هَرَس ذهن؛ راهنمای عملی برای زندگی بدون نگرانی
باغبان ذهنِ خود باشید

هَرَس ذهن؛ راهنمای عملی برای زندگی بدون نگرانی

اگر سری به ذهنتان بزنید شاید شما هم با انبوهی از افکار هرز و هرس نشده مواجه شوید که با یک نظر دستتان بیاید سر و سامان دادن به آن‌ها به این راحتی‌ها نیست! اما هرس کردن این شاخه‌های درهم بر هم جز خودتان از هیچکس برنمی آید. پس قیچی باغبانی تان را بردارید و دست به کار شوید.
کد خبر: ۹۲۶۳۰
بازدید : ۱۴۸۴
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
هَرَس ذهن / راهنمای عملی برای زندگی بدون نگرانی، اضطراب و افکار منفی
فرادید| ذهن ما مشابه باغچه است. تا زمانی که حواسمان باشد و رسیدگی کنیم زیبایی افکارمان حالمان را خوب می‌کند. اما تنها کافیست کمی غافل شویم؛ آن زمان است که افکار منفی چنان در ذهنمان ریشه می‌دوانند که دیگر به راحتی نمی‌توان ریشه کنشان کرد.

به گزارش فرادید؛ اگر سری به ذهنتان بزنید شاید شما هم با انبوهی از افکار هرز و هرس نشده مواجه شوید که با یک نظر دستتان بیاید سر و سامان دادن به آن‌ها به این راحتی‌ها نیست! اما هرس کردن این شاخه‌های درهم بر هم جز خودتان از هیچکس برنمی آید. پس قیچی باغبانی تان را بردارید و دست به کار شوید. آموزش باغبانی را هم بسپارید به استیو اسکات و بری داونپورت، دو نویسنده کتاب هرس ذهن.

امروزه بشر در بهترین روزگار خود زندگی می‌کند. بسیاری از بیماری‌های کشنده دیگر وجود ندارند و در بیشتر مناطق این کرهٔ خاکی حاکمیت نظم و قانون برقرار است. شاید بگویید هنوز هم شاهد جنگ‌های فراوانی هستیم، ولی هر طور که حسابش را بکنید باز هم از گذشتگان خود زندگی بهتری داریم و دغدغه‌هایمان به جای نجات از طاعون، به سرعتِ اینترنت تغییر پیدا کرده است.

در پی این پیشرفت‌ها، با چالش گزینه‌های فراوان روبه‌رو هستیم و این موضوع زندگی‌مان را دچار ازدحام کرده، ذهن‌مان را به‌هم‌ریخته و سدی برای دسترسی به ظرفیت واقعی‌مان شده است. این کتاب دربارهٔ هرس کردن شاخه‌های درهم و برهم ذهن‌مان است. وقت آن رسیده که برای آرامش ذهنی از ازدحام زندگی‌مان بکاهیم.

نویسندگان این کتاب بری و استیو، خود با این مشکلات دست به گریبان بوده‌اند و با حل آن‌ها، به مربیان کاربلدی در توسعهٔ مهارت‌های فردی تبدیل شده و چندین کتاب پرفروش در این باره نوشته‌اند. به همین دلیل، زبان این کتاب بسیار ساده و محتوای آن کاربردی است. آن‌ها هدف‌شان را این‌طور بیان می‌کنند: عادات، اعمال و ذهنیتی را به شما آموزش می‌دهیم که می‌توانید به کمک آن‌ها به‌هم‌ریختگی ذهنی‌تان را که مانع از ذهن‌آگاهی و تمرکزتان می‌شود، هرس کنید.

هَرَس ذهن / راهنمای عملی برای زندگی بدون نگرانی، اضطراب و افکار منفی
قبل از هرچیز باید بگوییم که این کتاب، بیشتر از آنکه خواندنی باشد انجام دادنی است! پس اگر تنها قصد خواندنش را دارید آن را به شما توصیه نمی‌کنیم. زیرا فقط پول و وقتتان را هدر داده اید! اما اگر اهل عمل هستید بهترین راهنما و درمان برای رهایی از درهم ریختگی ذهن و رسیدن به ظرفیت واقعی وجودتان است.

اسکات و داونپورت دو نویسنده این کتاب نه استاد دانشگاه اند و نه متفکرانی بزرگ و پر ادعا که نظریاتشان را پشت هم سوار می‌کنند. بلکه آن‌ها خودشان درد کشیده اند! آن دو پس از دست و پنجه نرم کردن با آشفتگی ذهنی و موفقیت در رفع آن، تجربه هایشان را با دیگران به اشتراک گذاشته و به مربیان کاربلدی در حوزه توسعه مهارت فردی با چندین کتاب پرفروش تبدیل شده اند.
 
دقیقا به همین دلیل است که این کتاب ساده، خوش خوان و البته بسیار کاربردی است. آن‌ها هدفشان از نگارش این کتاب را چنین بیان کرده اند: عادات، اعمال و ذهنیتی را به شما آموزش می‌دهیم که می‌توانید به کمک آن‌ها به هم ریختگی ذهنیتان را که مانع از ذهن آگاهی و تمرکزتان می‌شود، هرس کنید.

کتاب "هرس ذهن" به قلم "استیو اسکات" پاسخی به سئوالات زیر است: احساس می‌کنید در افکار خود غرق شده اید؟ با اضطراب در مورد کار‌های روزمره خود مبارزه می‌کنید؟ یا می‌خواهید دیگر نگران زندگی نباشید؟ حقیقت این است ... همه ما فکر منفی گاه به گاه را تجربه می‌کنیم. اما اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید، باید از نزدیک بررسی کنید که چگونه این افکار بر سبک زندگی شما تأثیر منفی می‌گذارند. راه حل این است که تکنیک‌های خاص آگاهی ذهنی را تمرین کنید که فضای بیشتری در ذهن شما ایجاد می‌کند تا از آرامش و خوشبختی درونی لذت ببرید.

با استفاده از این عادت‌ها برای اولویت بندی آنچه در زندگی شما مهم است، آنچه دیگر در خدمت اهداف شما نیست و این که چگونه می‌خواهید زندگی روزمره را سپری کنید، دید واضحی خواهید داشت و این همان چیزی است که شما در "هرس ذهن" یاد خواهید گرفت. بارگیری ذهن خود را بهم بریزید؛ چگونه می‌توان نگرانی را متوقف کرد، اضطراب را از بین برد و تفکر منفی را از بین برد؟ هدف این کتاب آموزش دادن عادت‌ها، اعمال و ذهنیت‌هایی برای پاک کردن نابسامانی ذهنی است که شما را از داشتن یک زندگی معنادار بازمی دارد.
 
در کتاب "هرس ذهن" یاد خواهید گرفت:
-چهار علت شلوغی ذهنی چیست (چگونه همه‌ی افکار منفی خود را دوباره تنظیم کنید)
-چهار استراتژی برای بهبود (یا از بین بردن) روابط بد (اهمیت پاک شدن عوامل حواس پرتی که باعث اضطراب می‌شوند)
-یک استراتژی ساده برای کشف آن چه برای شما مهم است (۴۰۰ کلمه‌ای که به شناسایی ارزش‌های شما کمک می‌کند)

هَرَس ذهن / راهنمای عملی برای زندگی بدون نگرانی، اضطراب و افکار منفی
وقتی زندگی بیش از حد دشوار و پیچیده می‌شود، روان‌مان به دنبال راه فرار می‌گردد. فشار زیاد، قرار گرفتن در معرض کار‌های منفی زیاد و داشتن انتخاب‌های زیاد باعث می‌شود بدترینِ خودمان باشیم.
 
اگر ذهن‌مان را به حال خود بگذاریم، از شاخه‌ای به شاخهٔ دیگر می‌پرد، خاطره‌ای قدیمی یا موضوعی که حواس‌مان را پرت کرده است دنبال می‌کند یا در دام بیزاری و خشم گرفتار می‌شود. شاید هم درگیر رؤیاپردازی و خیال‌بافی شود که بسیار مثبت‌تر از خشم و بیزاری است، ولی به هر حال ذهن را آشفته می‌کند. این چرخه همواره ادامه دارد و برای کنترل آن نیز باید همواره تلاش کرد. کتاب هرس ذهن کوشش شده بهترین راه‌های مقابله با به‌هم‌ریختگی ذهنی به شما آموزش داده شوند.

بخشی از کتاب

هَرَس ذهن / راهنمای عملی برای زندگی بدون نگرانی، اضطراب و افکار منفی
پژوهشی در دانشگاه کارولینای شمالی دربارهٔ «زوج‌های به‌نسبت خوشبخت و غیرپریشان» نشان داد که زوج‌هایی که به طور فعال تمرین ذهن‌آگاهی انجام می‌دهند، شاهد افزایش رضایت در رابطهٔ خود بوده‌اند. به علاوه، از مقدار سالم‌تری از «استرس در رابطه و استرس کلی» برخوردار بودند و بازدهی‌شان در مقابله با استرس بیشتر بود.
 
تمرین ذهن‌آگاهی به ما این امکان را می‌دهد که کنار شریک زندگی‌مان حضور بیشتری داشته باشیم، از لحاظ احساسی کمتر نسبت به آن‌ها منفعل باشیم و سریع‌تر بر موقعیت‌های پراسترس در رابطه غلبه کنیم.

حضور در رابطه فقط برای روابط احساسی صدق نمی‌کند. در همهٔ روابط می‌توانید ذهن‌آگاهی داشته باشید.

حضور بیشتر در رابطه یعنی چه؟ چند راهبرد که می‌توانید به کار ببرید:

گوش دادن همدلانه

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که عده‌ای هنگام گفتگو با دقت به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهند؟

برای برخی افراد توجه به حرف‌های دیگران سخت است، چون ذهن‌شان پر از افکار گوناگون است. اغلب وقتی کسی در حال صحبت است، ذهن ما بیشتر روی جزئیات زندگی‌مان، دغدغه‌هایمان یا حرف بعدی‌مان تمرکز دارد.

گوش دادن همدلانه (یا فعال) عبارت است از اینکه حاضر شویم از ذهن پرمشغله‌مان پا بیرون بگذاریم و بدون قضاوت به حرف‌های طرف مقابل گوش کنیم.

درباره نویسنده

استیو اسکات (SJ Scott) نویسنده پرفروش وال استریت ژورنال وقتی بزرگ شد، می‌خواست لوک اسکای واکر باشد.
 
استیو اسکات در نیوجرسی به دنیا آمد و بزرگ شد. پس از اتمام کالج با مدرک روانشناسی، او می‌دانست که برای ادامه تحصیل یا کار در زمینه مهارت‌های ساخت Latte نیاز دارد.

در مدت کوتاهی در نیروی هوایی ایالات متحده، اسکات توانست شغل استادی خود را بدست آورد و سپس برای تسخیر دنیای تجارت حرکت کرد.

سپس اسکات دو سال را برای کار در یک شرکت گذراند، برخلاف تصویری که در فیلم مایک جودو، "فضای اداری" به تصویر کشیده شده است. اسکات پس از انجام سهم خود در گزارش‌های "TPS"، قسم خورد که هرگز برای کسی جز خودش کار نمی‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین