آسمی‌ها در روزگار کرونا چه کنند؟

آسمی‌ها در روزگار کرونا چه کنند؟

افراد مبتلا به آسم، باید بیشتر از افراد عادی، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. به این دلیل که ریه این افراد، به دلیل ابتلا به آسم، حساس است.

کد خبر : ۹۳۴۴۳
بازدید : ۲۱۳۲
آسم

سرفه و تنگی نفس با کوچک‌ترین عامل محرکی آغاز می‌شود و تا چند دقیقه ادامه پیدا کند و امان می‌برد. این عامل محرک می‌توان از بوی سوختگی نان تا عطر و گرده گل‌ها باشد.

در شرایط حادتر، گاهی نیاز به بستری‌شدن وجود دارد و به همه این دلایل، افراد مبتلا به آسم، همیشه در معرض خطر شروع نشانه‌ها به‌ویژه سرفه باشند. در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹، ماجرا جدی‌تر است. به این دلیل که ریه افراد مبتلا به آسم، حساس است و ویروس کرونا می‌تواند به این بخش آسیب‌پذیر، حمله کند.

۱۴ اردیبهشت مطابق با چهارم می (نخستین سه‌شنبه ماه می) روز جهانی آسم و آلرژی نامگذاری شده است. از سوی دیگر با چهارمین اوج‌گیری ابتلا به کرونا در کشور، ویروس عامل این بیماری این بار درگیرکننده‌تر از پیش حمله‌ور شده است. این‌ها بهانه‌ای شد تا مراقبت‌های لازم برای افراد مبتلا به آسم در همه‌گیری کرونا را با هم مرور کنیم.

افراد مبتلا به آسم، باید بیشتر از افراد عادی، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. به این دلیل که ریه این افراد، به دلیل ابتلا به آسم، حساس است. برای این‌که بتوانید از کرونا در امان بمانید، علاوه بر نکته‌هایی که همه رعایت می‌کنند، شما باید به شکل خاص به این نکته‌ها دقت کنید.

ماسک خاص: بهتر است بیشتر در منزل بمانید. اما درصورتی که از منزل خارج شدید، از ماسک پنج لایه استفاده کنید. این ماسک‌ها قدرت محافظتی بیشتری دارند.

الکل قوی: علاوه بر شستن دست و صورت از الکی برای ضدعفونی‌کردن استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد باشد.

فاصله بگیرید: از هر نوع تجمع، سفر، حضور در مراکز خرید و... خودداری کنید. فاصله شما با دیگران باید نزدیک به سه متر باشد. این فاصله برای ریه‌های حساس شما مهم است.

ترک کنید: اگر یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شد، از خانه به جای دیگر بروید یا این‌که در اتاقی قرنطینه شوید. حتما آزمایش داده و از وضعیت ابتلا یا عدم ابتلای خود مطمئن شوید.

نکته: درصورت امکان، هرچه زودتر واکسن کرونا دریافت کنید.

ادامه دهید و متوقف نکنید

حتما تحت نظر پزشک قرار دارید و از دارو‌های مناسب برای کنترل حمله‌ها استفاده می‌کنید. درحال حاضر با وجود کرونا به این موارد توجه کنید.

کنترل تغییر: درصورت بروز هر علامت جدید یا تغییری در وضعیت خود سریعا به پزشک مراجعه کنید.

یک اتفاق جدید: مصرف دارو‌های همیشگی را ادامه دهید. علاوه براین‌که با مشورت پزشک از دارو‌های استنشاقی حاوی استروئید هم استفاده کنید (استروئید‌ها درواقع همان کورتیکواستروئید‌ها هستند).

دور شوید: بیش از پیش از محرک‌های شروع نشانه‌های آسم دور شوید. ضعیف و تحریک شدن ریه‌ها می‌تواند زمینه را برای ابتلا به کرونا فراهم کند.
آسم

این نکته‌ها طلایی است

توصیه‌های خاصی برای افراد مبتلا به آسم وجود دارد که همیشه آن‌ها را رعایت می‌کنند. اما در همه‌گیری کووید-۱۹ باید به این موارد خاص دقت کرد.

کاملا فاصله بگیرید: از محرک‌های آسم (دود، دود مخدرها، گردوخاک، آلودگی‌های مختلف مانند آلودگی هوا، حیوانات به‌ویژه آن‌ها که مو دارند، حیوانات خانگی، کپک‌ها و...) کاملا فاصله بگیرید. بهتر است در این دوره مراقبت از حیوان خانگی خود را هم به کلینیکی بسپارید.

کمک بگیرید: برای تمیزکردن منزل شامل گردگیری، استفاده از ضدعفونی‌کننده و شوینده‌ها، از کسی که مبتلا به آسم یا کرونا نیست کمک بگیرید.

جای دیگر: در زمان نظافت منزل، شما در اتاق دیگری بمانید تا عاملی ریه‌های شما را تحریک نکند.

اگر لازم است: سعی کنید فقط در صورت لزوم از اسپری الکل و دیگر ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده کنید. بهتر است از دستمال ضدعفونی‌کننده غیر معطر یا شستن با آب و صابون یا مایع ظرفشویی کمک بگیرید.

جمع کنید: دکور منزل را سبک کنید. بهتر است وسایل دکوری را به حداقل برساند تا گردگیری راحت‌تر شده و خاک کمتری روی وسایل مختلف بنشیند.

کانون‌ها را کم کنید: بعضی موارد مانند پادری منزل، پادری حمام و... می‌توانند عاملی برای تجمع گرد و غبار و ویروس‌ها یا خیس شدن و ایجاد کپک باشند. در همه‌گیری کرونا این موارد را جمع‌آوری کنید. به‌این ترتیب کانون‌ها احتمال آلوده را کم کرده‌اید.

مرطوب و مطبوع: خانه را هوادهی کنید. این کار را با کمک بازکردن پنجره‌ها، استفاده از هواکش به‌خصوص در آشپزخانه یا اتاق خواب و... انجام دهید. بخور روشن کنید و عصاره گیاهان دارویی را به آن اضافه کنید (اگر بوی آن‌ها به شما حساسیت نمی‌دهد).

بپوشانید: هنگام شستن ظرف‌ها، شستن یا ضدعفونی‌کردن خریدها، لباس‌ها و... حتما از وسایل محافظتی مانند دستکش، ماسک و حتی عینک استفاده کنید. این وسایل محافظتی کمک می‌کند تماس شما با ویروس کرونا و از طرفی با تاثیر مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده به حداقل برسد.

نترسید: شرایط شما خاص است؛ اما نباید بترسید. ترس باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای کنترل اضطراب و استرس اولین نکته پیگیری‌نکردن اخبار است. مسأله بعدی، تلاش برای کسب آرامش است. برای این کار می‌توانید از ورزش‌های آرام‌تنی کمک بگیرید.

تغدیه مناسب: حتما از مکمل‌های ویتامین D، E و B استفاده کنید. علاوه بر این میوه و سبزی به مقدار کافی مصرف کنید. تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.
منبع: روزنامه جام جم
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید