.

در ادامه قاضی از متهمان خواست که در جایگاه حاضر شده و به دفاع از خود بپردازند و وکلای آن‌ها نیز در این جلسه دفاعیات خود را بیان کردند. نظر به اهمیت این پرونده و اقدامات مجرمانه متهمان در جریحه‌دارکردن افکار عمومی، ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز بازدیدی از روند رسیدگی به این پرونده داشت.

او در حاشیه برگزاری این دادگاه اعلام کرد: «متهمان آبان سال گذشته در حین سرقت مسلحانه نافرجام شناسایی و دستگیر شدند و پرونده جداگانه‌ای به اتهام افساد فی‌الارض برای آن‌ها تشکیل شده که در دادگاه انقلاب درحال رسیدگی است.»

۶ بار قصاص برای دو پسرعمو

قضات دادگاه بعد از مشورت بهزاد را محکوم به ۴بار قصاص و همدست او را به دوبار قصاص محکوم کردند. حکم صادرشده در دیوان‌عالی کشور مهر تأیید خورد و به این ترتیب شمارش معکوس برای اعدام متهمان آغاز شده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید