زکات فطره؛ فطریه ۱۴۰۰ به چقدر رسید؟

زکات فطره؛ فطریه ۱۴۰۰ به چقدر رسید؟

دفترآیت‌الله سیدعلی سیستانی نیز میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۰ هجری‌شمسی / ۱۴۴۲ هجری‌قمری) را اعلام کرده است. براساس گزارش شفقنا، از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست‌ویک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیرایرانی، هفتادوپنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است.

کد خبر : ۹۳۶۸۰
بازدید : ۴۵۰۱
زکات فطره؛ فطریه ۱۴۰۰ به چقدر رسید؟
فرادید | زکات فطره سال ۱۴۰۰ از سوی مراجع تقلید اعلام شد. بر اساس اعلام بخش استفتائات دفتر رهبر انقلاب، زکات فطره برای امسال گندم هر نفر ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین مبلغ فطریه از سوی دفاتر حضرات آیات مراجع تقلید سیدعلی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، حسین وحید خراسانی، سیدعلی سیستانی و سیدموسی شبیری زنجانی میزان زکات فطره امسال مشخص شده است.

به گزارش فرادید؛ حجت الاسلام محمد رضایی، مسئول بخش استفتائات دفتر رهبر انقلاب درباره مبلغ فطریه گفته که برای افرادی که برنج ایرانی مصرف می‌کنند هر نفر حدود ۱۰۰ هزار تومان و برای کسانی که برنج خارجی مصرف می‌کنند هر نفر ۷۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

او همچنین می‌گوید که رعایت قوت غالب الزامی ندارد و امروزه عمده مصارف و قوت غالب مردم جهان نیز گندم است بنابراین توجه به قوت غالب الزامی نیست، اما بهتر است کسانی که مصرف اصلی‌شان برنج است برنج را در نظر بگیرند. زکات فطره برای امسال گندم هر نفر ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

طبق گفته حجت الاسلام محمد رضایی، زمان پرداخت زکات فطره از غروب شب عید تا ظهر روز عید فطر است، اما کسانی که نماز عید فطر به جا می‌آورند تا قبل از نماز آن را باید پرداخت کنند.
مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آیت الله سیستانی
دفترآیت‌الله سیدعلی سیستانی نیز میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۰ هجری‌شمسی / ۱۴۴۲ هجری‌قمری) را اعلام کرده است. براساس گزارش شفقنا، از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست‌ویک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیرایرانی، هفتادوپنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است.
مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آیت الله ناصر مکارم شیرازی
دفتر آیت الله مکارم شیرازی بر اساس نظر این مرجع تقلید زکات فطره را اعلام کرد:

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۲۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج مبلغ ۷۰ هزار تومان است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۵،۰۰۰ تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.
مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آیت‌الله‌ نوری همدانی
دفتر آیت الله نوری همدانی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین نظر این مرجع تقلید را در مورد زکات فطره ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ اینگونه تعیین بیان کرد:

برای هر نفر، یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا اجناسی که در رساله عملیه ذکر گردید می‌باشد، مکلف می‌تواند پول یکی از این‌ها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گندم در بعضی مناطق نزدیک به ۷،۰۰۰ تومان و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریباً ۲۵،۰۰۰ تومان می‌باشد فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً ۲۰ هزار تومان و به حساب برنج ۷۵ هزار تومان می‌باشد.

زکات فطره؛ فطریه ۱۴۰۰ به چقدر رسید؟
مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آیت‌الله‌ علوی گرگانی
بنابر اطلاعیه دفتر آیت‌الله محمدعلی علوی گرگانی از مراجع معظم تقلید، مبلغ فطریه ۱۴۰۰ براساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان و براساس قوت غالب برنج، متوسط ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا است و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن شصت فقیر است.
مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آیت الله حسین وحید خراسانی
دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢ را بدین شرح اطلاع رسانی کرد:

میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند این‌ها - از طعام‌های متعارف در محل - است که مکلّف می‌تواند پول یکی از این‌ها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضی مناطق نزدیک به ٧۰۰۰ تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریباً ۲۵ هزار تومان می‌باشد، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً ۲۰ هزار تومان و به حساب برنج ۷۵ هزار تومان می‌باشد و دفتر معظم له به این مبلغ، زکات فطره را قبول می‌کند.

مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آیت الله جعفر سبحانی
دفتر آیت الله سبحانی میزان زکات فطره رمضان ۱۴۰۰ را این چنین اعلام کرد:

برای هر نفر، یک صاع که (تقریباً سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند این‌ها است، مکلّف می‌تواند پول یکی از این‌ها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

قیمت هر کیلو گندم (به نرخ آزاد) در برخی مناطق نزدیک به ۷،۰۰۰ تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف، ۲۵،۰۰۰ تومان می‌باشد.
مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آ یت الله لطف الله صافی گلپایگانی

دفتر آیت الله صافی گلپایگانی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر این مرجع تقلید پیرامون میزان زکات فطره و کفاره روزه را اینگونه بیان کرد:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آیت‌الله شبیری زنجانی
ظر دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی درباره مبلغ زکات فطره و کفاره: فطریه نفری ۲۵ هزار تومان/ کفاره عذری برای هر روز ۶۵۰۰ تومان

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۲۵ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) تعیین کرده است.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهر‌های مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰ گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۶۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۳۹۰ هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز، قبول می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.
زکات فطره؛ فطریه ۱۴۰۰ به چقدر رسید؟
مبلغ زکات فطره سال ۱۴۰۰ برای مقلدین آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی
طبق اعلام دفتر آیت الله علوی گرگانی، مبلغ فطریه ماه مبارک ۱۴۰۰ بر اساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج، متوسط ۱۰۰ هزار تومان می‌باشد.

همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا می‌باشد و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن شصت فقیر است.
فطریه مهمان چیست و بر عهده کیست؟
طبق نظر آیت الله سیستانی؛ بر میزبان واجب است فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود را بپردازد. مثلا: مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد.

ولی اگر مهمان بعد از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب شود، بنابر احتیاط واجب هم میزیان و هم میهمان فطریه مهمان را بپردازند، البته اگر یکی از آن‌ها از دیگری برای پرداخت فطریه وکالت بگیرد، از هر دو کفایت می‌کند؛ و مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره اش بر عهده میزبان نیست.

ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می‌تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می‌دهد نیت فطره کند.
فطریه بر چه کسی واجب است؟

بر هر مکلفی واجب است با فرا رسیدن شب عید فطر زکات فطره خود وتمام کسانی که عرفا نان‌خور او محسوب می شوند را از اموال خود خارج کند، هر چند نفقه آنها بر مکلف واجب نباشد، و مکلف می تواند از روز اول ماه رمضان زکات فطره خود را به فقیر بپردازد.

۰
نظرات بینندگان
  • ناصر ارسالی در

    گندم رو از من کشاورز کیلویی ۴۰۰۰ چهار هزارتومان میخرید وقتی میخواید فطریه بگیرید قیمت گندم رو دو برابر با من حساب میکنید اگه قیمت ۷۰۰۰ تومنه پس گندم رو از من کشاورز هم هفت هزارتومن بخرید.

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید