سوئیست DX۳ کراس اوور چینی در یک قدمی جاده‌های ایران

سوئیست DX۳ کراس اوور چینی در یک قدمی جاده‌های ایران

سوئیست علاوه بر DX۳ دو کراس اوور دیگر تحت عنوان DX۵ و  DX۷ به بازار عرضه کرده است. اما براساس برنامه ریزی کمپانی چینی و دیار خودرو در حال حاضر قرار است که DX ۳ به بازار ایران عرضه شود. البته احتمالا در صورتی که DX ۳ با استقبال مشتریان مواجه شود، DX۷ نیز از سوی دیار خودرو مونتاژ خواهد شد.

کد خبر : ۹۴۳۵۶
بازدید : ۵۴۰۴۴

سوئیست DX ۳ کراس اوور چینی در یک قدمی جاده‌های ایران

فرادید | شرکت خودروسازی دیار خودرو قرار است DX۳ کراس اوور‌ شرکت چینی سوئیست را در ایران مونتاژ کند. در این رابطه دیار خودرو هفته پایانی اردیبهشت سال جای تولید رسمی کراس اوور جدید این شرکت را تحت عنوان سوئیست DX۳ در شهرک صنعتی گلپایگان کلید زد. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که دیار خودرو در مرحله بعد قصد دارد تولید DX۷ را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش فرادید؛ دیار خودرو روز‌های گذشته پیش فروش سوئیست DX۳ را آغاز کرده است. طبق اعلام دیار خودرو موعد تحویل خودرو سوئیست DX۳ چهال و پنج (۴۵) روز کاری اعلام شده است. همچنین امکان ثبت نام اینترنتی وجود ندارد و مشتریان برای ثبت نام باید به دفتر مرکزی دیار خودرو مراجعه کنند.

براساس اطلاعیه دیار خودرو ظرفیت ثبت نام‌ها در حال حاضر تکمیل شده است.

در حال حاضر دیار خودرو برای سوئیست DX۳ قیمت ۶۳۹ میلیون تومان را در نظر گرفته است که با احتساب تخفیف ۳۰ میلیون تومانی، قیمت آن به ۶۰۹ میلیون تومان می‌رسد.

کمپانی خودروسازی سوئیست که در سال ۱۹۹۵ با همکاری سه شرکت میستوبیشی ژاپن، فوجیان موتور و چین موتور در استان فوجیان چین بنا نهاده شد، تاکنون ۹ مدل خودروی تجاری در رده‌های مختلف ساخته است. البته این شرکت برخی مدل‌های کمپانی میتسوبیشی را هم در چین مونتاژ می‌کند.

نخستین قرارداد همکاری کمپانی سوئیست با ایران در سال ۲۰۰۸ بود که براساس آن تعداد ۵۷۰۰ دستگاه ون دلیکا به سفارش شرکت مهرگان ایران توسط این کمپانی خودروسازی ساخته و تحویل شد.

سوئیست DX ۳ کراس اوور چینی در یک قدمی جاده‌های ایران

سوئیست DX ۳ چه ویژگی هایی دارد؟

سوئیست علاوه بر DX ۳ دو کراس اوور دیگر تحت عنوان DX۵ و DX۷ به بازار عرضه کرده است. اما براساس برنامه ریزی کمپانی چینی و دیار خودرو در حال حاضر قرار است که DX ۳ به بازار ایران عرضه شود. البته احتمالا در صورتی که DX ۳ با استقبال مشتریان مواجه شود، DX۷ نیز از سوی دیار خودرو مونتاژ خواهد شد.

بررسی مشخصات سوئست DX ۳ در سایت این کمپانی و سایت دیار خودرو نشان می‌دهد که سوئیست DX۳ دیار خودرو به پیشرانه ۱۴۹۹ سی سی ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز است که با فناوری توربو شارژر ۱۵۴ تا ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۰ تا ۲۲۵ نیوتن متر تولید می‌کند.

همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه قابل بهره برداری است. این پیشرانه ۴ A۹۱T نام دارد که توسط کمپانی میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است. با وجود اینکه پیشرانه ۱٫۵ لیتری DX۳ از نظر اعداد و ارقام مشابه به رقبا ظاهر می‌شود و نسبت به برخی خودرو‌های رقیب حدود ۱۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری را تولید می‌کند، اما تولید گشتاور حداکثری در دور‌های میانی، نکته است که می‌توان نقدی را به آن داشت. زیرا برخی رقبای DX۳ در دور‌های کمتر از ۱۷۵۰ RPM حداکثر گشتاور را به جعبه دنده منتقل می‌کنند.

سوئیست DX۳ دیار خودرو به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهز است که قابلیت تعویض دنده مصنوعی ۸ سرعته در آن وجود دارد. به خاطر وجود نسل سوم CVT‌ها در محصولات سوئیست، شاهد هستیم که در حالت تیپ ترونیک و همچنین تخت گاز‌های ناگهانی، عملکرد جعبه دنده DX۳ منطقی و خوب است و در جایگاه یک سیستم انتقال قدرت پیوسته متغیر، می‌تواند کمی برتر از برخی رقبا باشد.

البته بدیهی است که نمی‌توان توقع یک جعبه دنده AT و یا دو کلاچه را از سیستم‌های انتقال قدرت CVT داشت و قطعاً در بدو حرکت و همچنین لذت رانندگی، DX۳ مانند رقبای CVT خود آنچنان جذاب دیده نمی‌شود.

اما به هر صورت کمپانی سوئیست ترجیح داده تا به خاطر شتاب ثانویه بهتر، مصرف سوخت کمتر و رسیدن به حداکثر سرعت بالاتر از سیستم انتقال قدرت CVT نسل سوم در DX۳ بازار ایران استفاده کند. جعبه دنده در این کراس اوور توان پیشرانه ۴ A۹۱T را به چرخ‌های جلوی DX۳ منتقل می‌کند و به عبارت ساده تر، این کراس اوور متوسط از نوع تک دیفرانسیل جلو (FWD) است.

سوئیست DX ۳ کراس اوور چینی در یک قدمی جاده‌های ایران

امکانات رفاهی سوئیست DX ۳

طبق اعلام دیار خودرو سوئیست DX۳ با امکانات همچون دوربین ۳۶۰ درجه با پردازش سه بعدی، فرمان کمکی برقی، تنظیم حالت رانندگی، سقف پانوراما، قابلیت تنظیم حالت رانندگی، سنسور پارک جلو و عقب، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، جلو آمپر دیجیتال با قابلیت شخصی سازی، نمایشگر لمسی، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر DX۳، رینگ آلومینیومی، فناوری LED کاسه چراغ ها، سنسور نور و باران، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آینه‌های تاشو برقی، سنسور دما و فشار باد تایرها، ۴ کیسه هوا و… عرضه خواهد شد.

در این رابطه به نظر می‌رسد که سوئیست DX ۳ با رقبایی، چون جک S۵ فیس لیفت، بهمن دیگنیتی پرایم، هایما S۵، ام وی ام X۵۵ و… رقابت خواهد کرد.

اما نداشتن کیسه هوای پرده ای، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه حساس به نور، درِ صندوق عقب برقی ضعف عمده امکانات رفاهی این کراس اوور چینی محسوب می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید