نقد‌ها و واکنش‌ها به سریال خاتون

نقد‌ها و واکنش‌ها به سریال خاتون

حالا که سریال خاتون به چهارمین قسمت رسیده است، دست و بال منتقدان و مخاطبان برای اظهار نظر درباره این مجموعه نمایش خانگی باز شده است. البته تا این جای کار واکنش‌های مثبت بیشتر از منفی‌ها بوده است.

کد خبر : ۹۸۱۰۱
بازدید : ۸۴۵۴
فرادید | سریال نمایش خانگی خاتون به کارگردانی تینا پاکروان هفته پایانی مرداد ماه منتشر شد. حالا هم با رسیدن به انتشار چهارمین قسمت این سریال، واکنش‌ها و نقد منتقدان افزایش یافته است. اما در مجموع با بررسی واکنش‌ها می‌توان دریافت که نظر‌ها به خاتون تاکنون مثبت بوده، هر چند به نقطه ضعف‌هایی هم اشاره شده است.

به گزارش فرادید؛ قصه خاتون، روایت زنی جوان ایرانی در عصر ظهور پهلوی اول است و میل به پیشرفت دارد. اما رسیدن به این هدف آن هم در جامعه‌ای که هنوز سنت‌ها و مناسبات مرد سالانه وجود دارد، او را وارد چالش می‌کند.

البته دراین مناسبات شیرزاد ملک، همسر خاتون، نیز همچنان گرفتار آن است، اما تلاش می‌کند که رفتارش متفاوت با رفتار پدرش باشد و در مواجهه با خاتون، مدرن و متمدنانه ظاهر شود.

با این حال، داستان خاتون در عصر جنگ جهانی دوم و درست در زمان اشغال ایران روایت می‌شود. پاکروان در خاتون یکی از دوره‌های تاریخی حساس و دراماتیک ایران را به تصویر کشیده است.

نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میرسعید مولویان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، رضا بهبودی، ستاره پسیانی، شاهرخ فروتنیان، بهناز جعفری، فرخ نعمتی، مهران مدیری، مهران غفوریان، مهتاب ثروتی، مهدی قربانی، پژمان بازغی، غزل شاکری، محمد شیری، عاطفه رضوی، سروش صحت، بهنام شرفی، علی فروتن، داریوش موفق و آیدا ماهیانی ترکیب بازیگران خاتون را شکل داده اند.

نقد‌ها و واکنش‌ها به سریال خاتون
مخاطبان و منتقدان سریال خاتون چه می‌گویند؟

حالا که سریال خاتون به چهارمین قسمت رسیده است، دست و بال منتقدان و مخاطبان برای اظهار نظر درباره این مجموعه نمایش خانگی باز شده است. البته تا این جای کار واکنش‌های مثبت بیشتر از منفی‌ها بوده است.

بخشی از منتقدان معتقدند که خاتون روایت صادقانه از ایران و مردمانش در سال ۱۳۲۰؛ بدون قضاوت و شعار زدگی است.

آن‌ها قاب‌های زنده، وسواس در اجزای اثر، طراحی درست صحنه، گریم‌های استاندارد و فکر شده، بازی‌های روان و در خدمت قصه، کارگردانی منطبق با متن و یک موسیقی متن گوش نواز را از نقاط قوت اثر معرفی کردند.

امیر محمد سلیمانی، که خاتون را سریالی موفق می‌داند، در ویجیاتو چنین می‌نویسد: این سریال با ترکیب شخصیت‌های تاریخی و داستانی موفق شده تا تصویری دقیق و ارزشمند از وضعیت جامعه ایران در سال‌های جنگ جهانی دوم ارائه دهد.
اما در مقابل بخشی از مخاطبان و منتقدان به ضعف‌های ساختاری و فنی اشاره کرده اند.

به عقیده این دست از منتقدان، شعار زدگی در دیالوگ‌ها و سکانس‌هایی پر از دکوپاژ‌های غیر سینمایی باعث شده تا خاتون توی ذوق بزند.

علیرضا میرمصطفوی، خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون در این رابطه می‌نویسد: دیالوگ نویسی یا دچار کم‌کاری و فرومایگی در سکانس‌های مهم می‌شود و یا دچار اغراق و شعار زدگی در لحظات حساس. همچنین قصه نیز دچار کاستی‌های نسبی است.

در مقابل دسته سومی نیز هستند که معتقدند هنوز برای قضاوت خاتون زود است. آن‌ها می‌گویند باید فصل اول به پایان برسد تا قضاوت راحت‌تر شود.
نقد‌ها و واکنش‌ها به سریال خاتون

روی خوش به سریال‌های تاریخی در شبکه نمایش خانگی

تا همین چند سال، شبکه نمایش خانگی پر بود از سریال‌های عامه پسند که طرفداران بسیاری را دور خود جمع می‌کرد. آن روز‌ها کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی سلیقه مخاطب و سرمایه گذار ناگهان به سوی مجموعه‌های تاریخی برگردد.

در حال حاضر دو سریال تاریخی خاتون و قبله عالم همزمان به شبکه نمایش خانگی آمده است. جالب اینجاست که هر دو هم با استقبال مخاطب مواجه شده است.

البته در ادامه نیز قرار است سریال جیران، به این لیست اضافه شود.

در این میان منتقدان نیز معتقدند که کیفیت سریال‌های شبکه‌های نمایش خانگی نسبت به سال‌های اخیر تغییر کرده است. آن‌ها سریال شهرزاد، قورباغه و خاتون را از نمونه‌های با کیفیت و موفق شبکه نمایش خانگی معرفی می‌کنند.

صبح سینما با اشاره به موضوع تغییر رویکر در شبکه نمایش خانگی، نوشت: خاتون نشان داد که به چشمان مخاطبش احترام قائل است و آمده که به عنوان یک اثر در این فضا و مقابل دیدگاه مخاطب مورد تماشا و قضاوت قرار گیرد؛ نه صرفا به عنوان یک محصول.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید