ادعای برزیل؛ واکسن اسپوتنیک روسیه حاوی ویروس سرماخوردگی است

ادعای برزیل؛ واکسن اسپوتنیک روسیه حاوی ویروس سرماخوردگی است

به گفته دانشمندان در آژانس ملی نظارت بر بهداشت برزیل (Anvisa)، برخی از ناقل‌های واکسن اسپوتنیک وی قابلیت تکثیر دارند و می‌توانند زیاد شوند در حالی که معمولا نباید این‌طور باشد.

کد خبر : ۹۳۴۵۹
بازدید : ۱۶۷۵
واکسن اسپوتنیک روسیه
وجود ویروس سرماخوردگی در واکسن می‌تواند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند خطرناک باشد

وزارت بهداشت برزیل گزارش داده است که تعدادی از واکسن‌های کووید «اسپوتنیک وی» روسیه که به برزیل ارسال شده‌اند، نسخه زنده‌ای از ویروس سرماخوردگی عادی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنجلا راسموسن، ویروس‌شناس در سازمان واکسن و بیماری‌های عفونی کانادا، گفته است این یافته «پرسش‌هایی را در مورد درستی فرآیند تولید به وجود می‌آورد» و می‌تواند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند خطرناک باشد.

مشکل ظاهرا یک «ناقل ویروس آدنو» است که باعث ایجاد بیماری تنفسی می‌شود و در شرایط عادی از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده تا تکثیر نشود. اما می‌تواند اطلاعات دی‌ان‌ای را حمل کند، به این معنی که سلول‌های انسانی می‌توانند شاخک پروتئینی ویروس کرونا را به وجود آورند.

اما به گفته دانشمندان در آژانس ملی نظارت بر بهداشت برزیل (Anvisa)، برخی از ناقل‌های واکسن اسپوتنیک وی «قابلیت تکثیر» دارند و می‌توانند زیاد شوند در حالی که معمولا نباید این‌طور باشد. دانشمندان گفته‌اند که این امر می‌تواند به دلیل یک مشکل تولیدی موسوم به «ترکیب مجدد» باشد که در آن ویروس آدنوی اصلاح‌شده ژن‌های مورد نیاز برای تکثیر را به دست می‌آورد.
خانم راسموسن این خطا را بیشتر مساله کنترل کیفیت می‌داند تا مشکل مربوط به فناوری به کار رفته در ساخت واکسن. او توضیح داد: «این موضوع برای اغلب مردم احتمالا مساله مهمی نخواهد بود، زیرا آدنو ویروس‌ها در کل عوامل بیماری‌زای انسانی مهمی محسوب نمی‌شوند.»

دانشمند کانادایی افزود: «در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند... می‌تواند عوارض جانبی بیشتر و شاید جدی‌تری داشته باشد.» وی در ادامه بر تاثیر این موضوع بر ایمن بودن واکسن تاکید کرد، خصوصا از وقتی که مطالعه‌ای جدید در مجله «لانست» اثرگذاری آن را مطمئن و ۹۰ درصد موثر دانست.

موسسه «گامالیا» روسیه که مسئول تولید این واکسن است، این گزارش‌ها را تکذیب کرد. دنیس لوگونوف، معاون مدیر موسسه گامالیا، گفت: «اظهاراتی که در مطبوعات خواندم هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند.» این سخنان واکنشی است به تصمیم برزیل برای ممنوع کردن واردات واکسن روسی به دلیل نگرانی‌ها بابت «خطر‌های اساسی» و نقص‌های «جدی» آن.

روسیه همچنین در واکنشی توییتری، گفته است که این تصمیم انگیزه سیاسی دارد: «تاخیر‌های آژانس ملی نظارت بر بهداشت برزیل در تایید اسپوتنیک، متاسفانه ماهیت سیاسی دارند و هیچ ارتباطی با دسترسی به اطلاعات یا علم ندارند.»
منبع: اينديپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید