پیش‌بینی زمان زایمان با آزمایش خون

پیش‌بینی زمان زایمان با آزمایش خون

این گروه از خون ۶۳ زن آبستن که در ۱۰۰ روز آخر بارداری قرار داشتند دو یا سه بار نمونه‌برداری کردند تا بتوانند ۷ هزار و ۱۴۲ مشخصه سوخت‌وسازی، پروتئینی و مصونیت تک‌یاخته‌ای را تجزیه و تحلیل کنند.

کد خبر : ۹۳۷۰۵
بازدید : ۲۵۴۱
آزمایش خون
محققان ده‌ها سال است که در پی روشی مناسب برای پیش‌بینی زمان زایمان هستند

بر اساس پژوهشی تازه، زمان زایمان زنان باردار را می‌توان با آزمایش خون پیش‌بینی کرد و برآورد‌های دقیق‌تری انجام داد.

در حال حاضر به زنان باردار می‌گویند زمان زایمانشان ۴۰ هفته بعد از نخستین روز آخرین قاعدگی است که این برآورد تقریبی است به طوری که برخی چند هفته قبل زایمان می‌کنند و برخی دیگر را باید تحریک به زایمان کرد. زایمان در بازه زمانی ۳۷ تا ۴۲ هفته بعد از آبستنی، عادی به شمار می‌آید.

اکنون محققان دانشگاه مدرسه عالی پزشکی کالیفرنیا رهیافتی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند زمان زایمان را دقیق‌تر مشخص کند.

در این پژوهش که در مجله ساینس ترانسلیشنال مدیسین چاپ شده است خانم اینا استلزر نویسنده اصلی این مقاله و همکارانش برای آنکه آمادگی بدن برای زایمان را رصد کنند زیست‌نشانگر‌ها (مشخصه‌های زیست‌شناختی) را با خون‌آزمایی‌های بالینی تحت پایشگری قرار دادند.

این گروه از خون ۶۳ زن آبستن که در ۱۰۰ روز آخر بارداری قرار داشتند دو یا سه بار نمونه‌برداری کردند تا بتوانند ۷ هزار و ۱۴۲ مشخصه سوخت‌وسازی، پروتئینی و مصونیت تک‌یاخته‌ای را تجزیه و تحلیل کنند.

زایمان تمام این افراد طبیعی بوده است یعنی هیچ‌کدام با تحریک مصنوعی زایمان نکرده‌اند. تحلیل این نمونه‌ها نشان داد که در هفته‌های قبل از زایمان، شمار هرمون‌های استرویید جهش پیدا می‌کند و واکنش‌های مصونیت در برابر التهاب کاهش می‌یابد.

خانم استلزر دارای مدرک دکترا و محقق فوق دکترای هوش‌بری، درد‌های پیش از عمل و معالجه درد است، او می‌گوید: «بر اساس یافته‌های ما دو تا چهار هفته قبل از زایمان، گذاری از مرحله "بارداری پیش‌رونده" به مرحله "پیش‌زایمان" رخ می‌دهد. روش جدیدی برای پیش‌بینی زمان زایمان بر اساس آزمایش خون پیدا کرده‌ایم که مستقل از مدت حاملگی است.»

این محققان سپس بر اساس ۴۵ زیست‌نشانگری که شناسایی کرده بودند یک مدل پیش‌بینی ابداع کردند و آن را روی ۱۰ زن آزمودند. به گفته این محققان نتایج حاصل از این کار «می‌تواند به تدوین روش‌های دقیق‌تر در پیش‌بینی زایمان کمک کند».

دقت این مدل در پیش‌بینی زمان احتمالی زایمان در بازه ۱۷ روز قرار دارد، اما به نظر خانم استلزر با افزودن داده‌های زنان بیشتری به پایگاه داده این مدل می‌توان دقت آن را افزایش داد. نتایج این تحقیق نه‌تن‌ها پیش‌بینی زمان زایمان را دقیق‌تر می‌کند بلکه زایمان تحریکی را نیز بهبود می‌دهد.

پت اوبراین، مشاور زایمان و قائم‌مقام دانشکده سلطنتی بیماری‌های زنان و زایمان، در مصاحبه با ایندیپندنت می‌گوید: «عالی است اگر بتوان زمان زایمان را پیش‌بینی کرد.» به گفته او «محققان ده‌ها سال است که در پی روشی مناسب برای پیش‌بینی زمان زایمان هستند» و با آنکه آزمایش‌های بسیاری برای این کار وجود دارد هیچ‌کدام دقت زیادی ندارند.
اوبراین با اشاره به اهمیت فناوری در رسیدگی به زایمان زودرس گفت: «علت اهمیت زیاد چنین فناوری‌هایی این است که اگر زایمان زودرس را تشخیص دهیم برای مثال می‌توانیم زائو را به بیمارستانی مناسب و دارای بخشی مطلوب برای مراقبت از نوزادان انتقال دهیم.»

به گفته او متخصصان زنان و زایمان هم امکان می‌یابند تا چنین زائو‌هایی را تحت درمان‌های مناسب قرار دهند و برای مثال برای کمک به رشد نوزاد قبل از زایمان، به زائو استرویید تزریق کنند. البته او خاطرنشان کرد برای صحه گذاشتن بر یافته‌های این تحقیق که در مقیاس کوچکی انجام گرفته است تحقیقات بیشتری لازم است.

پزشکی به نام ویرجینیا وین یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق که دارای مدرک دکترا و استادیار بیماری‌های زنان و زایمان است هم می‌گوید: «اگر از چگونگی تنظیمات زایمان شناخت داشته باشیم بهتر می‌توانیم زایمان تحریکی را پیش ببریم.»

براساس آمار سازمان خدمات ملی بهداشت بریتانیا، یک‌پنجم زایمان‌های سالانه در این کشور زایمان‌های تحریکی هستند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید