میتوکندریِ سلول‌ها باعث افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود

میتوکندریِ سلول‌ها باعث افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها می‌شود

یافته های جدیدی که در زمینه کنترل کیفیت میتوکندری به دست آمده است، تلاش‌ها را برای توسعه درمان‌های جدید برای بیماری‌های غیرواگیر که به ابعاد همه گیر رسیده اند و تخمین زده می‌شود که باعث ۷۱ درصد از کل مرگ‌ها می‌شود، افزایش می‌دهد.

کد خبر : ۹۸۲۷۳
بازدید : ۳۹۸۴۵
فرادید | یک محقق ارشد ورزشی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا نشان داده است که چگونه بدن ما از عملکرد مناسب سلول اطمینان می‌دهد. این یافته‌ها می‌تواند راه را برای درمان بهتر بسیاری از بیماری‌های شایع از جمله آلزایمر و دیابت باز کند.

به گزارش فرادید؛ تحقیقات جدید ژن یان و همکارانش در زمینه اشعه ماوراء بنفش نشان می‌دهد که چگونه سلول‌های ما مشکلات را احساس می‌کنند و کنترل کیفیت را روی باتری‌های سلولی موسوم به میتوکندری انجام می‌دهند. یان سال‌های زیادی را صرف درک بهتر عملکرد میتوکندری کرده است و این کشف جدید را هیجان انگیزترین کار حرفه‌ای خود می‌نامد.

یان، مدیر مرکز تحقیقات ماهیچه‌های اسکلتی در مرکز تحقیقات قلب و عروق Robert M می‌گوید: «میتوکندری‌ها مرکز جهان برای من هستند، زیرا تمام سلول‌های بدن ما برای تولید انرژی به میتوکندری متکی هستند و باید از سیستم ضد گلوله برای اطمینان از عملکرد صحیح نیروگاه‌ها برخوردار باشند. بیماری‌های مزمن - که به بیماری‌های غیرواگیر نیز معروف هستند - مانند دیابت، نارسایی قلبی و بیماری آلزایمر که بر افراد، خانواده‌ها و کل جامعه فاجعه بار تأثیر می‌گذارد، ناشی از مشکلات میتوکندری در سلول‌ها است.»


آشکارساز‌های استرس

یان و تیمش حسگر‌های خاصی را در غشای بیرونی اطراف میتوکندری در بافت‌های مختلف موش و انسان کشف کردند. این حسگر‌ها «استرس پرانرژی»، مانند استرس ناشی از ورزش یا روزه داری را تشخیص می‌دهند و سیگنال می‌دهند که میتوکندری‌های آسیب دیده تخریب شده و برداشته می‌ شوند. این فرآیند پاکسازی ضروری به عنوان "میتوفاژی" شناخته می‌شود و وجود آن برای اولین بار بیش از ۱۰۰ سال پیش پیشنهاد شد. اما چگونه کار می‌کند هرگز به طور کامل درک نشده است. تحقیقات جدید یان پاسخ‌های طولانی مدت را ارائه می‌دهد.
یافته‌های جدید در مورد
یان و همکارانش دریافتند که حسگر‌های میتوکندری، معروف به «mitoAMPK»، در اشکال کمی متفاوت در بافت‌های مختلف وجود دارند. به عنوان مثال، یک نوع به ویژه در ماهیچه‌های اسکلتی فعال به نظر می‌رسید. در مقاله‌ای علمی جدید که یافته‌های آن‌ها را تشریح می‌کند، محققان انواع سنسور‌ها را "غیرمنتظره پیچیده" توصیف می‌کنند. آن‌ها ادامه می‌دهند که چگونه این سنسور‌ها یک سیستم کنترل آسیب حیاتی را ارائه می‌دهند که از منبع انرژی سلولی ما محافظت می‌ کند.
یکی از یافته‌های این مطالعه که یان آن را بسیار هیجان انگیز می‌داند: درمان موش‌ها با متفورمین، موثرترین داروی ضد دیابت خط اول، میتو آمپک را در عضلات اسکلتی فعال می‌کند بدون اینکه AMPK را در سایر قسمت‌های سلول فعال کند. این یافته بهترین تصویر از اهمیت فعال سازی mitoAMPK و کنترل کیفیت میتوکندری در درمان یک بیماری مزمن شایع است که شناخته شده است ناشی از تجمع میتوکندری‌های ناکارآمد در بدن ما است. همچنین توضیح می‌ دهد که چرا ورزش منظم در پیشگیری و درمان چنین بیماری‌هایی بسیار قوی است.

یافته های جدیدی که در زمینه کنترل کیفیت میتوکندری به دست آمده است، تلاش‌ها را برای توسعه درمان‌ های جدید برای بیماری‌ های غیرواگیر که به ابعاد همه گیر رسیده اند و تخمین زده می‌ شود که باعث ۷۱ درصد از کل مرگ‌ها می‌ شود، افزایش می‌دهد.

یان که از بخش پزشکی قلب و عروق UVA است، می‌گوید که درک بهتر نحوه تداخل بیماری‌های خاص با عملکرد میتوکندری برای پزشکان مهم خواهد بود؛ و یافته‌های جدید او زمینه را برای آن فراهم کرد.

یان گفت: «ما مدل‌های ژنتیکی را برای مشخص کردن مراحل کلیدی فعال سازی mitoAMPK توسعه داده ایم و در راه کشف مولکول‌های جادویی هستیم که توسط mitoAMPK کنترل می‌شوند. یافته‌ها به ما چیز‌های زیادی در مورد زیبایی سیستم حسگر در بدن ما آموخت. جامعه قطعاً باید از این یافته‌ها برای ترویج ورزش منظم برای پیشگیری از بیماری و پیشگیری از بیماری‌ها و ایجاد دارو‌های موثر برای ورزش استفاده کند. »

منبع: University of Virginia
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید