S۹ فاو؛ رقیب چینی فراری و لامبورگینی

S۹ فاو؛ رقیب چینی فراری و لامبورگینی

S۹ با همکاری شرکتی به نام سیلک (Silk) ساخته شده که آمریکایی است، اما کارخانه‌اش در ایتالیا و در منطقه‌ای است که کارخانه‌های فراری، لامبورگینی و مازراتی در آن قرار دارد.

کد خبر : ۹۳۴۰۵
بازدید : ۵۱۴۰۴
S۹ فاو
قرار است ۹۹ دستگاه از S۹ ساخته شود

سوپرکار چینی در همسایگی فراری

فاو (FAW) خودروساز دولتی چینی با عرضه مجموعه‌ای از مدل‌های جدید قصد دارد در بازار ماشین‌های سوپر اسپرت با فراری و لامبورگینی رقابت کند.

اولین مدل از این مجموعه به نام S۹ در نمایشگاه شانگ‌های رونمایی شد. S۹ با همکاری شرکتی به نام سیلک (Silk) ساخته شده که آمریکایی است، اما کارخانه‌اش در ایتالیا و در منطقه‌ای است که کارخانه‌های فراری، لامبورگینی و مازراتی در آن قرار دارد. ماشین‌هایی که سیلک-فاو می‌سازد با نام هانگ‌کی فروخته می‌شود که لوکس‌ترین مارک خودرو در چین است.

ماشین‌های سیلک-فاو را والتر داسیلوا، یکی از مشهورترین طراحان خودرو طراحی می‌کند. آقای داسیلوا سابقه کار در آلفارومئو، لامبورگینی و آئودی را دارد و حدود ده سال به عنوان مدیر طراحی گروه فولکس‌واگن با شرکت‌های زیرمجموعه این گروه نظیر بوگاتی، بنتلی و پورشه کار کرده است.
S۹ فاو
S۹ را مدیر طراحی پیشین گروه فولکس‌واگن طراحی کرده است

اطلاعات فنی S۹ به طور رسمی منتشر نشده، اما گفته می‌شود موتور هیبرید-الکتریکی ماشین ۱۴۰۰ اسب بخار نیرو دارد، حداکثر سرعتش ۴۰۰ کیلومتر در ساعت است و سرعتش در کمتر از دو ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

قرار است تنها ۹۹ دستگاه S۹ ساخته شود. تولید ماشین از سال آینده آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از تابستان امسال آن را پیش‌خرید کنند. قیمت ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود حدود ده میلیون یوان (حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) باشد.

سیلک و فاو قرار است بیش از یک میلیارد دلار و ۲۰۰ میلیون دلار در شرکت مشترک خود سرمایه‌گذاری کنند و ساخت سه مدل دیگر را در برنامه دارند. سیلک هفته گذشته اعلام کرد که آمادئو فلیسا، مدیر سابق فراری را هم به عنوان مشاور استخدام کرده است.
هوندا الکتریکی می‌شود
هوندا الکتریکی
اولین مدل الکتریکی هوندا در چین سال آینده به بازار عرضه خواهد شد

هوندا اعلام کرده که تا سال ۲۰۴۰ استفاده از موتور‌های دیزل و بنزینی را متوقف کرده و همه محصولاتش الکتریکی خواهد شد. توشی‌هیرو میبه، مدیر جدید هوندا در اولین نشست خبری خود اعلام کرد که هوندا برای سریع‌تر کردن روند ساخت ماشین‌های الکتریکی با جنرال‌موتورز همکاری خواهد کرد.

هوندا چند روز پیش اولین مدل الکتریکی خود برای بازار چین را در نمایشگاه شانگ‌های رونمایی کرد. دومین خودروساز بزرگ ژاپن اعلام کرده که در پنج سال آینده ده مدل الکتریکی به محصولاتش اضافه می‌کند و تا سال ۲۰۵۰ تولید دی‌اکسید کربن توسط هوندا به صفر خواهد رسید.

هوندا اولین شرکتی نیست که قرار است موتور‌های درون‌سوز را کنار بگذارد. اکثر کارخانه‌های بزرگ برنامه‌هایی مشابه اعلام کرده‌اند، اما برعکس هوندا بیشتر آن‌ها کماکان استفاده از قوای محرکه هیبرید را ادامه خواهند داد که ترکیبی از موتور الکتریکی با یک موتور بنزینی یا دیزل است.

هوندا علاوه بر موتور الکتریکی، ساخت ماشین‌های هیدروژنی را هم به طور جدی دنبال می‌کند. در برنامه این شرکت قرار است تا سال ۲۰۳۰، چهل درصد از ماشین‌های هوندا در آمریکای شمالی و چین هیدروژنی یا الکتریکی باشد. سهم ماشین‌های هیدروژنی و الکتریکی هوندا تا سال ۲۰۳۵ در این دو بازار به ۸۰ درصد می‌رسد.

اولین مدل‌های الکتریکی هوندا در بازار آمریکا بر روی پلتفرم جنرال‌موتورز ساخته می‌شود و در سال ۲۰۲۴ به بازار خواهد آمد. میبه همچنین اعلام کرد که هوندا برای ساخت ماشین‌های الکتریکی و فن‌آوری خودران در شش سال آینده پنج تریلیون ین (۴۶ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

'پرواز بی‌صدای' لینکلن

لینکلن زفیر لینکلن زفیر با توجه به سلیقه خریداران چینی طراحی شده است

لینکلن با نمایش یک کانسپت در شانگ‌های از تولید یک سدان جدید تا پایان امسال خبر داد. لینکلن که زیرمجموعه لوکس کارخانه فورد است، فروش مدل‌های سدان را در آمریکا متوقف کرده است. اما این ماشین‌ها در چین همچنان پرطرفدار است و این شرکت نمی‌خواهد به راحتی بازار را به خودروسازان لوکس آلمانی واگذار کند.

لینکلن زفیر (Zephyr) نامش را از یکی از مدل‌های مشهور لینکلن در دهه سی و چهل میلادی گرفته است. کارخانه آمریکایی حرفی درباره قوای محرکه زفیر نزده، اما به احتمال زیاد ماشین هیبرید یا کاملا الکتریکی خواهد بود.

ماشین به عنوان یک کانسپت معرفی شده، اما به نظر می‌رسد با طرح نهایی تفاوت زیادی نداشته باشد. طراحان لینکلن جلوپنجره و چراغ‌های جدیدی برای زفیر طراحی کرده‌اند، اما ظاهر ماشین هنوز شبیه به دیگر مدل‌های کارخانه است.
از جمله تفاوت‌ها، چراغ باریکی است که روی جلوپنجره کشیده شده است؛ طرحی که احتمالا در مدل‌های دیگر لینکلن هم استفاده خواهد شد.
اتاق زفیر
اتاق ماشین با الهام از ایده‌ای ساخته شده که لینکلن آن را "پرواز بی‌صدا" نامیده است

اتاق زفیر با ایده‌ای طراحی شده که لینکلن آن را "پرواز بی‌صدا" نامیده است. داشبورد به رسم اکثر ماشین‌های لوکس جدید سراسر با نمایشگری بزرگ پوشانده شده است. کنسول وسط ماشین با ترکیب چرم و چوب تزیین شده و روی سطح چوبی دگمه‌هایی لمسی قرار دارد که تا ماشین روشن نباشد دیده نمی‌شوند.

لینکلن می‌گوید ماشین را با توجه به سلیقه خریداران چینی طراحی کرده است و فعلا قرار نیست آن را در آمریکا بفروشد.

فقط برای چین

ایووس شاسی‌بلند ایووس در نمایشگاه شانگ‌های رونمایی شد

زفیر تنها ماشینی نیست که فورد برای بازار چین طراحی کرده است. این شرکت در شانگ‌های یک شاسی‌بلند جدید به نام ایووس (Evos) رونمایی کرد که به گفته کارخانه توسط چینی‌ها و برای چینی‌ها ساخته شده است.

فورد دو سال پیش با هدف رونق دادن به کسب‌وکارش در چین استراتژی تازه‌ای در پیش گرفته و این ماشین اولین محصول این استراتژی است. ماشین با کمک طراحان چینی و با تمرکز بر سلیقه خریداران در بزرگترین بازار خودروی جهان طراحی شده است.

شاسی‌بلند‌های اسپرت طرفدار زیادی در چین دارند و خریداران چینی به تکنولوژی در ماشین اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل فورد علاوه بر نمایشگر ۱۲.۳ اینچی که روبروی فرمان قرار دارد، ایووس را به یک نمایشگر لمسی ۲۷ اینچی با وضوح بالا مجهز کرده است.

جزییاتی درباره قوای محرکه ماشین منتشر نشده، اما به احتمال زیاد موتور ماشین هیبرید-الکتریکی خواهد بود.
اتاق ایووس
نمایشگر ۲۷ اینچی با وضوح بالا اطلاعات را به سرنشین و راننده نمایش می‌دهد

ایووس همچنین دومین مدل فورد است که به سیستم خودران "بلو کروز" (BlueCruise) مجهز است. با این سیستم راننده می‌تواند در برخی بزرگراه‌ها دستش را از روی فرمان بردارد و ماشین رانندگی را برعهده می‌گیرد. این سیستم به طور مرتب راننده را رصد می‌کند تا مطمئن شود حواسش به جاده است.

همزمان با رونمایی ماشین در شانگ‌های شایعه شد که فورد قرار است این ماشین را به جای مدل‌های سدان خود در اروپا و آمریکا بفروشد. اما فورد این خبر را تکذیب کرده و اعلام کرده برنامه‌ای برای فروش ماشین خارج از چین ندارد. فورد به دلیل فروش کم، مدل‌های سدان را از محصولاتش در آمریکا و اروپا حذف کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید