بازی بامرگ؛ سرقت بنزین بلای جان پدر و پسر شد

بازی بامرگ؛ سرقت بنزین بلای جان پدر و پسر شد

در عمق ۱۷ متری زمین نفس‌هایشان قطع شد. می‌خواستند با سرقت بنزین به گنج برسند، اما همان بنزین اجل زندگی آن‌ها شد. بازی خطرناک و پیچیده‌شان با از دست دادن جان‌شان تمام شد. این پدر و پسر بر اثر گازگرفتگی در عمق ۱۷ متری نزدیک پالایشگاه نفت جان باختند.

کد خبر : ۹۲۶۴۱
بازدید : ۱۲۶۱۷
مرگ پدرو پسر در چاه
سیما فراهانی | نقشه عجیب و خطرناکی کشیده بودند. نقشه یک سرقت بزرگ؛ به دل زمین رفتند. جان‌شان را کف دست‌شان گذاشتند و در آن تونل تاریک سرنوشت زندگی‌شان را تغییر دادند. زندگی‌ای که در همان اعماق زمین و در دل تاریکی تمام شد. پدر و پسر رفتند که به یک ثروت بزرگ برسند. اما اجل مهلت‌شان نداد.

در عمق ۱۷ متری زمین نفس‌هایشان قطع شد. می‌خواستند با سرقت بنزین به گنج برسند، اما همان بنزین اجل زندگی آن‌ها شد. بازی خطرناک و پیچیده‌شان با از دست دادن جان‌شان تمام شد. این پدر و پسر بر اثر گازگرفتگی در عمق ۱۷ متری نزدیک پالایشگاه نفت جان باختند.

ساعت ۲۲ دوشنبه شب بود. این ماجرا از طریق مردی به آتش‌نشانی کهریزک اطلاع داده شد. خبری عجیب و هولناک؛ دو مرد درون یک تونل نزدیک پالایشگاه نفت کهریزک گیر افتاده بودند. طبق خبر‌های اولیه که به دست مأموران آتش‌نشانی رسیده بود، افراد گرفتار، پدر و پسر بودند.
آن‌ها در یک تونل عمیق دست‌ساز دچار گازگرفتگی شده بودند، بنابراین احتمال می‌رفت که جان خود را از دست داده باشند.

تونل ۳۰۰ متری برای اجرای نقشه

محل حادثه زمینی به وسعت ۵۰۰ متر در کنار پالایشگاه نفت تهران بود. در وسط این زمین یک اتاقک وجود داشت. وقتی آتش‌نشانان وارد این اتاقک شدند، با یک چاه روبه‌رو شدند. چاهی که عمق زیادی داشت. طبق بررسی‌های اولیه ارتفاع این چاه حدود ۱۷ متر بود.
وقتی آتش‌نشان‌ها به پایین این چاه رسیدند، متوجه شدند تونلی به طول ۳۰۰ متر به صورت افقی و به سمت پالایشگاه کنده شده است. همان زمان مشخص شد که این پدر و پسر با حفر تونل تصمیم به سرقتی خطرناک گرفته بودند.

با حضور مأموران آتش‌نشانی بلافاصله آن‌ها عملیات خود را آغاز کردند. عملیاتی سخت و خطرناک که برای نیرو‌های آتش‌نشانی نیز خطر جانی داشت، چراکه گاز بنزین در تمام تونل منتشر شده و امکان خفگی بسیار زیاد بود.
با توجه به انفجار در تونل کنده‌شده از سوی پدر و پسر و وجود گاز و بخار بنزین اجازه ورود آتش‌نشانان به محل جسد این پدر و پسر را سخت کرده بود؛ بنابراین آتش‌نشانان پالایشگاه عملیات‌های ویژه را در دستور کار خود قرار دادند.

عملیات سخت آتش‌نشانان

درنهایت ۱۶ ساعت عملیات سخت آتش‌نشانان به پیدا شدن جسد این دو سارق ختم شد. نیرو‌های امدادی آتش‌نشانی در انتهای تونل با جسد مرد و پسرش مواجه شدند. این درحالی بود که بررسی‌های کارشناسانه نشان داد این پدر و پسر قصد داشتند با گرفتن انشعاب از لوله اصلی انتقال سوخت، دست به سرقت بنزین بزنند، اما دچار گازگرفتگی بنزین شدند و جان باختند.
گویا آن‌ها هنگام کندن و حفر تونل به خط لوله بنزین رسیده و آن را شکسته بودند. با شکستن این خط لوله بنزین درون تونل ریخته و این دو نفر گرفتار شدند.

۴ ماه سرقت از پالایشگاه

سرقتی که پیش از این چند باری در کشور شاهدش بودیم. سرقتی پر از ریسک و خطرناک؛ آن‌هایی که برای قاچاق حاضرند دست به هر کاری بزنند، حتی اگر به قیمت جان‌شان تمام شود. دی ماه سال ۹۷ بود که پلیس استان تهران فعالیت مخفی قاچاقچیان سوخت در روستایی از توابع پاکدشت را کشف کرد.
این اقدام در یک زمین دیوارچین‌شده در روستای «گلزار» پاکدشت در حال انجام بود. سوخت زیادی از این محل بارگیری و خارج می‌شد. پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد قاچاقچیان سوخت یک تونل تقریبا ۷۰ متری در زیر زمین حفر کردند. این تونل منتهی به لوله اصلی انتقال فرآورده‌های نفتی بود.

فرآورده‌هایی که از پالایشگاه نفتی شهر ری به سمت استان مازندران می‌رفت. قاچاقچیان سپس با استفاده از اقدامات تخصصی یک فلکه ۴ اینچ کلاس ۴۵۰ در مسیر این خط لوله ری- مازندران که اقدام به پمپاژ گازوییل و سایر سوخت‌های مورد نیاز می‌کرد، نصب می‌کردند.
بعد از آن نیز اقدام به سرقت و قاچاق گازوییل و سایر فرآورده‌های نفتی می‌کردند. یک نفر در این‌خصوص بازداشت شد. او در تحقیقات مقدماتی به همدستی با دو نفر دیگر در سرقت از منابع ملی اعتراف کرد و گفت که بیش از چهار ماه این فعالیت مجرمانه را انجام داده است.

حفر تونل ۲۰ متری برای سرقت بنزین

چند سال پیش نیز در اصفهان چنین اتفاق مشابهی رخ داد. سارقانی که با حفر چاهی به عمق ۴ متر و یک تونل زیرزمینی به طول ۵ متر با جوشکاری روی خطوط اصلی بنزین، آن را در یک مخزن زیرزمینی با حجم ۱۰ هزار لیتر ذخیره می‌کردند. بعد از آن در فرصتی مناسب این فرآورده را از طریق تانکر از منطقه خارج می‌کردند.
اعضای این باند که با حفر تونل‌های ۲۰ متری و ۵ متری از خطوط لوله انتقال بنزین، سوخت سرقت می‌کردند، دستگیر شدند.

در تحقیقات مشخص شد اعضای این باند در منطقه قهجاورستان و محمودآباد از توابع شهرستان اصفهان از چندی پیش با اجاره زمین در اطراف خط انتقال بنزین رفسنجان ـ اصفهان در این منطقه حفاری می‌کردند؛ ۶ عضو این باند یکی پس از دیگری دستگیر و تحویل مراجع قضائی داده شدند.

سناریوی مشابه در بوشهر

در بوشهر نیز اتفاق مشابه دیگری رخ داد. خط لوله‌ای از سازمان بنادر و دریانوردی تا انبار نفت غریبی در خیابان فلات قاره بوشهر کشیده شده بود. سارقان با برنامه‌ای حساب‌شده نفت را سرقت می‌کردند. با نشت نفت در خیابان طالقانی و ورود دادستانی، نیروی انتظامی و نیرو‌های امنیتی به محل نشت نفت، سرانجام این ماجرا لو رفت. متهمان دستگیر شدند.
تجسس‌ها نشان داد که سارقان با حفاری تونل به محل انشعاب نفت در خیابان طالقانی بوشهر، با اضافه کردن یک انشعاب فرعی، بخشی از نفت موجود در لوله‌ها را به خانه‌ای در بوشهر هدایت می‌کردند. در تحقیقات مشخص شد عده‌ای متخلف با ایجاد خط انشعاب یک اینچی روی خط لوله ۱۶ اینچی انتقال فرآورده‌های نفتی از کشتی به مخازن شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، اقدام به برداشت غیرمجاز سوخت از این خط می‌کردند.

این‌ها در حالی است که این افراد با جان خود بازی می‌کنند. طبق تحقیقات باید مواجهه با انتشار گاز در محیط‌های مرتبط با میدان‌های نفتی را جدی گرفت. با توجه به اینکه این گاز به صورت محلول در آب وارد تونل و به محض ورود از آن آزاد می‌شود، خطر جانی زیادی وجود دارد. ولی عده‌ای بی‌توجه به این مسائل تنها به خاطر طمع خود سراغ بازی با جان‌شان می‌روند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید