کشف یک گرمابه باستانی رومی در اسپانیا

کشف یک گرمابه باستانی رومی در اسپانیا

باستان‌شناس داریو برنال گفت که این گرمابه‌ها برای کارگرانی که آنجا با تور ماهی‌گیری می‌کردند و در کارخانه‌های تولید نمک کار می‌کردند، امکان نظافت و سرگرمی فراهم می‌کرده است.

کد خبر : ۹۴۰۱۷
بازدید : ۲۹۲۷۷
 گرمابه باستانی رومی
باستان‌شناسان شماری سرامیک‌های قرون وسطایی را نیز در همان نزدیکی کشف کردند


زیر تپه‌های شنی ساحلی در اسپانیا، آثار یک گرمابه باستانی رومی در وضعیت بسیار خوب کشف شده است.

این مجموعه در ناحیه‌ای با وسعت حدود دو و نیم هکتار نزدیک روستای کانیوس دِ مکا در منطقه جنوب اندلس واقع شده است. این گرمابه شامل چندین اتاق کامل با دیوار‌های تقریباً ۴ متری است با در‌ها و پنجره‌هایی که همگی در همان وضعیت باستانی خود حفظ شده‌اند.

آثار گچ و سنگ مرمر قرمز، سفید و سیاه نیز کشف شده است که نشان از تزیینات فاخر و مجلل این گرمابه دارد. محققان دانشگاه کادیز که هدایت این حفاری باستان‌شناسی را بر عهده داشته‌اند، این یافته را «استثنایی» می‌خوانند و تخمین می‌زنند که قدمت آن به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد.

اکنون، با این کشف برداشت‌های مورخان درباره تاریخ این منطقه ممکن است کاملاً تغییر یابد: وجود چنین گرمابه بزرگی نشان از آن دارد که این منطقه ممکن است در امپراتوری روم اهمیتی بسیار بیشتر از آن داشته بوده باشد که محققان پیش از این می‌پنداشتند.

باستان‌شناس داریو برنال گفت که این گرمابه‌ها برای کارگرانی که آنجا با تور ماهی‌گیری می‌کردند و در کارخانه‌های تولید نمک کار می‌کردند، امکان نظافت و سرگرمی فراهم می‌کرده است.

این یافته بخشی از پروژه آرکوسترا دانشگاه کادیز است. محققان امیدوارند با این کشف باستان‌شناسی، اطلاعات بیشتری درباره محصولات غذایی تولید شده با ماهی و سس‌هایی که در این منطقه در دوران حضور رومی‌ها تولید می‌شده است، کسب کنند.

در حین حفاری، باستان‌شناسان شماری سرامیک‌های قرون وسطایی را نیز در همان نزدیکی کشف کردند.

همزمان، در کاوش دیگری که محققان دانشگاه کادیز در نزدیکی کیپ ترافالگار انجام داده‌اند، حداقل هفت استخر نمکی رومی که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شده، با عمق یک متر و سی سانت در سه و نیم متر پیدا شده است. برخی از بقایای مواد غذایی نگهداری شده در آن مکان نیز یافت شده است.

علاوه بر آثار رومی، محققان همچنین یک مقبره دست نخورده ماقبل تاریخ نیز در سایت کیپ ترافالگار کشف کردند. به گفته دانشگاه کادیز، آن مقبره ۴۰۰۰ سال قدمت دارد و حاوی بقایای اجساد چندین نفر است.

پاتریشیا دل پوزو، وزیر فرهنگ اندلس، گفت: «این کشف فوق‌العاده‌ای است.» او افزود که حفاری‌ها نشان می‌دهد که این منطقه «یک منطقه فوق‌العاده جذاب برای انواع تمدن‌ها بوده است و این ما را صاحب تاریخی باورنکردنی می‌کند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید