ابتلای سلول‌های چشم به کرونا

ابتلای سلول‌های چشم به کرونا

پژوهشگران مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای (ISMMS) در بررسی جدید خود دریافته‌اند که کروناویروس می‌تواند سلول‌های چشم را مستقیما آلوده کند.

کد خبر : ۹۳۹۰۳
بازدید : ۲۲۹۷

عفونت چشم بر اثر کرونا

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهند کووید-۱۹ می‌تواند سلول‌های چشم را آلوده کند.

پژوهش‌ها حاکی از این هستند که کروناویروس، عفونت را در دستگاه تنفس فوقانی آغاز می‌کند و انتقال می‌یابد. به همین دلیل، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی توصیه شده است. در هر حال این موضوع، نامشخص مانده است که آیا عفونت می‌تواند از چشم نیز آغاز شود یا خیر. در صورت مثبت بودن پاسخ، اقدامات محافظتی بیشتری مورد نیاز است.

پژوهشگران "مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای" (ISMMS) در بررسی جدید خود دریافته‌اند که کروناویروس می‌تواند سلول‌های چشم را مستقیما آلوده کند.

یافته‌های این پژوهش، تاثیری فوری بر اقدامات پیشگیرانه‌ای خواهند داشت که برای کمک به کاهش شیوع کووید-۱۹ صورت می‌گیرند. همچنین این یافته‌ها از دستورالعمل‌هایی پشتیبانی می‌کنند که برای محافظت از چشم ارائه می‌شوند.

پژوهشگران در این پروژه، مدل‌هایی از سلول بنیادی درون‌کشتگاهی چشم انسان بزرگسال را بررسی کردند. آن‌ها سلول‌ها را در معرض کروناویروس قرار دادند و پس از ۲۴ ساعت به بررسی آن‌ها پرداختند.

پژوهشگران به ارزیابی این موضوع پرداختند که آیا کروناویروس می‌تواند هم بافت و هم سلول‌های اولیه چشم را آلوده کند یا خیر.

سلول‌ها به کروناویروس آلوده شدند و سپس به واسطه توالی آران‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پژوهشگران از توالی‌ها نقشه‌برداری کردند و سپس به مقایسه آن‌ها با سلول‌های مبتلا نشده بافت‌های انسانی پرداختند. در مرحله بعد، بیان سلول‌هایی که در معرض کروناویروس قرار داشتند، بررسی شد.

نتایج این بررسی نشان داد که کروناویروس می‌تواند سلول‌های سطح چشم را آلوده کند. سلول‌هایی که در معرض کروناویروس قرار داشتند، وجود عفونت مرتبط با پروتئین‌هایی از جمله گیرنده موسوم به "ACE۲" و آنزیم "TMPRSS۲" را نشان دادند که امکان ورود ویروس را فراهم می‌کند.
بررسی‌ها نشان داد "IFNβ"، پروتئینی که ویژگی‌های ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد، با قرار گرفتن در معرض ویروس سرکوب می‌شود. پژوهشگران دریافتند که سلول‌های سطح چشم در برابر عفونت، آسیب‌پذیر هستند، اما آسیب‌پذیری قرنیه مرکزی، کمتر است.

دکتر "تیموثی بلنکینسوپ" (Timothy Blenkinsop)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما امیدواریم که این داده‌های جدید، به ارائه اقدامات بیشتری برای محافظت از چشم‌ها بیانجامند. ما همچنین قصد داریم از این مدل‌ها برای آزمایش روش‌های پیشگیری از عفونت‌های چشمی استفاده کنیم.

"بنجامین تنوور" (Benjamin tenOever)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، نتیجه یک همکاری سازنده میان دو برنامه علمی بسیار متفاوت بود.
از همه مهم‌تر این که داده‌های به دست آمده نه تنها به درک ما در مورد زیست‌شناسی کروناویروس می‌افزاید، بلکه اهمیت شست و شوی دست‌ها را نیز بیشتر مشخص می‌کند، زیرا تماس دست‌ها با چشم، از مواردی است که باید به عنوان یک نقطه ورود عفونت در نظر گرفته شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید