تهویه هوا در تمام ساختمان‌ها باید استاندارد شود

تهویه هوا در تمام ساختمان‌ها باید استاندارد شود

«فرهنگی به نام «هوابند» را، به‌خصوص در اداره‌ها با سیستم گرمایش مرکزی، توسعه داده‌ایم که هیچ‌کس یا فکر نمی‌کند لازم است پنجره را باز کند یا اینکه اصلاً نمی‌تواند پنجره را باز کند.»

کد خبر : ۹۳۹۰۴
بازدید : ۴۷۹۴
دانشمندان هشدار دادند: تهویه هوا در تمام ساختمان‌ها باید استاندارد شود
فرادید | قبل از تهیه واکسن، اگر سلاحی هم برای مبارزه علیه کووید ۱۹ وجود داشت، بسیار کم بود. اما همان زمان یک سلاح وجود داشت که حداقل می‌توانست به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند - هوای تازه.

به گزارش فرادید، برطبق تحقیقاتی که اواخر سال میلادی گذشته توسط مشاوران علمی دولت انگلستان برای امور فوری انجام شد، فضای اتاقی که به تهویه مناسب مجهز باشد می‌تواند خطر ابتلا به ویروس را تا ۷۰‌درصد کاهش دهد. این یافته باعث شد کارشناسان به مردم توصیه کنند هر از چندگاهی پنجره‌ها را به مدت ۱۵‌دقیقه باز بگذارند یا اینکه به طور دائمی بگذارند پنجره قدری باز باشد.

اکنون کارشناسان توصیه می‌کنند که کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها شامل خانه‌ها باید بررسی شود. در مقاله‌ای که در نشریه علم به چاپ رسیده است، یک پنل ۳۹‌نفری از محققان از ۱۴‌کشور، گفته‌اند که کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها باید درست مانند استاندارد‌های غذا و آب بررسی شود تا از انتقال بیماری‌های واگیردار پیشگیری شود.

دکتر جولین تانگ، ویروس‌شناس از دانشگاه لستر و یکی از نویسندگان این گزارش، می‌گوید: «همه ما می‌خواهیم نسبت به کیفیت هوای خانه‌هایمان، ساختمان‌ها و رستوران‌هایی که در آن‌ها حضور پیدا می‌کنیم، اطمینان حاصل کنیم. درست مثل وقتی که می‌خواهیم از کیفیت و سلامت آب لوله‌کشی مطمئن باشیم.»

کارشناسان خواستار وضع استاندارد‌هایی برای سنجش کیفیت هوای داخلی شده‌اند و دولت‌ها را ملزم کرده‌اند تا کیفیت هوای داخل ساختمان‌های عمومی را به نمایش بگذارد.

آن‌ها استدلال می‌کنند این کار نه‌تنها از همه‌گیری‌های آینده پیشگیری می‌کند بلکه از شیوع بیماری‌های دیگری مانند آنفولانزا یا سرما‌خوردگی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، نیز پیشگیری می‌کند.
دانشمندان هشدار دادند: تهویه هوا در تمام ساختمان‌ها باید استاندارد شود
کاترین نوآکس، استاد مهندسی زیست‌محیطی برای ساختمان‌ها از دانشگاه لیدز و یکی دیگر از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «با در نظر گرفتن اینکه گونه‌های جدیدتر کووید در حال ظهور هستند که می‌توانند بسیار راحت‌تر از گونه‌های قبلی منتقل شوند، ارتقاء سیستم‌های تهویه هوا بسیار ضرورت دارد. اما بسیاری از ما هنوز پیام را دریافت نکرده‌ایم.»

استفان ریچر، استاد روان‌شناسی در دانشگاه سنت اندروز، می‌گوید: «داده‌ها می‌گویند که بیشتر مردم فکر می‌کنند تهویه هوا کمتر از شستن دست‌ها، صورت و فضا اهمیت دارد، اما تهویه مناسب از بسیاری جهات از بسیاری از راه‌های پیشگیری مهمتر است.»

درحقیقت، علم اکنون نشان می‌دهد که احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق قطرک‌ها یا ذرات ریزتری به نام اروسول که در هوا وجود دارند، بسیار بیشتر از سطوح است.

نوآکس می‌گوید: «ما می‌دانیم که اروسول‌ها مانند دود عمل می‌کنند، اما نامرئی هستند و قسمت اعظم انتقال ویروس در فضای بسته رخ می‌دهد. اگر فردی به همراه فرد آلوده در فضای بسته بماند، ذرات برای ساعت‌ها در اتاق می‌مانند و در گذر زمان بیشتر می‌شوند.»

او می‌گوید راه‌های بسیار ساده روزمره‌ای وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانیم از خودمان در فضا‌های بسته فروشگاه و اداره محافظت کنیم. به‌خصوص اگر پنجره‌ها را هر ۲‌ساعت یکبار به مدت ۱۵‌دقیقه باز بگذاریم، بسیار مفید است.

نقش جریان هوا در انتقال ویروس را می‌توان در تحقیقی که در غرب استرالیا انجام شد دید. محققان نشان دادند که در یکی از هتل‌های قرنطینه در این منطقه ویروس از طریق فضای بازی که زیر در اتاق یک فرد آلوده بود به راهرو وارد شده و نگهبان را که اتاقش چند متر آنطرف‌تر بود، آلوده کرده است.

پس چرا ما بهای کمی برای تهویه هوای خانه‌ها و ساختمان‌ها صرف می‌کنیم؟

تریش گرینلاف، استاد مراقبت‌های اولیه در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «ما فرهنگی به نام «هوابند» را، به‌خصوص در اداره‌ها با سیستم گرمایش مرکزی، توسعه داده‌ایم که هیچ‌کس یا فکر نمی‌کند لازم است پنجره را باز کند یا اینکه اصلاً نمی‌تواند پنجره را باز کند.»

اشتیاق ما به کم کردنِ مصرف انرژی در خانه‌ها به بهای از دست دادن تهویه مناسب تمام شده است. نوآکس می‌گوید: «مردم می‌ترسند انرژی را هدر بدهند برای همین پنجره‌ها را باز نمی‌کنند.»

اما اهمیت هوای تازه در فضا‌هایی که تعداد زیادی از مردم بلند حرف می‌زنند و عمیق نفس می‌کشند، بسیار مهم است.

نوآکس می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد که «ابرانتقال‌دهندگان» - کسانی که می‌توانند بیماری را به شکل نامتناسبی به گروه‌های زیادی از افراد منتقل کنند - این کار را در فضا‌های بسته مانند رستوران‌ها انجام می‌دهند.»

کارشناسان می‌گویند: «کیفیت هوای اداره‌ها هم مسئله‌ایست که باید مورد توجه قرار گیرد. استاندارد ایمن به این معنی است که کارکنان باید مطمئن شوند هوای تازه «به قدر کافی» در محیط بسته فراهم است.»

نوآکس می‌گوید: «کیفیت هوای تازه بسیار بااهمیت‌تر از ضدعفونی کردنِ سطوح است. اگر کسب‌وکاری تهویه مکانیکی هوا دارد باید مطمئن باشیم که این وسیله خوب کار می‌کند. اگر ندارد، باید پنجره‌ها و در‌ها باز باشند تا هوای تازه به داخل ساختمان جریان پیدا کند و کارکنان مطمئن باشند که در این فضا ایمن هستند.»

اگرچه تمرکز روی اهمیت هوای تازه در پیشگیری از چرخش ویروس بوده، اما کارشناسان تأکید می‌کنند یک تهویه مناسب منافع بسیار بیشتری دارد. هوای تازه خواب شما را بهتر می‌کند و غیبت از کار را کاهش می‌دهد.

یکی از مسائل اساسی در هوابند کردنِ فضا آن است که این کار اجازه می‌دهد آلودگی هوا در داخل ساختمان افزایش پیدا کند. گاز‌هایی مانند دی‌اکسیدِ نیتروژن یا مونواکسید کربن و ذراتی مانند پی‌ام و گرد و خاک در فضای بسته روی هم انباشته می‌شوند. منابع این آلودگی‌ها متفاوت است و در یک طیف از اجاق گاز، حرارت مرکزی تا مواد شیمیایی مانند شوینده‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی، چسب، رنگ و دود سیگار جای می‌گیرد.

این آلاینده‌ها می‌توانند طیفی از بیماری‌ها شامل بیماری مزمن انسدادی ریه، گروهی از بیماری‌های پیش‌رونده ریه مانند آسم و آمیفزم ایجاد کنند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند از طریق صدمه زدن به دیواره‌های داخلی عروق خونی و تنگ‌تر و سخت‌تر کردنِ آن‌ها به سیستم گردش خون و قلب صدمه بزند.

حسن ارشد، استاد آلرژی و ایمنی‌شناسی بالینی در دانشگاه ساوتمپون، می‌گوید: «ما ۹۰‌درصد اوقاتمان را در فضای داخلی می‌گذرانیم که تراکم آلاینده‌ها می‌تواند ۵‌برابر بیشتر از تراکم آن‌ها در فضای باز باشد.»

وقتی تنفس می‌کنیم دی‌اکسید کربن تشکیل می‌شود و در فضای بسته می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و گیجی شود. پس تهویه مناسب این مشکل را نیز رفع می‌کند.

منبع: Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید